ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Min mor mener jeg har alt for mye før babyen kommer. Dette er ikke normalt sier hun! Kjenner jeg blir så provosert! Det er ikke vanlig å kjøpe ting før babyen er født. Sånn var det før. Og farmor er ikke noe bedre! Mamma skal bare ha frem at dette ikke er normal! Farmor sitt poeng er at babyen kan dø, så da er det fælt å ha tingene stående der. Kan ikke gå å tenke sånn heller. Er forresten 34 uker på vei, og kjøpte ikke noe før etter ordinær UL. De store litt dyrer tingene er kjøpt den siste mnd. Har sprinkelseng, barnevogn, vugge og bilstolen er lånt, stellekommode (fikk billig), musikkuro over sengen, sengeklær, litt babyklær, stort sett det de fleste andre kjøper inn etter å ha lest inne her, babyolje og stellekrem, et helseteppe og et ullteppe. Tror det var det. Hva skal dere ha klart i hus?
NostraStoria Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Syns det er veldig tåpelig av andre familiemedlemmer å si at det er for tidlig! Min bestemor også mener at det er en forbannelse å kjøpe så mye til babyen før den er født. Babyen kommer ikke til å dø!...Argh... De gjorde det ikke slik før i tida, men og så? Det du gjør er ganske normalt syns nå jeg da, hehe. Jeg vil ha det meste klart før babyen kommer. Det er også mer praktisk pga: 1) Da slipper du å springe rundt å handle inn ting rett etter fødsel.. (sikkert vanskelig når du er trøtt, øm nedentil og har en liten baby som trenger deg). 2) Kostnadene for babyutstyret blir fordelt utover på flere mnd'er før babyen kommer, litt lettere for økonomien. 3) Praktisk! Tviler på at vi kommer til å mangle noe som helst før babyen kommer, hehe. Har kjøpt det meste allerde, og har et semester igjen. Kos deg og lukk ørene! )
nr. tre er på vei:) Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er sikker å at når babyen kommer er du glad for alt som er i orden. Da har du god id til å kose med babyen og slipper å stresse med at du skulle ha ditt og datt. Si til dem at du gjør det sånn, for da har du bedre tid når den kommer. Lykke til.
mamman til to gutter Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Det normale er vel å ha det meste i orden før babyen kommer. Jeg har hørt før at det er "gammel overtro" at det betyr ulykke å ha vogna i hus før babyen er født, så jeg vet om noen som har bestilt vogn og betalt forskudd, men ikke hentet og betalt resten før babyen er født. Da har far vært og hentet den mens mor fortsatt lå på sykehuset med babyen. Vi hadde alt klart til førstemann, bortsett fra klær i str 50, så det var vi og kjøpte når babyen var 4 dager. Sånn i etterkant skulle jeg ønske vi hadde hatt 2-3 sett klare i det også, kjedelig at babyen må ha på seg alt for store klær de første dagene.
simba>>>3gutter Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Nå er det mest vanlig å ha det meste klart når babyen kommer, men man skal ikke mange år tiløbake før det ikke var så vanlig. Nettopp fordi barne dødligheten var så stor. Mamma liker heller ikke at vi har hatt det meste klart når vi har fått barn, men det er fordi da hun var 9-10 år gammel fikk tanta en gutt som døde etter noen timer og det er det verste hun har opplevd. Hun husker det ekle føelsen hun hadde da mormor, tanta og mamma hadde ryddet bort det utstyret de hadde da. Dette var på femtitallet og det var en hjemmefødsel.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2009 Farmor har mistet 3 barn på en gang da de var 2, 4 og 6. Og hun minner meg stadig vekk på at det finnes ikke noe verre enn det. Jeg skjønner jo det. Er ikke det at vi bruker penger på alt, er det å ha det i hus hvis det skulle skje noe sier hun. Men jeg kan jo ikke gå å tro at babyen skal dø, og ikke kjøpe noe. Måtte bare sjekke at det er normalt å kjøpe inn ting nå om dagen. Disse hormonene.. ikke langt fra gråt til sinne! Er så klart livredd for at det skal være noe galt, men prøver å ikke tenke på det. Takk for svar:)
pip pip Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 hørte noe veldig smart av en venninne. Hun mente at det var absolut helt greit å begynne å handle tidlig. Da ser man får seg at alt går bra. Så jeg begynte tidlig å strikke til babyen. Har ikke kjøpt noe enda, men regner med at det kommer til å forandre seg etter at jeg har vært på UL
HeidiL Skrevet 10. oktober 2009 #8 Skrevet 10. oktober 2009 her i gården er vi ikke så langt unna at alt er handlet inn (og fått) og jeg er bare 26+4... jeg har aldri vært fan av negative tanker og folk rundt meg fikk vite at jeg var gravid i uke 5! Fordi jeg hadde trengt støtte dersom noe hadde gått galt! Men det gikk ikke galt, og det er så sinnsvakt sjelden at det går galt når man er kommet så langt, så jeg har null problemer med å kjøpe alt som trengs før hun er kommet ut ) kjøp og kos deg og tenk med glede på det lille nurket som skal komme! ingen vits i å ha dommedagstankegang - skjer det så får du ta det da! ellers blir det jo ikke koselig å være gravid, da! Ikke hør på sånne vonde tanker - det er alltid en risiko å få barn - å frivillig slippe hjertet utenfor kroppen ) du kan ikke gå rundt hele tiden og være bekymret og redd for at det skal skje noe! Klem
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 10. oktober 2009 #9 Skrevet 10. oktober 2009 Nå har jeg jo det meste fra før (bortsett fra bag til vogna, litt klær, håndkler og kluter) men jeg begynte å hamstre inn rundt disse tider med lillemor (er i uke 20 nå Syns du skal kose deg med redebygginga di jeg
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 10. oktober 2009 #10 Skrevet 10. oktober 2009 Å handle inn til babyen har vært en del av kosen og forberedelsen på det å bli foreldre. Nå er det aller meste i hus, og vi kan fokusere fullt og helt på det lille nurket når han kommer om ca. 6 uker. Da er det ikke lenge igjen til jul heller, og tror jeg er temmelig glad for alt som er klart når vi kommer hjem fra sykehuset. Da skal vi bare kose oss :-) Har til og med fryseren full av hjemmebakst til barselsbesøkene, og rundvasken har jeg tenkt å sette bort i år. Har ventet så lenge på lillegutt, så dette skal vi nyyyte :-)
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 10. oktober 2009 #11 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har hatt alt klart hver gang. Sånn skal jeg ha det denne gangen også. Jeg har hørt om denne overtroen, og forstår jo hva de mener. Det ville vært vondt å komme hjem til et hus fullt av babyutstyr dersom noe skulle skje med babyen. Men da ville alt vært vondt uansett. Likevel velger jeg å ha alt klart. Mest sannsynlig, vil alt gå bra! Det er utrolig sjelden at noe skjer med babyene nå til dags. Og jeg tror mer på å leve positivt og heller takle det vonde hvis det vonde skjer.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2009 Takk for mange gode svar. Ble litt lei meg etter jeg snakket med farmor og mamma. Men kun positive tanker og fokus på baby og eksamener heretter. Gjorde vuggen i stuen helt klar i dag, sengen er monter (ikke lagt på sengeklær enda), barnevognen står klar, alle klær er vasket og lagt i kommoden, 60 skillingsboller i fryseren, neste ferdig med julegaver. Til og med kjøpt lilla lys til den nye adventstaken.. så er her skal det kun være baby, baby, baby frem til jul. Ingen stress i butikker, annet enn det som er vanlig:) Gleder meg så mye:) Herregud.. JEG SKAL BLI MAMMA!!!:-O Jeg skal få en sønn som skal se opp på meg,og han er mitt ansvar:) og det er jeg som skal løse alle problemer som dukker opp! Blir et annet liv, og jeg kan knapt vente til å se gutten min:) Blir første i familien som får en gutt også. Alle får bare jenter, så dette blir moro:D Lykke til jenter:) Kose dere masse:)
Annci<3 Skrevet 11. oktober 2009 #13 Skrevet 11. oktober 2009 Hormoner.. Fikk tårer i øyene av dette siste innlegget ditt her, hehe. Kos deg masse du òg, det er en fantastisk periode i livet vår vi er inne i nå Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå