Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Kan noen svare hva som defineres som omsorgsvikt for tiden? Og hva er normal omsorgsevne? Virker som omsorgsvikt begrepet stadig utvides og normale foreldre er snart ikke mange av. Antall bv.saker har jo økt dramatisk i det siste årene. Kan noen fagfolk konkret svare på dette?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 http://www.stud.hio.no/~s148920/Kopi%20av%20oppgavenher.pdf
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Barnevernet i Drammen ber deg iallefall om å kontakte dem • Når du ser at et barn ikke får dekket grunnleggende behov for omsorg, trygghet, mat og stell • Når du ser at et barn er uten tilsyn av voksne og virker skremt og engstelig • Når du har mistanke om at et barn blir utsatt for fysisk/psykisk mishandling eller seksuelle overgrep • Når du er bekymret for at foreldre har store rusproblemer • Når du er bekymret for at foreldre har store psykiske problemer • Når foreldre har mistet styringen over barnet sitt • Når du som foreldre er sterkt bekymret for barnet/ungdommen din Omsorsgsvikt ligger vel derfor i kortene om det er mistanke om at noen av punktene overfor er gjeldende.
Dunder Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Hvis barnets fysiske eller psykiske utvikling står i fare grunnet foreldrenes behandling. Det kan enten være aktiv omsorgssvikt, som vold, rus osv. eller passiv omsorgssvikt som neglisjering, manglende oppfølging osv eller begge deler. Tror nok hovedgrunnen til at barnevernssaker øker (gjør de det?) er at flere melder. I "gamle dager" var det mer vanlig at folk ikke turte, folk er mer bevisste nå, og offentlige instanser er bedre informert og opplært. Jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av at normale foreldre ikke er gode nok. Da er ikke de foreldrene så "normale" som de tror, eller folk går rundt med en ubegrunnet frykt for ikke å være gode nok.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 Det er ikke kun omsorgssvikt barnevernets saker handler om:) De finnes, men faktisk er de nok ikke flertallet av sakene:) Heldigvis. De aller fleste sakene er f eks støttekontakt, besøkshjem, ulike tiltak som f eks kurs for foreldre til barn med ulike vansker(som adferdsvansker osv), og slike ting. Da ser det drastisk ut kanskje i rene tall, siden de fleste tenker som du HI; barnevernssak = omsorgssvikt i alle tallene fra barnevernet. Det er heldigvis flere og flere som forstår hva barnevernet jobber med, og dermed selv søker hjelp der til "småsaker" som avlastning osv. Da er jo foreldrene "normale", men de innser sin begrensning og ønsker selv hjelp og støtte. Det er ikke flaut, men godt å få hjelp for de som trenger og ønsker det. De sakene som omhandler omsorgssvikt, bunner i at foreldrene ikke evner/vil se problemene og dermed mener barnevernet ødelegger. De vil fortsette som de gjør, selv om det går hardt ut over barna i negativ retning.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 Dette er tatt fra lov om barneverntjenester § 4-12, som omhandler omsorgssvikt (altså de alvorligste sakene hvor barnet vanligvis ikke lenger kan bo hjemme hos sine foreldre): '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' § 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling, dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11. Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7. ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Det er viktig å understreke at de fleste tiltak som barneverntjenesten setter inn i familier, IKKE er begrunnet i omsorgssvikt. Alle hjelpetiltak er frivillige og krever at foreldrene selv ønsker tiltakene. Så lovteksten over omhandler altså den type saker barneverntjenesten heldigvis har færrest av. Hilsen barnevernkonsulent.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #8 Skrevet 9. oktober 2009 Frivilig ja. Men hvordan ser BV på de foreldre som ikke ønsker tiltakene?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Det varierer så klart fra sak til sak. Heldigvis er det ofte sånn at en er enige om tiltakene - at foreldrene selv ønsker de aktuelle hjelpetiltakene og har innsikt i hvorfor de har behov for dem en periode. Dersom barneverntjenesten vurderer at en familie har behov for hjelpetiltak men familien selv ikke ønsker det, vil saken vanligvis bli avsluttet uten videre tiltak. Det er tross alt mye som regnes for å være "godt nok" når det gjelder omsorgsutøvelse - selv om barneverntjenesten ideelt sett kunne ønske å sette inn tiltak for å bedre barnets omsorgssituasjon. Det skal mye til før en krysser grensen til omsorgssvikt - som igjen kan føre til alvorligere (ufrivillige) tiltak fra barneverntjenestens side. Men det kan selvsagt skje at en sak utvikler seg til å oppfattes som mer alvorlig og at er ønsker å vurdere saken på nytt dersom familien ikke samtykker i hjelpetiltak. Men det skjer i et mindretall av sakene, heldigvis. Hilsen barnevernkonsulent.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #11 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg blir sikkert og fratatt ungene mine snart, pga en hendelse for noen år siden så er jeg tidvis deprimert, når det står på som verst drømmer jeg at barnevernet står på døren og vil ha barna mine. Vet barna mine har det helt fint og at jeg ikke er tung psykriatisk pasient, men klart tanken streifer meg når folk melder fra om alt mulig. Er det rart folk får panikk? En person jeg kjenner har meldt noen til barnevernet fordi barnet kom i et par hullette strømpebukser og sokker med dårlig strikk, er det mulig sier jeg bare????
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #12 Skrevet 11. oktober 2009 Er det vanlig at bv setter barn i omsorgshjem / fosterhjem for en gitt periode, og returenrer de til foreldrene igjen etter en stund?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå