pityriasis Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er gravid i uke 14. Har vært plaget med ekstrem kvalme siden rundt uke 7, og kaster i perioder opp 7-10 ganger pr døgn. Nå i det siste har oppkastperiodene blitt færre, men jeg har begynt å kaste opp veldig lenge etter sist måltid. F.eks spiste jeg siste måltid kl 16 en dag og kastet opp igjen alt (kunne se måltidsbitene...) kl 00.30 natten etter. Det er 8 1/2 time etterpå! I dag skjedde noen lunde det samme, og har vært flere slike episoder med 6-8 timers opphold fra måltid til oppkast. I mellomtiden har jeg ikke følt meg spesielt kvalm, før tiden like før jeg har kastet opp...Magesekken min må jo bruke en evighet på å tømmes - kan dette være normalt/pga graviditeten? Kan nevne at jeg har afipran og diverse kvalmestillende som jeg skal bruke ved behov, men prøver å begrense bruken til de dagene jeg ikke gjør annet enn å kaste opp... Andre som har lignende erfaringer?
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 ja alt går saktere under graviditeten. hormonene gjør at maten fordøyes tregere enn ellers. når det er sagt. så kan noe av grunnen til at du kaster opp så lenge etterpå være at du spiser for lite dvs for sjelden. mat med høyt fettinnhold ligger også i magen lenger enn annen mat for tarmene har et system som bare tar imot så og så mye fett om gangen. så mitt råd er spis oftere ikke la det gå mer enn maks tre timer mellom hvert måltid, spis litt om natten når du likevel må opp på do. spis sundt. Jeg sliter med det samme, og var mye værre forrige svangerskap. nå tvinger jeg meg til å spise planlegger hva jeg skal spise eller får mannen til å finne på noe så jeg ikke trenger å tenke på mat når jeg er kvalm. så dette svangerskapet har jeg sluppet å bli innlagt, mot alle odds siden jeg går med to. lykke til
Bippe77 Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 Synes helt klart du skal prøve å spise oftere! Je har i begge mine svangerskap vært småkvalm(så skal ikke klage), de dagene det har gått for langt mellom måltidene ble jeg kvalm... spiste jeg oftere holdt jeg meg uten kvalme! 16.00 som siste måltid er alt for lite! Du trenger helt klart oftere mat enn det! Fordøyelses systemet ditt trenger jo noe å jobbe med, og blodsukkeret ditt må jo være helt på bånn med mat så sjelden! Håper det funker! Lykke til! ps... for meg funket et knekkebrød med gulost veldig bra som kveldsmat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå