Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 må man ha vippestol? Når er det man trenger en vippestol? Di fleste sier jo at det er skadelig for ryggen til lille laban og sitte i den. Så hvorfor trenger men den?
rampete robin Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Venter nr 2. Har ikke vippestol og heller aldri savnet det. Kan evt bruke bilstolen, for den må jo inn i huset likevel.
petite fleur Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg brukte den veldig sjelden, men den var veldig kjekk de månedene før han kunne sitte i barnestolen når han skulle spise. Fra han var 4-7 mndr satte jeg vippestolen (med gutten min oppi) oppå kjøkkenbenken og ga ham grøt der. Perfekt høyde for meg og gutten satt/lå stødig og fint :-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg syns det var kjempe greit med vippestolen. vertfall når vi begynte med grøt og hun ikke kunne sitte selv, greit og kunne bruke vippestolen, og noen ganger var det greit og kunne gjøre ting i huset mens hun satt i den og kunne ligge og skikke, fikk litt mer oversikt. Så lenge ryggen har støtte så er det ikke skadeligt for ryggen om dem sitter i vippestol, men du setter dem jo ikke rett opp og ned. Ville sagt det er bedre for babyen og sitte i en vippestol hvor du kan legge ryggen langt ned og justere som du selv føler for enn og ha dem i bilstolen. Men bare lurte litt, hvorfor må bilstolen uansett inn?
Miss Misantrop Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg hadde ikke vippestol, så man TRENGER den opplagt ikke selv om det sikkert kan være praktisk for enkelte.
rampete robin Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 Når de er små og du bare klipser bilstolen inn basen i bilen, så ser jeg ikke noen hensikt i å bære ungen inn og ut. Mye lettere å ta med seg hele bilstolen med ungen i og feste ungen fast i stolen inne. Der sitter de også så fint mens vi andre kler på oss :-)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 jeg vil nå si at bilstol er verre å bruke en vippestol!! det er veldig praktisk med vippestol, var en periode at mini kunn klarte å sove på dagen, og det var i vippestolen! man man trenger det da ikke, men er veldig pratisk:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #8 Skrevet 9. oktober 2009 Med eldste så TRENGTE jeg den... eneste plassen ho sovna når ho hadde kolikk... Med minstemann så brukte vi den når vi dusja, f.eks. Eller når han skulle spise grøt og var for liten til høystol
Alle gode ting er 3:) Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har ihvertfall ikke hatt bruk for det til mine barn.. Unødvendig kjøp for min del, jeg trodde også at vippestol er noe alle må ha..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 Vi har tenkt å klare oss uten. (Ser helt klart at det kan være praktisk i forhold til mat dersom barnet ikke har en selvstendig sittestilling i mnd 7.) Vi ønsker ikke vippestol i forhold til at barnet vil ha flere spontane bevegelser i mage og ryggleie på et teppe, en vippestol kan gjøre barnet litt passivt. Barn i vippestol har ofte god kontakt med muskulatur på fremsiden av kroppen, men kanskje litt mindre styrke i mageliggende. Vil ikke anbefale bruk av bilstol mer enn nødvendig, da disse ofte har en brattere vinkel i hoften - sånn sett er vippestol bedre. Igjen pga at barnet mister muligheten til å endre stilling, og vektbelastningen vil gå på de samme segmentene i ryggsøylen. Hovedpoenget med innlegget, hehe: Alt med måtehold! Så går det kjempebra:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Hadde ikke klart meg uten, men så pleier jeg å vippe den ene mens jeg ammer den andre. Veldig greit å gi mat når de sitter der, legger kladder over så ikke stolene skal bli grisete. Vil si det er et "must" med tvillinger.
heidetermeg Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 Var en gudegave for meg og mine, men så hadde også begge mine kolikk..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 Eldste blir snart fire og yngste snart to, har ikke hatt vippestol til noen av dem. Så man må ikke nei.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 HI her. Tusen takk for mange svar Vi kommer nåkk ikke til og skaffe oss vippestol. Er førstegangs, så vet ikke hva vi går glipp av Så da sattser vi på at det gåg bra!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg hadde ikke klart meg uten, så kjekt å legge babyen min på 2 uker i den når jeg dusjer. Eller står å lager middag. Vippestolen min blir helt flat i ryggen da. Har en eldre gutt,og han satt i den når jeg begynte med grøt når han var 5 mnd. Kjempekjekt.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #16 Skrevet 9. oktober 2009 Har også en vippestol som er veldig flat med regulering ettersom babyen blir større. Helt supert, og veldig grei å roe babye i hvis ingenting annet funker:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #17 Skrevet 9. oktober 2009 Vi hadde ikke kjøpt vippestol på forhånd, men så fikk hun kolikk og jeg oppdaga at hun sovna fra vugginga i bilstolen. Følte at bilstolen var litt bratt og kjøpte derfor vippestol, vi brukte den ikke så lenge men ser på svarene over her at vippestol og kolikkunger hører fint sammen:) Det er jo ikke noe problem å få tak i vippestoler, så jeg ville venta var jeg deg, se om du føler at det er et behov etterhvert. Siden vi da allerede hadde kjøpt vippestol brukte vi den når hun begynte med grøt og når det blei for kjedli å ikke få sett mer rundt seg, men vi hadde klart oss uten, men som sagt, den hjalp under kolikken!
Ranveig R Skrevet 9. oktober 2009 #18 Skrevet 9. oktober 2009 Vi "måtte" ha det til eldste. Men den blei berre brukt eit par gongar. Han var ikkje meir fornøgd i stolen enn på golvet uansett. Med lille tok vi den ikkje fram ein gong, ho var strålande fornøgd med å ligge på matta på golvet. Men etter tips frå nokon her inne fann vi den fram no for nokre mnd sidan, då lille var ca 20 mnd. Ho var då rundt 10 kg, og kunne dermed bruke Baby Björn vippestolen i 2 kg til, så ho brukar den (på øverste "hakk") som lenestol når ho ser barne-tv med storebroren. Heilt super til det (så lenge ein har småvokste eller tynne barn), men for vår del heilt bortkasta til baby.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #19 Skrevet 9. oktober 2009 nei, vi brukte den en gang... min likte ikke å sitte i den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå