Gå til innhold

min fødselshistorie..29.09.09

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg er andregangs og har fått høre at med andremann går det mye fortere.. den gang ei. denne gang som sist startet det med modningsrier ett par dager før. søndagen synes eg de var begynt å bli litt vondere og de kom med ca 5 min. mellomrom, vi ringte barnevakt og dro opp til kk. men der var det bare å snu, 2 cm og umoden. ja,ja tenkte vi, var egentlig forbredt på å reise hjem igjen. vi skulle bare sjekke hvordan det stod til der nede. riene fortsatte å komme utover mandagen og men nå hadde de forandret intensitet og var mye vondere men de kom skjeldnere. ca. 20 min i mellom. slik fortsatte det hele dagen. ringte barnevakt idenne kvelden og. dro in på kk i halv ti tiden og fikk samme melding som dagen før. vi reiste hjem og la oss, men jeg på andre natten med rier fikk ikkje sove. mens eg låg der og vridde meg ble de enda vondereog kom mye tettere.

vi reiste opp enda en gang, vi var vel oppe ca. kl 02.00 og nå var det igang. fikk en av de nye fødestuene og blei lagt i badekar med en gang. synes ikkje det hjalp noe særligt men låg der vel en time.

var veldig trøtt og sliten no, for selv om det var ganske lang tid i mellom så var de lange og smertefulle når de kom, var ca.10-15 min. i mellom også varte de i 2-3 min. fikk prøve akupunktur for å slappe av litt, synes de hjalp noe men ikkje for smerten. de var mer beroligene.

då klokken blei 5-6 fikk eg satt epidurale og det var helt fantastisk, samboer fikk lagt seg nedpå litt og eg fikk slappet av en time, halvannen til vaktskiftet. då kom det inn en jordmor som sa at nå var det dag og tid for å jobbe litt. de mente at siden eg fikk epiduralen så hadde det stoppet opp litt, og eg måtte kanskje få drypp. men då hun sjekket var eg kommet opp i seks cm. så då hadde eg ganske virkefulle rier selv om de ikkje kom så ofte. eg måtte opp og gå litt, la kroppen jobbe, gikk helt fint men då kom og riene oftere. varierte mellom å ligge og stå, for å få litt pause mellom slagene. då kl. ble tolv var riene helt j....., selv med veldig høy dose epidural, klarte eg ikkje å kontrollere de. no var småen kommet godt ned i bekkenet men det var fortsatt en kant igjen, jormor jobbet litt med å få den vekk når eg prøvde å presse babyen litt lenger ned, å få presse var en befrielse, men eg fikk ikkje lov å begynne endå. fikk bare presse litt for å få vekk kanten og ikkje mer. måtte vente fordi lillegull hadde kommet ned med nesen opp, og de ville la han få snu seg selv. dette var nok det værste med hele fødselen,å ha pressrier men ikkje få presse. eg har hatt bekkenløsning denne gangen så det å sitte delvis ligge på rygg var veldig vondt, prøvde å stå, ligge på magen ja det meste. gubben sa det minnet om karma sutra, moroklompen... ende med at eg låg på siden og pustet mens tårene trillet og eg var utslitt.

etter det var gått en stund tilkalte jordmor sjefen sin for de mente at no begynte det å ta for lang tid, du skal visst ikkje ha pressrier mer enn en time uten å presse, så hun kom inn og konstaterte full åpning men han måtte snu seg fra 3 til 6 først. etter ti min fikk eg endelig lov å presse, med ene foten i bein støtte og liggende sidelengs kom endeli adrian til verden 13.28 etter 6 lange press.. gullet haddelagt å stanget litt så nesa var godt blå og med navle strengen rundt halsen. men det gjorde ingenting, han var helt perfekt 4140g og 52 cm.

ble litt langt dette her og med litt skrivefeil her og der men er godt å få tenkt over det litt, er mye som blir glemt fort=D lykke til alle sammen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye.

Skrevet

Gratulerer så mye:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...