Gå til innhold

Hjelp med Nikon D40 - noen som er gode med kamera??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et Speilreflekskamera, Nikon D40. Og i morgen har jeg planer om å ta bilder av barna ute.

Jeg vil så gjerne få gode bilder og ikke bare bruke "den grønne knappen".

Er det noen som kan forklare meg litt om de forskjellige innstillingene - litt enkelt, sånn at jeg kanskje kan få til å bruke de i morgen. Har prøvd meg frem litt, men vet ikke helt om jeg skjønner alt. Er veldig glad i å t bilder og ønsker derfor å lære mer om å ta fine bilder!

Bokstavene er M, A, S, P. Har skjønt jeg kan bruke A for å få dus bakgrunn bak objektet??

Bør jeg bruke blits ute i morgen eller ikke?? Det er meldt overskyet vær.

Håper noen kan hjelpe meg litt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sett D40, men har D300 selv, så noen av de samme funksjonene er det helt sikkert -)

Jeg bruker nesten alltid P. Den styrer både lukker og blenderåpning, mens resten er manuelt. Det vil i praksis si at blitsen ikke popper opp dersom kameraet mener det er for dårlig lys. Du må da også stille inn ISO'en (lysfølsomheten) selv.

A står for aperture, som betyr blenderåpningen. S står for shutter, som er lukkerhastighet. Raskere lukker gir mindre bevegelse i bildet, så om du vil ta portretter, og bruke noe annet enn P, så bruk denne. Min erfaring er at det er vel så mye linsen du bruker som gir "pen" bakgrunn på portretter, vel så mye som blenderåpningen. Om jeg ikke husker feil (og om det er noen som kan bekrefte dette, så rop ut) så vil stor blenderåpning (lite tall) gi dusere bakgrunn enn liten (stort tall).

En annen ting som gir fine portretter er om du stiller inn "fargekvaliteten"/kontrasten på kameraet på "neutral". Mitt kamera har i alle fall instillinger på dette, og "vivid" blir ikke bra, synes jeg. Hudtoner og lys blir mye bedre om fargene ikke er så sterke.

Med mindre det er veldig dårlig lys, så ville jeg ikke brukt blits. Dersom du stiller opp for å ta bilde, så sørg for at de du tar bilde har ansiktet mot solen (selv om det er overskyet). Dersom du har ekstern blits er det det aller beste. De kan justeres slik at de ikke rettes rett mot folk, og dermed blir det ikke like mye blitstryne ;-)

Skrevet

Men når en skal ta bilder av barn er det ikke alltid de står stille. Hvordan får jeg de bildene bra?? Føler at de ofte blir uskarpe pga bevegelsene?

Når du bruker P, må en være god til å stille inn Iso.... noen tips der?

Skrevet

Jeg jekker opp iso'en til lukkerhastigheten blir grei. Det som kan skje da, er at bildene blir litt kornete. Slik er det bare! Hva slags linse har du? Jo mere zoom du bruker jo mer lys kreves, som regel (kommer an på linsa). Hvis du ikke zoomer så kan det bli bedre. Jo høyere ISO jo mer lysfølsom (må trykke på ISO-knappen og dreie på hjulet ved høyre tommel samtidig, om det er som på mitt kamera).

Det er ikke lett å ta bilder i fart, og det blir sjelden så bra som man vil med mindre det er sol, er min erfaring. En linse med VR (bildestabilisator) vil gjøre det bedre, men de koster jo også litt mer :-)

Skrevet

Hvor stiller du inn fargekvaliteten på kameraet ditt? Fant det ikke ved "første øyekast".

Skrevet

Ja, var samme måte å stille inn Iso på! Har bare den linsen som fulgte med. 18 - 55. Håper å kjøpe meg en til til bursdagen min snart!

Tusen takk for hjelpen, da lærte jeg litt mer i dag! :)

Får bare prøve meg frem litt med bilder og innstilling av ISO!

Skrevet

Hvis de er mye i bevegelse ville jeg satt den på instillingen hvor det er bilde av et barn, 4. etter auto, evt. den under der igjen. Jeg pleier å få veldig fine, skarpe bilder av sønnen min når han leker. Har forresten D40 jeg også. Blitsen kan du bare holde nede ved et par bilder og se hva som blir finest av med og uten, du kan også ta raske serier hvis du holder blitsen nede. Har sjelden hatt bruk for blitsen midt på dagen.

Skrevet

Går inn på "meny", så "shooting menu" (bildet med kamera) og så "set picture control". Du kan jo prøve deg frem med noen testbilder og se hva du liker best. Er en som heter "standard" der også.

Skrevet

Fant den nå. Har menyen på svensk vi, så de heter litt andre ting. normal, intensiv, portrett, svart/hvit o.l. Var der du tenkte??

Skrevet

Er du forresten god på photoshop e.l. og?

Gjør du noe med bildene dine etter at du har fått de over på data´n?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...