<3 mamma til 2 jenter <3 Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 når vi nermer oss slutten av svangerskapet??? jeg har hele tiden hatt lavt blodtrykk ,har ligget rundt 100 et eller annet og i dag når jeg var hos legen så lå blodtrykket på 140 et eller annet men legen min mente det var ingenting og bekymre seg over!
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Hva ligger undertrykket ditt på? Det er den delen av tallene som skrives under delestreken da de skriver ned blodtrykk. Det er undertrykket som er avgjørende for om man bør alarmere eller ikke, iallefall da man snakker om høyt blodtrykk. At det stiger litt på slutten av svangerskapet trenger ikke være farlig overhode, men skal sees i sammenheng med om man har økt ødemer, proteinutslag på urin og hodepine. Er flere av disse faktorene i bildet, da med stigende blodtrykk, så kan det indikere svangerskapsforgiftning, og det skal tas alvorlig. Men hvis legen din sier at alt var bra, så kan du nok stole på det
Julelita Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har hørt at det er mer vanlig at blodtrykket går ned mot slutten av svangerskapet, men så lenge det er innenfor normalen er det ok. Men som tidligere nevnt, er det undertrykket som er viktig.
klar for andremann Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Stigende blodtrykk sammen med enkelte andre ting kan tyde på svangerskapsforgiftning, men bare stigende blodtrykk mot slutten skal bety at kroppen forbereder seg til fødsel. Det er normalt nære fødselen fikk jeg beskjed om.
dykkedama Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har også hatt veldig lavt blodtrykk gjennom hele svangerskapet. Har ligget på 100/60 og 110/60, har også ligget i grupp e1 på ødem. Nå siste kontroll hadde blodtrykket steget til 120/70 og ødem til gruppe 2, blodtrykket mitt er fortsatt kjemepfint, så jeg bekymrer meg svært lite. Ville nok først bekymret meg om undertrykket hadde økt til 90-100. Men det er legen eller jordmor som uttrykker bekymring om de mener at BT er alarmerende høyt:)
hellomynameis... Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Hei! Siste svangerskapet hadde jeg stabilt BT hele veien (rundt 120/70) og plutselig i uke 39+4 hadde jeg 140/95. To dager etter kom fødselen Vet ikke hvor langt du er på vei, men kanskje du er snart i mål
latskaus Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Hos de fleste vil sannsyneligvis blodtrykket øke litt mot slutten. Man kan tenke seg den mengden væskevolum som har økt siden man ble gravid, og da kreves også et "større trykk" /at hjertet jobber hardere for å få mengden væske/blod rundt i kroppen. =) Hjertet får mer å jobbe med, med andre ord.
mamman til Jonathan + spire Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Min jordmor og lege er opptatt av at undertrykket ikke skal komme opp i 90 eller mer for da kan det være et tegn på svangerskapsforgiftning, overtrykket er voisst ikke det viktigste. I mitt forrige svangerskap var jeg inne til hyppige kontroller pga mistanke om sv.forgiftning, nøye kontroll av bl.trykk, protein i urin og ødemer men kom aldri opp i 90 i undertrykk! Tror det skal mye til for at det kommer dit.. men det er ganske normalt at bl.t stiger på slutten pga stor belastning.
Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Blodtrykket mitt steg fra å være normalt gjennom hele svangerskapet til uke 37 til 140/90, og i uke 38 var det 145/90. Må bare følges opp med å levere urinprøver for å se om svangerskapsforgifting, noe jeg ikke hadde. Så virker som det er vanlig nå mot slutten.
bpia Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Kom ut fra sykehuset i dag etter å ligget til observasjon 2 dager pga blodtrykket. Jeg hadde 166/109 da jeg kom inn dit. Etter flere målinger, flere ctg, ultralyd og urinprøver og blodprøver hvor di ikke kunne finne noe galt ble jeg sendt hjem. Da var bt 159/92. Fikk beskjed om at det hører med til stress og må nå sykemelde meg og være helt i ro resten av tiden (5 uker igjen).Har hadt fint bt og vært i fin form hele svangerskapet. Men slikt kan skje på slutten når kroppen sier fra at nå må du bare ta det med ro og samle krefter til det som kommer. Ikke alltid like lett når en er vant til å klare alt selv og ikke liker spørre om hjelp. men slik må det bare bli nå og jeg får prøve etter beste evne så slipper jeg å bli lagt inn igjen:) Veldig betryggende å fått skjekket at babyen har det bra nå da, det hjelper jo også på bt:) men selvfølgelig viktig å ta det seriøst og få kontrollert alt, alle er vi jo forskjellige og noen tåler mye mens andre lite.
villemo26 Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Eg og hadde fått høyere blodtrykk no når eg var inne. Så må innigjen etter ei veke. Men eg var i tillegg full i halsvirus, og sjuk, kan det virke inn og???? Er i veke 32
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 10. oktober 2009 #12 Skrevet 10. oktober 2009 Blodtrykket mitt har blitt lavere nå. Undertrykket har vært 76,75,75,80,80,65 på kontroller. Har fått beskjed om at det har vært bra. Alle gangene bortsett fra siste måling. JM nølte litt før hun sa noe, og sa ja, ja dette går jo dette også, men jeg må komme tilbake om 14 dager å måle det igjen. Er i uke 34 nå. Ser hvert fall ut til at det er lenge til jeg skal føde.. hehe.. hvis det er opp det skal, og mitt går ned! Bare 4 dager mellom de to siste målingene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå