*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Er det noen spesiell "fremgangsmåte" på dette, ift kynnerne/riene? Leste et sted at man skulle være litt forsiktig med å gjøre dette, pga det kunne gi stormrier, men jordmoren min har anbefalt meg dette som en trygg forberedelse på fødsel.. Har dere noe erfaring med å stimulere brystene for å modne livmoren, evnt øke rieaktiviteten?
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Er det sant?? At hvis jeg sitter å gnukker og gnir på brystvortene mine kan livmoren bli moden fortere?? Jeg har ikke no grunn til å stresse-er 36 uker i morra,men det er greit å vite.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2009 Ja, det skal hjelpe på rieaktiviteten. Når man stimulerer brystvortene, så skiller kroppen ut hormonet oxytocin, som er det hormonet hypofysen også skiller ut da livmoren skal trekke seg sammen ved en fødsel. Derav også etter-riene når man ammer babyen etter fødsel. Men for at dette skal fungere, forutsetter det at livmoren er moden, ellers risikerer man å få maserier.
Kongeørna Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Min erfaring er at det kan være greit å bruke olje eller fuktighetskrem, jeg blir i allefall øm på puppene hvis jeg ikke gjør det. Maserier aner jeg ikke hva er, men jeg fremkaller kynnere når jeg stimulerer brystvortene. Når kroppen er klar, vil nok dette gå over i rier.
Sistah*G07*J09* Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg gjorde dette med førstemann, gjorde det kvelden på terminen min. Dagen etter gikk slimproppen, gjorde igjen det samme kvelden etterpå. Å en time etter jeg hadde lagt med så begynte første rie. Det endte i en hard fødsel da, men om det hadde sammenheng med stimuleringen av brystvortene eller ikke, er det ingen som vet. Jeg hadde rier i 40timer før det ble hastekeisersnitt tilslutt. Fikk aldri mer en 6cm åpning. Denne gangen tror jeg nok ikke jeg kommer til å gjøre det, i frykt for å få en lik fødsel som forrige gang.
second_time Skrevet 10. oktober 2009 #6 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg gjorde også dette i mitt første svangerskap. Endte opp med maserier som varte i over et døgn (!) Jeg gjør det ikke igjen :0) Men utelukker ikke på noen som helst måte at noen kan ha effekt av dette
Småtorsk Skrevet 10. oktober 2009 #7 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har lest at dette kan være effektivt, så effektivt at man ikke skal gjøre det uten overvåkning av lege første gangen. Men det er sikkert forskjellige holdninger til det? Tror det var i "På vei" av Gro Nylander jeg leste dette.
Tigerpote Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 Hva man lærer her inne! Dette var helt nytt for meg, men tror ikke jeg tør å prøve det...
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg leste nettopp at man skal bare stimulere brystvortene til man får en kynner. Da skal man stoppe opp i ca 5 minutter, før man eventuelt begynner på nytt. Hvis man stimulerer mens man har en kynner, kan kynneren vare ekstra lenge, og det er visst ikke bra for babyen..
BarnNr.4 :) Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Forrige gang når jeg var gravid fikk jeg det tipset av min jordmor Men tror ikke det var det som satte i gang fødselen min da... Men hun sa at man kan stimulere brystvorten i max 20 min av gangen.. Da skal man ta en pause, så kan man gjøre det på andre brystet i 20 min, så skal man ikke gjøre det mer.. Så kan jo du gjøre det om igjen neste dag Fikk beskjed om at det er en god måte å starte fødselen på Er ikke noe farlig på noe vis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå