Piipii Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Ikveld skal vi endelig lage fondue, vi har snakket om nå i flere år hehe. Men er veldig usikker på hva som er best, så trenger litt forslag til hva slags kjøtt, marenering og dipper/sauser. Hadde vært kjempe fint å fått litt tips av dere:)
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 har litt av hver vi da... kylling, svin, indrefile, noen ganger villt... Men det er jo veldig dyrt da... Sauser vi bruker er: hvitløkssaus, pepperrot saus og en ketsjup saus.... Har hvitløkssmør til også... Baguetter Champingjong, paprika, sølvløk, løk, ost......
Piipii Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2009 Ok, supert. Har du oppskrift på noen av de sausene?
3småtroll♥ Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Vi elsker fondue og har det ofte når vi har gjester på middag. Vi bruker en sammensetning av søtt/salt som er veldig godt og alle som har spist hos hos syns det var veldig deilig! Vi har da dette; mørbrandkjøtt (kjøper gjerne et stykke og skjærer i passe små biter selv) maarud paprika potetgull ev. også vanlig salt potetgull masse fine baguetter fruktcoktail (faktisk veldig got til, vet det høres rart ut..) så lager jeg to dipper; 1. en boks lettrømme blandes med masse hvitløk(bruker gjerne slik kvern med hvitløkskrydder) og en del gressløk. lag gjerne litt i forveien så smaken blander seg og kommer frem! 2. en boks lettrømme blandes med paprikakrydder, sterk karry og litt ketchup. Smak deg frem;) Ellers bruker vi kjøttet som det er, salter og peprer selv når det er ferdig stekt. Vi kjøper gjerne en egen fondueolje for å slippe den lukten, men kan også bruke all vanlig olje uten smak feks solsikke, raps... Den fondueoljen er dyr da- koster en 90 kr for en stor flaske...
Piipii Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2009 Tusen takk for supert tips:) Nå ble jeg sikkleig gira:)
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 sausene har jeg ingen oppskrift på, her er en ca oppskrift.. Hvitløks saus: 1 boks rømme litt hot peppersaus fra red devil el tabasco... 2 el 3 fedd hvitløk... Tror ikke det var noe mer da... Peppersaus 1 boks creme frech en el to tuber pepperrotsaus tuber husker ikke om det var noe mer i farte jeg, men er jo bare å smake seg til også da... Ketsjup saus: like mengder ketsjup og majones, skal mye oppi, pisket krem, husker ikke hvor mye... en pakke el noe... masse løk.... Tror det var det :-))))
3småtroll♥ Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 He-he, fikk lyst på fondue selv jeg nå Kos dere masse- er kjempegodt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå