Gå til innhold

Jeg har altfor mye melk!! men..hjeelp

Anbefalte innlegg

Gjest Månefuglen med twins
Skrevet

Jeg pumper hver 4 time (300ml). Men! Annenhver time begynner jeg å lekke skikkelig, må bytte både ammebh, ammeinnlegg og alt, det rett og slett bare renner. Jeg kjenner det begynner å lekke før det skjer men det hjelper jo ikke. Nå har jeg begynt å få det problemet at de aldri blir helt fulle eller helt tomme.. Og nå det kommer mindre per gang jeg pumper.. Hva er det som skjer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kanskje du er i ferd med å miste melka, siden du pumper? Det skjedde hvertfall med meg... kom bare mindre og mindre :(

Skrevet

Hei :) Hvor gammle er tvillingene dine? Hos meg var dette med lekking et problem bare i starten, de første 3mnd, så ble det gradvis mindre og mindre lekking, før det gav seg når tulla var rundt 6mnd. Nå skjer det bare hvis det blir alt for lenge mellom måltidene. Det jeg gjorde var å kjøpe melkeoppsamlere på apoteket. Så satte jeg bare i dem når det begynte å renne, eller når jeg merket at jeg begynte å få spreng. Når det gjelder at puppene aldri verken er fulle eller tomme så må du huske at du ikke vil ha det samme sprenget over lang tid. Mengden melk vil regulere seg, og selv om du har messe melk vil ikke puppene være så sprengte å virke så fulle som i starten. Nå når tulla er blitt 9mnd er det bare rosiner igjen av puppene mine, men de har mer enn nok melk fremdeles :) Savner Pamela-puppene mine jeg, men melkemengden har ikke krympet i takt med puppene kan du si! Og det gjelder pumping også, jeg kunne få ut 180-200ml noen ganger, mens andre ganger kom det bare 20ml. Det gikk litt i perioder, og var jeg stressa så kom det merkbart mindre enn når jeg var opplagt og avslappet. I tillegg er det ikke uvanlig at utdrivningsrefleksen streiker litt i perioder når en pumper. Pass derfor på at melka renner før du begynner å pumpe - det hjalp litt på her. Tror du melka er på vei bort kan du jo også prøve å pumpe oftere i en liten periode, eventuellt pumpe av litt når du merker at det renner av seg selv... Ammehjelpen har masse gode råd, ellers kan du kanskje prøve ammepoliklinikk på sykehuset du tilhører? Eller på et annet sykehus hvis det ikke finnes der du bor, fritt sykehusvalg vet du! Der har man krav på hjelp i hele ammeperioden :)

Skrevet

Bah. Det er bare helteit om det skal skje. Er kanskje ikke så rart om jeg mister melka etter alt som har hendt da men. Har kanskje drukket og spist litt lite i det siste også..

:-(

Skrevet

Du må prøve å få tømt skikkelig når du pumper, vet det er vanskelig. Det som er viktig å huske på er at den siste melka som er igjen før brystene blir "tomme" er også den feiteste melka. Har du Syntocinon nesespary? Hvis ikke bør du få en resept på dette, hjelper på utdrivingen.

Husk at det er normalt at brystene kjenner mindre fulle ut når melken kommer skikkelig i gang, men det er som regel mer melk der enn i starten selv om det føles ut som det er mindre.

Man mister ikke melken hvis man fortsetter å amme/ pumpe jevnlig.

Pørv å spis godt og drikk vann, ta deg gjerne en kopp ammete før du ammer, det er varmt og virker også litt lett beroligende. Sørg for god temperatur rundt deg, sett på noe fin musikk, litt rolig og dempet. Sitt i en god stilling og sørg for at du har fullstendig ro rundt deg hvis det er mulig å få til.

Det er normalt at du får forbigående mindre produksjon etter store påkjenninger, men det trenger ikke bety at du ikke kan fortsette å amme. Jeg har selv økt fra nesten ingen melk til å fullamme selv pga sykdom og brystbetennelse i ammeperioden. Det er bare å smøre seg med tålmoidighet. Det er ekstremt viktig for tvillingene å få nettopp din melk nå i månedene framover, og det klarer du. Og hvis du ikke klarer å fullamme så har ikke det noe å si, det viktigste er at de får det du kan klare å produsere, så kan de få enten donormelk eller tillegg for å få nok hvis du får problemer med å produsere nok. Delamming bør det bli mye mer fokus på, særlig til tvilling og flerlingemammaer.

Lykke til, og igjen, litt morsmelk er mye bedre enn ingen morsmelk.

Klem fra

Skrevet

Tusen tak for gode svar

Har ikke nesepsray nei, har jo ikke problemer med utdrivningen føler jeg, er vel heller omvendt, den er altfor tilstedeværende..

Nå syns jeg nesten det kjennes ut som de er lefser hele tiden, helt inntil igår var alt fint.

Blir så frustrert fordi siden deth ar vært så mye med tvillingene og vi nesten mistet ene tvillingen så har jeg fått det for meg at jeg MÅ pumpe, de MÅ ha morsmelk for ellers blir de borte bvegge to.. Ååå Crap..

Skrevet

Skjønner det er tøft for deg nå, tøff tid for dere og dere er i krise. Nå pumper du jevnlig slik du har gjort, og så forsøker du å gi litt blanke i hvor mye som kommer ut av den pumpingen. Har du mulighet kan du også håndmelke litt i dusjen for å få tømt deg litt. Om litt melk går til spille så er ikke det krise, jo mer du stimulerer, jo bedre opprettholder du produksjonen.

Jeg kan også trøste deg med at det er mulig å stimulere til melkeproduksjoen selv bryster som ikke har ammet på årevis, så om du produserer litt lite noen dager så har ikke det noen betydning for ammingen senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...