AussieAnette Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har en 2 uker gammel baby og har laget nan for 1 døgn. Har etter å ha vært innom her skjønt at det skal man egentlig ikke. Så jeg har et spørsmål. Tenkte jeg nå skulle begynne å koke vann og sette i kjøleskapet også når han skal ha mat varme vannet opp i vannbad til 40 grader og så tilsette nan'en. Men etter jeg har kokt vannet og tatt de på flasker så er jo vannet ca 100 grader. Kan jeg sette det rett i kjøleskapet? Eller må jeg vente til vannet er 40 grader først? Og hva med malt. Kan jeg tilsette det i det kokte vannet og så sette det i kjøleskap. Eller må malten i helt til slutt? Rett før han får mat liksom. Dette er forvirrende. Håper noen kan svare!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Det svarer for så vidt ikke på spørsmålet ditt, men etter å ha hatt to flaskebarn vil jeg bare gi deg mitt beste tips til tilberedning: Kok opp 1 liter vann. Avkjøl til ca 50 grader (i kjøleskap eller bare la det stå på benken, spiller ingen rolle. Bare pass på at det ikke blir for kaldt igjen!) Hell deretter alt vannet på en termos. Når barnet skal ha mat heller du riktig mengde vann fra termosen og måler opp riktig antall skjeer nan til mengden vann. Rist-rist-rist, og KLAR! Dette går absolutt fortest, i alle fall for meg som aldri har eid en mikrobølgeovn. Grunnen til at vannet på termosen er 50 og ikke 40 grader, er at når du da har vann for hele døgnet, så blir den jo stående i nettopp ett døgn, og uansett hvor god termos du har vil den "slippe ut" noe av varmen. Så da er vannet muligens kanskje litt for varmt til den første flasken, og akkurat muligens litt for kaldt til den siste. Du slipper å stå og koke vann, ordne flasker og holde på med sånt hele dagen, du har alltid fiks ferdig og klart vann, om du er hjemme eller på tur. Ute tar du bare å måler opp antallet skjeer med pulver i flaskene, og så slår du oppi vann når du trenger en flaske. )) Koker opp nytt vann og koker alle flasker om kvelden, så holder det til både natten og neste dag )
Underveis --> Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Det er ingen problemer med å sette vannet direkte i kjøleskapet. Spiller ingen rolle for vannkvaliteten. Da skal vannet være relativt sterilt (relativt, fordi flasken antakelig ikke er 100% steril) og da kan du bare varme det opp til 40 grader når du skal bruke det. Det er ingen god grunn til at du skal bruke vannbad. Kan liksågodt sette flasken med vannet i micro'n. Fordi det er sukker i malt, så ville jeg blandet det i melka for hver gang. Sukker er mat for bakterier, så rent hygienisk sett vil det være bedre uten. Ingen regel for når du skal tilsette malten ellers. Kan være før eller etter pulveret.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Hvem i all verden er det som sier at du ikke kan lage mye ferdigblandet Nan? Det gjør alltid jeg. Blander det over i en halvannenliters mugge. Koker opp vann, setter det i kummen, med kjølig vann rundt kjelen, så blir det kjappere avkjølt! Vips, så har jeg halvannen liter ferdig, deilig! )
AussieAnette Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2009 Men ved å ha vannet på termos, holder det seg fortsatt sterilt da? Får man sterilisert termosen?Eller holder det å vaske den i såpevann og varmt vann mellom hver tillaging??
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Hvorfor heller du det ikke over i en halvannenliters mugge og blander så mye av gangen?
AussieAnette Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2009 Gjorde det først, men så fikk jeg beskjed om at nan skal blandes ferskt for hver gang. Derfor prøvde jeg collett som blandes ved 70 grader og som derfor kan blandes mye av gangen(?) men det likte han ikke. Jeg er ingen ekspert på dette, derfor alle spørsmålene
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg synes det er lettest å koke opp vann og tilsette malt og sette det i kjøleskapet. Jeg fyler en flaske med vann når jeg skal lage mat, varmer den i micro og tilsetter pulver. 30 sek så har du ferdig flaske
Underveis --> Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Sterilt er ikke nødvendig. Sterilt betyr 0 bakterier. Det gjør ikke noe at det er _litt_ bakterier. Det som er viktig er å ha forholdene slik at bakterier ikke formerer seg. Når du koker vannet tar du knekken på det som er av bøggs. Når du heller vannet på termosen så er det jo fremdeles noenognitti grader, og de bakteriene som er i termosen vil ikke tåle det, dermed er den også "steril". Det gjelder å klabbe minst mulig med korken og tuten. Dessuten bruker du jo vannet direkte, og da rekker ingenting å vokse slik at det blir trøbbel for babyen. Grunnen til at man helst ikke skal ha melk stående er at melk er glimrende vekstmedium for bakterier, og de vokser rimelig bra der. Dersom man holder hygienen ganske bra, så skal det være greit å la ferdigblandet melk stå i kjøleskapet. Kjøleskap holder (skal holde) 4 grader, og der er det bare noen få bakterier som vokser. Men man anbefaler det altså ikke fordi fok generelt ikke er så innmari gode på kjøkkenhygiene. Norge er vel også ganske uskolert på området fordi vi har så lite farlige bakterier (vi har jo ikke salmonella, f.eks.). Det skal holde å vaske termosen (særlig tut og kork) i maskinen. Skal du være ekstra flink kan du jo koke korken.
Kleint Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 det spiller ingen rolle om du blander masse av gangen.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Hei Vil bare si at jeg koker nan til hvert måltid, og synes ikke d er den helt store jobben Går jo fort også når man koker opp bare akkurat med vann og avkjøler det direkte i kjøleskapet til ca 50 grader. Kan være lurt å være litt forsiktige med malt til disse små pga mageont. Jeg brukte bare bittelitt, og til annen hvert måltid. Du får prøve deg frem og se hva som fungerer best for deg :-) gratulerer med baby.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #12 Skrevet 10. oktober 2009 Alt for å lage problemer ut av ingenting. Kok opp masse vann, bland det ut med Nan, i flakser, sett det i kjøleskapet. Hell 1,5 lite vann i en 1,5 liters mugge, bland 50 skjeer Nan, og da har du ferdig blandet Nan en god stund. Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Huff!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #13 Skrevet 10. oktober 2009 Er det ingen av dere som husker at man ikke skal sette så varme ting rett i kjøleskapet, rett og slett fordi da blir maten som er der fra før ødelagt. Det blir jo brått mye varmere. Bare et tips. I vår flasketid pleide vi å koke etterhvert. At ikke jeg kom på å være så lur at jeg hadde vannet avkjølt...
AussieAnette Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2009 Åh tusen takk for tipsene. Var ute å gitt tur istad og hadde med termos. Så enkelt! :)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 Dette høres dumt ut, men syns dette var kos å lese. Fikk meg til å huske tilbake da gutten min var liten baby, og fikk melk på flaske *take a walk down memory lane*
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #17 Skrevet 10. oktober 2009 Har tvillinger som jeg delammer, har alltid laget NAN for et døgn av gangen. De har ikke hatt norn problemer med det. (5 mnd nå) Et tips: Vei NAN pulveret, så slipper du å stå og telle 40-50 tsk. En skje er 4,3 g Så 40 skjeer er 172 g. Kok opp vann, avkjøl til ca 40-50 grader ved å sette flaska i kummen med kaldt vann. Etter du har tilsatt NAN ha nytt kaldt vann i kummen, blir fortere avkjøl sånn enn om du setter den i kjøleskapet. Skal du ha i malt, tar du det i når du skal varme flaska igjen. Største problemet er å finne noen flasker som er greie å bruke til dette som tåler sterk varme.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #18 Skrevet 10. oktober 2009 Vi bruker og koke 1 liter vann i vannkoker på morran eller på kvelden. Som regel lenge før snuppa skal ha mat. Og når hu skal ha mat varmer vi opp vannet til det er passe varmt, tilsetter nan, rist og vips. Ferdig på 2-3 min maks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå