Gå til innhold

Svineinfluensa og immunforsvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om de med sterkt immunforsvar stiller bedre mot influensaen enn de med svakt immunforsvar?

Jeg er sjelden/aldri syk - og vurderer derfor ikke å ta vaksine fordi jeg har et sterkt immunforsvar.

Noen som har info på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg også tenkt veldig mye på, fordi jeg er nesten aldri syk!

Skal spørre legen min!

Skrevet

Det er HELT KLART man gjør det!

Sånn er det jo med alle sykdommer og infeksjoner - har man et sterkt immunforsvar, så bekjemper kroppen selv virus- og bakterieinfeksjoner.

Grunnen til at gravide er i såkaldt "risikogruppe" er det at for at kroppen/immunforsvaret skal godta at det vokser et fremmedlegeme inne i oss (som en kreftsvulst nesten), så senkes immunforsvaret automatisk. Kroppen er fint skrudd sammen sånn.

Men når man er over 3 mnd har ikke immunforsvaret lenger så stor "makt" - da er det fosteret som er sterkest.

Så det beste du kan gjøre for deg og fosteret nå, er å fokusere på hva som gir et stekt immunforsvar; nemlig riktig kosthold. Et bra utgangspunkt er å spise mest mulig basisk mat (som ikke gir mye syre i kroppen) (man kan finne lister på nettet som gir en pekepinn på hva som er basisk og ikke - mange overraskelser der).

Grunnprinsippet er mye grønnsaker, nøtter, salater og litt frukt, ikke store mengder kjøtt, og ikke melkeprodukter.

En annen viktig ting er å drikke så mye vann at man har transperant urin (minst en gang til dagen); da er bakterier og virus i ro, og immunforsvaret sterkt!

Jeg fikk også vite fra min soneterapaut at det er lurt å unngå melk og melkeprodukter, fordi det kan være med å gi slimdannelse (også i lungene). tror det var sånn det var. Iallefal om man begynner å bli syk bør man holde seg helt unna det.

Kosttilskudd kan være gunstig, men de hjelper lite om man fortsetter å putte i seg feil mat.

Lykke til - og nei, jeg skal ikke ta vaksinen.

Skrevet

Hei! Legen min har sagt at han anbefaler meg å ta vaksinen. Men er skeptisk jeg altså. Veit ikke bivirkningene på den ennå. Han sier det ikke er store bivirkninger men er ikke sikker jeg. Nei tror heller ikke jeg kommer til å ta den. Stoler ikke på legen...

Skrevet

Hei. Jeg har et veldig høyt immunforsvar tilvanlig, og har ikke vært syk på mange mange år før nå. Hadde en veldig kraftig influensa/forkjølelse for 3 uker siden, og jeg har aldri vært så dårlig i hele mitt liv.Det satt en støkk i meg mtp svineinfluensaen og jeg kommer til å ta vaksinen etter anbefalinger fra flere hold. Tør ikke tenke tanken på å bli syk igjen...!

Skrevet

stho: Tenk om det var svineinfluensaen du hadde da...? Fikk du testet?

Spurte min bror som er lege vedr. vaksinen, og han hadde ikke tatt noen stilling til om det var lurt/ikke lurt ennå - så jeg ble ikke så mye klokere. Men han sa at et godt immunforsvar selvfølgelig spilte en god rolle. Først og fremst er det lite sannsynlighet for å bli smittet, og om man skulle være så uheldig å bli smittet, så er det enda mindre sannsynlighet for at det går forferdelig galt.

Skrevet

Det sies vel på generell basis at gravide har noe nedsatt immunforsvar (bla for ikke å støte bort fosteret). Jeg har nesten aldri hatt influensa eller omgangssyke selv om sambo har hatt det eller 4 av 6 familiemedlemmer da jeg bodde hjemme. Men merker valdig godt dette med nedsatt immunforsvar ja, har hatt tre runder med kraftig forkjølelse på 2mnd. (og ja, jeg spiser sunt, tar tran og prøver å holde meg i form) At jeg er mye sliten gjør vel at jeg har ennå mindre å gå på, og blir syk av det meste man kommer bort i.

Men du kjenner din egen helse best. Det sies jo at gravide ikke har noen økt fasre for å få influensa, men har økt risiko for komplikasjoner om man først skulle bli syk. Har du et godt immunforsvar, også nå når du er gravid, tror jeg nok du har mindre sjanse for å bli syk. Men altså kun en redusert sjanse, den er ikke borte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...