LittleBee Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Er det noen her som er sykemeldt pga av at de tidligere har født et dødfødt barn, hatt flere aborter eller lignende? Da jeg var gravid sist gang fødte jeg et dødfødt barn i uke 23. Denne gangen sliter jeg mye med angst for å miste barnet i magen. Jeg synes hver dag er vanskelig å komme igjennom og føler jeg ikke klarer å ta stilling til jobb. I tillegg har jeg mye vondt i bekkenet. Er det urimelig av meg å få sykemelding på grunn av dette?
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Nei kjære deg! Det synes jeg ikke i det hele tatt! Nå er det deg og den lille det gjelder, jobb får komme i annen rekke! Men ta en prat med lege/ jm! Lykke til
LittleBee Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2009 Takk for svar! Skal til lege på mandag og tenkte å be om sykemelding. Men jeg vet at dette ikke vil bli godt mottatt på jobb og synes det er vanskelig..
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Det skjønner jeg veldig godt! Men hva er viktigst? typisk oss jenter, vi føler på ditt og datt, i hvertfall er jeg slik.... Håper du har en forståelsesfull lege, hvis han sm deg fullt - så er det jobben som har et problem og ikke deg! Lykke til, kanskje det går bedre enn du tror
LittleBee Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2009 Regner med det ikke er noe problem å få sm, legen er utrolig grei og jordmor har sagt hun synes jeg skal ta det mer med ro siden dette er et høyrisikosvangerskap. Håper bare at det på jobb skjønner det, selv om det har vist null forståelse til nå..
freia *overtid* Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg fikk beskjed av Jordmor at det var bedre at mann søker om svangerskapspenger enn å ta ut sykemld. Da går det ikke utover sykedager hvis du en gang trenger sykemld når vi er tilbake på jobb etter permisjon.
Lousje/1 i hjertet & 1 i magen Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Hei! Det er ikke urimelig i det hele tatt å be om sykemelding i den situasjonen du er i! Det er beintøft å være gravid igjen etter en dødfødsel. Jeg har opplevd noe av det samme som deg - dødfødsel tre dager over termin i januar i år. Er nå 19 uker på vei med lillebror eller lillesøster. Hver dag er en kamp mot frykt og negative tanke om alt som kan gå galt. Jeg har ikke kunnet sykemelde meg ennå fordi jeg var sykemeldt store deler av forrige graviditet og lenge etter fødselen. Har vært redd for at jeg ikke skulle ha rett til sykepenger de siste månedene når jeg vet at jeg virkelig kommer til å trenge det. Både pga det følelsesmessige og fordi jeg også sliter med bekkenet. Fikk i går klarsignal fra både arbeidsgiver og NAV, så mandag morgen kommer jeg til å ringe legen for å få delvis sykemelding. For meg er det riktig å jobbe en del, men jeg har ikke mental og emosjonell kapasitet til 100% jobb nå. Det har jeg overhodet ikke dårlig samvitighet for. Deg synes jeg helle ikke du skal gjøre! Det er viktig at du tar hensyn nå - både til barnet i magen, sorgen over barnet du har mistet, fysiske ting i graviditeten og din egen mentale helse. Hvis du i tillegg har et risikosvangerskap kan det også være at du har rett til svangerskapspenger som nevt over her. Det bør du undersøke med jordmor og lege. Jeg har ikke krav på det, fordi det ikke er farlig for barnet jeg bærer nå at jeg er sliten og stresset. Hvis du bor på Østlandet vil jeg tipse deg om at Landsforeningen uventet barnedød starter opp såkalte Gravid igjen-grupper for oss som har mistet barn sent i svangerskap, ifm fødsel eller senere. Vi skal delta i gruppe som starter opp denne uka og ser fram til å møte fler som skjønner hva vi går gjennom nå. Det er jo ikke fullt ut mulig for de som ikke har opplevd det samme som oss. Og det er det heldigvis ikke så fryktelig mange som har! Ellers kan jeg anbefale www.englesiden.com som er et lukket nettforum for oss som har mistet barn. Ta gjerne kontakt via pm hvis du lurer på noe
LittleBee Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2009 Takk for svar! Hvor lenge kan man egentlig være sykemeldt? Jeg har vært sykemeldt en periode tidligere i år fordi jeg ble operert etter svangerskap utenfor livmor og trengte litt tid på å komme meg. Jeg tror jo ikke at jeg kommer til å gå tilbake i jobb før jeg er ferdig med permisjonen hvis jeg nå blir 100% sykemeldt og permisjonen starter ikke før i februar. Risikerer jeg da å etterhvert ikke få sykepenger? Jeg bor ikke på Østlandet, så jeg har dessverre ikke mulighet til å delta på møtene. Det finnes heller ikke noe slikt tilbud her hvor vi bor og det er noe vi har savnet, spesielt den første tiden etter at det gikk galt. Brukte da mye tid på internett på forum og sider som handlet om temaet. Heldigvis fikk vi god støtte og veiledning fra sykehuset. Jeg går nå til samtaler med jordmor på sykehuset så ofte jeg føler jeg trenger det og det hjelper på. Men angsten vil nok være der hele svangerskapet..
Fifrildi Skrevet 11. oktober 2009 #9 Skrevet 11. oktober 2009 Man kan være sykemeldt i ett år tilsammen. Ta en prat med personalavdellingen der du jobber og få konkret beskjed om hvor mye mer du kan være sykemeldt før du eventuelt må søke om andre ytelser. Jeg har stor forståelse for at dette er en vanskelig situasjon for deg, og at det er vanskelig å få ting til å gå i hop i hodet. Har en venninne som var helt sikker på at hun kom til å føde et dødfødt barn, hun fikk enorm hjelp av noen timer hos psykolog - du kan jo høre om det er mulig å få litt psykologtimer i tillegg til samtalene hos jordmor? Synes ikke du skal gå rundt og være usikker og redd i alle fall. (venninnen min fødte verdens sunneste og friskeste jente eller fullgått svangerskap forresten)
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 11. oktober 2009 #10 Skrevet 11. oktober 2009 Hvis du er sykemeldt kontinuerlig i ett år, må du være i jobb i 6mnd for å få rett til sykepenger igjen. men om du ikke har vært sykemeldt kontinuerlig er dette ikke så strengt. etter 12mnd sammenhengende på sykepenger går man over på rehabiliteringspenger som er 60% av lønnen. når det er sagt om man har vært sykemeldt i 12 mnd før fødsel og på en måte brukt opp denne kvoten, men da går ut i foreldrepermisjon (som de aller fleste gjør) gjelder dette som yrkesaktivitet, og man har fått sin rett igjen til sykepenger etter 6mnd. som sagt med mindre man er sykemeldt 12mnd i strekk er det som oftest ikke noe problem, reglene er ikke like klare der. håper det hjalp litt.
LittleBee Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. oktober 2009 Synes dette med sykemelding og slikt er så innviklet. Er livredd for at jeg ikke skal få sykepenger når jeg trenger det mest. Men hvis man legger sammen min sykemeldingsperiode i 2009 og (det jeg regner med å være sykemeldt) i 2010 så vil jeg likvel ikke være sykemeldt 1 år til sammen. Så da skal det vel gå bra..? Huff.. Det ble mye grubling her nå.. Takk for alle svar! Det er godt å ha noen å spørre!
* * felicia** Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg er gravid igjen etter 2 SA og en exu. Sliter skikkelig dette svangerskapet jeg. Hver dag på jobb er et ork. Har 2 barn fra før som jeg skal ha overskudd til også. Skal på kontroll i morgen og vil da spørre om muligheten til 1-2 uker full sykemelding. Jeg har hatt en del magesmerter i det siste og selv om det passer utrolig dårlig for jobben så må jeg bare ta hensyn til meg selv og babyen.
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Du har jo jobbet innimellom så det vil uannsett ikke bli kontinuerlig sykemelding i 12 mnd. og som jeg skrev og det står i lovverket hos nav, at foreldrepermisjon regnes som yrkesaktivietet, og de fleste tar ut foreldrepermisjon mer en 6mnd så da er det ikke noe problem uannsett hvordan evt nav skulle vri og vende på det. synes det er litt komplisert men morsomt og finne ut av alt med små skrift, nåer det er noe jeg trenger å vite :-)
LittleBee Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2009 Leit å høre at det er flere av oss som har tunge svangerskap, men samtidig godt å vite at man ikke er alene. Man må jo bare sykemelde seg når man kjenner at man rett og slett ikke klarer mer og at hverdagen blir for vanskelig. Men det er ikke så lett å få de på jobben til å forstå det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå