Gå til innhold

Dere med høyere utdannelse.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker dere å skryte av at dere har høyere utdannelse, hvor mange år dere har studert og hvor mye dere tjener?

Tror dere virkelig at dere er så mye mer verdt enn oss som har en utdannelse, men ikke på så høyt nivå?

Jeg begynner å bli mektig irritert over at dere tror dere er så mye smartere enn alle andre som ikke er på deres nivå! vi klarer liksom ikke delta i deres diskusjoner, er ikke smarte nok til å komme til våre egne konklusjoner når det gjelder viktige saker osv. Vi er da ikke tilbakestående heller!!

Jeg har ingen dårlig utdannelse, og hadde jeg hatt penger hadde jeg heller ikke hatt problemer med å studere. jeg er ikke dum, men alikevel mener dere at jeg er mindre verdt..

Mange av dere rakker også til stadighet ned på f.eks mekanikere, kassadamer, frisører ja, igrunn alle vanlige yrker. Har dere tenkt over hva som ville ha skjedd dersom ingen ville ha disse jobbene?

Skjerp dere. Blir kvalm av holdningene deres. Dere har fine flotte jobber, så fint for dere. Men dere er IKKE mer verdt enn oss andre uansett!!

For dere som har høyere utdanning, men som har beholdt beina godt plantet på jorden: dette innlegget er ikke ment til dere :)

Vet det er mange som kommer til å forsvare seg nå, så bruker anonymknappen for en gangs skyld. Feig ja, men dere svarer sjelden med nick selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke - blir flau når jeg leser alle hovedinnleggene som omhandler dette. Blir veldig "skrytete" ja..

Håper og tror dette er samme personen som er initiativtaker.

"Lærer".

Skrevet

Uff, nei.. Blir bare flau av folk som er slik du nevner.

Men hva er høyere utdannelse egentlig? Det er alltid noen som utdanner seg "mer" og "lengre". Selv tar jeg en master i økonomi, men syns virkelig ikke jeg kvalifiserer til å være bedre enn noen andre. Jeg vet nemlig at min personlighet er noe som jeg burde jobbe mye mer med..og det er den som vises ute blandt andre mennesker.

Skrevet

Nå er jeg bare en sykepleierstudent da, og det er vel ikke høyere utdannelse engang har jeg forstått her inne ;-)

Har rolige dager, småbarn og titter innom og skriver litt her inne mellom pensumlesing og oppgaveskriving. Det som forundrer meg er hva disse "akademikerene" sitter å vaser her inne etter hvis vi med lavere utdannelse er så blåste som det virker som de vil ha det til. Ikke alle vel og merke, men enkelte i hvertfall.

Uansett hvor mange års utdannelse jeg tar så er jeg fortsatt meg uansett, og ja, jo mer man leser og lærer, jo mer forstår man sammenhengen i endel ting, men ikke i alt. Livets skole er fortsatt den viktigste på mange måter. Og for meg spiller det ingen rolle at mannen min har lavere utdannelse enn meg, eller hva vennene mine jobber med eller er utdannet som. Og jeg har venner som både er høyt utdannet og som ikke har fullført vgs engang. Har mye annet å snakke om enn jobb heldigvis.

Skrevet

Er det virkelig slik at de med høyere utdanning ser ned på de som ikke har det? Jeg har ikke fått med meg at det er sånn det er, men det er mulig det har vært noen innlegg her som har gitt det inntrykket.

Selv er jeg akademiker med 6,5 år på universitetet, og det har også medført at de fleste av mine venner har høyere utdanning. Men det betyr jo ikke at jeg ser ned på andre likevel. Jeg kjenner mange fantastiske mennesker som ikke har høyere utdanning, så jeg vet godt at det ikke er utdanning som er det viktigste her i verden.

Men når det er sagt... Jeg ville ikke ha vært fornøyd med f.eks. å sitte i kassa på Rimi. Det er ikke fordi jeg synes det er under min verdighet, men grunnen til at jeg har investert så mange år i utdanning er jo fordi jeg har lyst til å jobbe med noe annet enn det. Det er ikke dermed sagt at jeg ser ned på de som sitter i kassa på butikken.

Og en annen ting: Det må være lov å ha ambisjoner på egne vegne uten at det skal være negativt. Og hvorfor skal man ikke ha lov til å være stolt dersom man har klart å fullføre et langt og krevende studium? Jeg mener ikke at jeg synes det er greit å "disse" de som ikke har utdanning, men at man skal ha lov til å si at man er fornøyd med egen innsats. Jeg er ikke tilhenger av janteloven.

Skrevet

Der jeg jobber har alle høyere utdannelse så der spiller det ovehodet ingen rolle. For meg må folk bare ta den utdannelsen de vil, eller la være - men jeg forbeholder meg retten til å mene at vi burde fått betalt for innsatsen! Det er alt for liten forskjell lønnsmessig for yrker med lang eller kort utdannelse.

Jeg vurderer aldri folk etter utdannelsesnivå sånn rent sosialt, men himler litt med øynene over uttalelser som går i retning av "hvorfor skal de ha bedre enn meg, de som sitter og flytter papir hele dagen, mens jeg gjør ordentlig arbeid..."

Og forresten, verken jeg eller foreldree mine hadde "penger", jeg tok opp lån i lånekassa, jeg. Det kan du også gjøre.

Skrevet

Jeg har slitt med gjennom en tøff utdannelse og jeg er veldig stolt av meg selv pga det, ja.. Tror ikke jeg er mer verdt en andre, nei, men stolt er jeg!!!

Jeg tok opp lån som de aller fleste gjør og betaler på det hver eneste måned..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...