Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Når barnet f.eks får penger til bursdag og jul, eller pengene barnet fikk i dåpspresang. Hva gjør dere med disse pengene? Setter dere dem på egen konto? Bruker dere av disse pengene, eller sparer dere dem til barnet blir eldre? Jeg sparer bidraget jeg får fra NAV hver måned på en egen konto til lillemann. I tillegg har jeg satt over en del penger ettersom han fikk en del både til dåpen og den første fødselsdagen sin. Jeg tenker at disse pengene skal stå der i tilfelle han plutselig trenger store ting, som ski eller annet sportsutstyr, skal på klassetur e.l. Da er det jo veldig greit å ha noe i bakhånd. Samtidig bruker jeg jo mye penger på klær og utstyr hele tiden. Nå har han f.eks fått Reimadress, vintersko, vinterpose, og mye annet vintertøy. Tenker dere at slike penger kan brukes på klær og utstyr, eller tenker dere at det er penger som bør taes fra "egen lomme"? Jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på hva andre tenker. På en side har jeg lyst til å spare en del penger slik at lillegutt har litt når han f.eks skal ta lappen eller begynne å studere. Men på den annen side; jeg ønsker meg jo ofte klær og andre praktiske ting til ham til jul. Så pengene han får er jo egentlig bare istedetfor dette, og ofte sier de som gir penger at det er greiest, for da kan jeg kjøpe klær til ham selv, som jeg vet passer. Hva tenker dere? Dette har vel kanskje litt med familieøkonomien å gjøre også. Jeg er jo bare student, så har liksom litt begrensede midler.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Vi brukte penger han har fått på å kjøpe juniorseng.. Synes det er helt greit å bruke barnets penger på store ting.. Han har så utrolig mye leker fra før, og får mer enn nok til jul og bursdager likevel.. Vi har fast trekk på 200 kr mnd som går rett til sparekontoen hans, og de pengene skal han få når han begynner på bil- eller mopedlappen.. Bruker ikke noe av disse pengene..
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 vi har fått mye penger til alle våre fra besteforeldre og oldeforeldre som ikke vet hva de skal kjøpe.. Da har vi kjøpt noe vi trenger til babyen og så har vi satt resten inn på konto.. Setter inn hverken trygd eller kontantstøtte men sparer 300 til hvert barn i mnd.
Bunnies by night Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Vi gjør som dere:) Vi har begrenset økonomi for tiden, så vi sparer hver måned til gutten vår som er 1,5. Vi prøver å ligge unna den kontoen - men når det f.eks. skal kjøpes inn vinterklær, så må vi ta fra den. Primært vil jeg kun spare pengene, og har høy terskel for å bruke av den kontoen, men dersom lillegutt trenger noe og vi ikke har pengene, så tar vi av sparekontoen:)
Bunnies by night Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Han har forresten ikke fått pengegaver av besteforeldre osv. De vil heller at vi skal gå å kjøpe noe konkret for pengene, så forstår godt at dere heller bruker de pengene på å kjøpe noe enn å spare:)
linn1984 Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Vi sparer 300 kroner pr mnd til lillegutt, og de pengene han fikk i dåpsgaver satt vi inn på sparekontoen. Eventuelle penger til jul eller bursdag er jeg litt usikker på hva vi kommer til å gjøre med, mulig vi sparer de, men kan godt hende vi bruker de på f.eks leker til han. Barnetrygda går også inn på sparekontoen, men hvis det er noe vi trenger som er litt dyrt (f.eks bilstol o.l) bruker vi av barnetrygda, mens de pengegavene + de 300 kr vi sparer får stå.
Chupa chups Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Vi har spart alle dåpspenger, barnetrygd og bursdagspenger. Har en veldig høy terskel for å ta fra denne, og skal ta ut penger nå for første gang for å kjøpe en seng som skal vare i mange år. Jeg tenker at det er best å ha en god del på konto til de blir tenåringer, for da blir de sykt dyre i drift
mamma >to gull Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Hvis han f.eks får 500 til jul av oldeforeldre som sier vi skal kjøpe noe for de så gjør vi selvfølgelig det. Men hos oss kjøper vi da som regel gaven for de pengene før jul eller bursdag slik at han får pakke liksom. Men fond/penger han fikk til dåpen (tror han fikk 7000-8000) satt vi på hans kto og vi skal ikke bruke av de. Vi sparer også barnetrygden og sparebøssepengene som går på samme kto. Så når han blir "voksen" har han sikkert en god slump penger han kan bruke til leilighet/studie etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå