Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Hvilke bivirkninger fikk dere? Er det alle som mister mensen? Fikk dere humørforandringer? Kviser? Hva med sexlysten? Andre ting jeg ikke har kommet på nå? Når kan man sette inn spiralen? Jeg vet det er 3 mnd etter fødsel,men er det på den dagen man får mensen,eller like etter man er ferdig med mensen eller??? Hvor mye koster det? Er det 5 år den skal være inne før den må skiftes eller 3?
Ulldott Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg fikk den satt inn på 6 ukerskontrollen. Blødde i ca 6mnd av og på helt uten system. Nå blør jeg litt sånn ca 1 gang i mnd. Har ikke hatt noen bivirkninger. Det var ikke vondt å sette den inn, litt ubehagelig, men ikke vondt. Hadde litt ubehag i magen noen dager etterpå, men ingen smerter. Kan være inne i 6 år tror jeg...( mulig jeg husker feil.)
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Fikk du satt den inn på 6 ukers kontrollen?? Det var rart at jeg har lest at man må vente i 3 mnd før man setter den inn da! Shit! 6 mnd??? jeg har lest at man kan småblø litt før det stopper hel opp..Men 6 mnd da! Håper ikke det blir sånn med meg! Jeg har tenkt å sette inn hormonspiral. Det var hormonspiral du har satt inn da? Ikke kobberspiral??
Tante Blås Squaw Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg fikk faktisk penere hud enn på lenge...hihi. Mensen ble nesten borte )
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 legen min ville vente til det var gått 12 uker for å være helt sikker på at den ikke vandret videre oppover hvis alt ikke var trekt seg helt sammen etter fødselen. Synes det var vondt å sette den inn, og hadde ganske sterke menssmerter i 2 dager etterpå. småblødde i 3 mnd, så en liten mensen 3-4 ganger i året de første årene men da mye mindre enn normalt, og smertefritt. De 2 siste årene ingen blødning, bare litt brun utflod innimellom. har satt inn spiral nr 2 nå 5 mnd etter fødsel, tok etterkontrollen også da ( bedre sent enn aldri...). småblødde også nå i 3 mnd. Hadde ikke mensen når den ble satt inn. Men det så ikke gynekologen på som et problem Man har jo ofte ikke mensen uansett 5 mnd etter fødsel.
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg var helt sikker på at jeg hadde lest en plass at det måtte gå 3 mnd etter fødsel før man satte inn spiral.Men nå har jeg sittet og lest meg frem på nettet og ikke funnet noe om det.Kansje det var ei jordmor på sykehuset som sa det kort tid før keisersnittet da! Da jeg var der og fikk datoen for keisersnittet,vi snakket litt om hormonspiral da.. Disse småblødningene,hvor mye blør dere da? Er det snakk om noen dråper pr.dag,eller er det litt større mengder?? Er det såpass mye at dere ikke har sex da?? Blir ikke mye sex i de mnd da(årene kansje..)?
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #8 Skrevet 9. oktober 2009 blør ikke mere enn at man trenger truseinlegg. kan sammenliknes med bare litt mye utflod. overhodet ikke noe mensmengde å snakke om. jeg er råfornøyd jeg hadde kraftige mensstruasjoner hver 21. dag, som varte i 11 dager . og levde¨på ibux. så dette er en ny verden for meg. jeg måtte faktisk være borte fra jobb de to første dagene for jeg hadde så vondt, og blødde ut alt som var. så kan ha sex mye oftere nå enn før sånn sett
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Men må være irriterende å ikke vite når man er ferdig å blø for den gangen! La oss si at man har hatt litt småblødninger i 3 dager og så ferdig,og da ikke vet om man går i 2 eller 3 dager uten å blø eller om det kommer mere da..Skjønner?? Gruer meg litt jeg.. Det skulle fantes andre prevensjoner som er like sikkert og som man ikke blør i det hele tatt! Og det gjør det vel ikke??
*toppris* Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 legen min sa også 3 mnd... for da var alt helt sikkert til det normale igjen etter en fødsel... gruer meg jeg også, usja... fikk resept på spiralen idag.... uff... vi får satse på at vi er en av de som ikke blør mye for så å ikke blø i det heletatt... og at huden blir like vakker som babyhud;)
aomeg Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Hei! Jeg satt inn spiral 3 mnd etter fødselen.Bløde til og fra i 2 mnd og hadde litt kramper men utover det fungerer den bra. Har kanskje fått litt uren hud men det stabiliserer seg.Eneste aberet vi har er at gubben kjenner trådene fra tid til annen...Utover det?Topp!
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #12 Skrevet 10. oktober 2009 ja,blir spennende dette altså! Er så redd for at sexlivet blir ødelagt pga ofte blødninger..fins det ingenting som legen kan gi da som stopper blødningene helt da?? jeg kan ikke bli gravid flere ganger så er det beste prevensjonsmiddelet,siden jeg ikke steriliserte meg.. Jordmoren på sykehuset da jeg var der og fikk datoen sa at med hormonspiral da mister jeg garantert mensen! Det skjer jo ikke alle da.
1881 Skrevet 10. oktober 2009 #13 Skrevet 10. oktober 2009 De fleste får jo reduserte blødninger av hormonspiralen, men ikke alle. Jeg har selv hatt den inne i 3 år, nesten ingen blødninger, kun som flere sier her at det er nok og bruke et truseinnlegg. Har fått mer kviser, men ville fortsatt foretrukket den på nytt fremfor store blødninger i nesten 1 uke. Sexlysten har jeg ikke merket noe til at den ble nedsatt. Lykke til, håper den vil fungere like fint for deg som den har vært for meg!
Mrs. X Skrevet 10. oktober 2009 #14 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg er og veldig fornøyd med min. Du kan ha den inne i fem år før den må byttes. Jeg blødde ikke noe sørlig etter at jeg fkk den satt inn, mensen stabiliserte seg med en gang. jeg har alltid vært litt uregelmessig og er det fremdeles men det er nok meg og ikke spiralen. Jeg har mindre blødninger ved mensen bare litt murring i mage og rygg første dagen. Har fått litt mer kviser, ikke i ansiktet med på rygg etc. Det irriterer meg, men har hatt den ett år nå og virker som det blir mindre av det og. Jeg hadde kobberspiral før og for meg var det et helvete med kraftige og laaaange menstruasjoner, masse verk. Så ny verden nå og veldig fornøyd!!
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #15 Skrevet 10. oktober 2009 jeg har hatt hormonspiral og må bare si at for meg funket det ikke med de blødningene i hytt og pine... De setter ikke inn spiral før etter 3 mnd,det er en fare for et eller annet hvis de setter inn før.kan ikke huske hva det var.. Jeg bruker kopperspiral,synes det er helt topp så slipper jeg blødninger uten system(får jo vanlig mens da) og ikke minst humørsvingninger,,
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #16 Skrevet 10. oktober 2009 Vis jeg skal ha spiral så må det nok bli hormonspiral.Lettere å bli gravid med kobberspiral.Og dessuten vil jeg ikke ha store blødninger og mensvondt! Jeg har aldri vondt når jeg har mensen (ikke hittil ihvertfall,men vet jo ikke hva jeg får når jeg nå får den tilbake da,ting kan forandre seg etter fødsler..),og ikke har jeg hatt så veldig store blødningene,mer de 2 første dagene da,men ikke kjempemye,og så er de vanlig korte,ca 4 dager kansje..men hormonspiralen passer vel for meg likevel??? selv om jeg ikke har store blødninger med smerter?? Fra jeg kuttet ut pillen i august-07 til jeg ble gravid i januar-09 hadde jeg litt uregelmessige menser.veldig irriterende å ikke vite når mensen skulle komme! Tok el-tester jeg da,og på den måten fant jeg det ut! men jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder å ta El-tester nå med spiral altså!
Gjest mphs Skrevet 10. oktober 2009 #17 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg satte den inn 9 uker etter fødsel. Når man kan sette den inn har ikke noe med når man har mensen å gjøre. Trenger ikke å ha fått den igjen før du setter spiral inn. Jeg syns det var ubehagelig men ikke vondt der og da. Men hadde veldig vondt i maven og ryggen de første 3-4 dagene. Blødde i 4,5 mnd etter innsettingene. Har fortsatt regelmessig mens hver mnd som vanlig. Den kan være inne i 5 år før den må byttes.
Sjefsmegga Skrevet 10. oktober 2009 #18 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har utelukket positiv erfaring med hormonspiralen. Hadde kraftige menstruasjonen før jeg fikk satt den inn og har ikke blødd en dråpe siden den ble satt inn for over et år siden. Huden min har faktisk blitt bedre, jeg slipper premenstruelle plager slik jeg hadde før, jeg føler meg trygg og sikker på prevensjonen, noe som gjør sexlivet bedre også. Jeg skulle sette den inn under menstruasjonen, men det klaffet ikke med legetimen, så satte den inn rett etter mens, det var ikke vondt, bare litt ubehagelig, men greit nok. Den skal holde i 5 år, men legen sa at jeg kunne bytte den før hvis jeg får problemer med blødninger mot slutten.
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #19 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg skal sette inn ny når jeg får surret meg til det. Har hatt før og var veldig fornøyd. Er det hormonbaserte prev.midle jeg er mest fornøyd med. Eneste jeg ikke spyr av. Og mensen forsvant nesten. Bare noen mini blødninger en sjelden gang.
Nemlig Skrevet 10. oktober 2009 #20 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg fikk satt den inn på 6 ukers kontrollen (som var ca to mnd etter fødselen). Var vemmelig å få den satt inn, men ikke direkte vondt. Merket ubehag de første dagene, dvs kjente at det var et fremmedlegeme der inne... Har ikke blødd noenting siden jeg satte den inn for ca 5 mnd siden. Det er veldig deilig! Sexlysten... Tja, hva skal man si. Ikke på topp men vet ikke om det skyldes spiralen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå