Gå til innhold

God begrunnelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fammilien vår snakker ganske åpent om det meste. I går hadde jeg en prat med min mor om prevansjonsmiddler ol. Jeg hadde lyst til at mannen min skulle sterelisere seg slik at jeg slapp operasjonen og å tenke mer på prevansjon. Hun syntes ikke det var noen god idee. Da hun selv skulle ta samme valg var hennes logikk at 1: hun ville ikke ha flere barn, 2: utroskapsstatestikken tilsa at det ikke var usansynlig at hun kom til å være uro en eller annen gang, 3: hvis hun var utro hjalp det ikke om mannen var sterelisert.

Logikken er egentlig ganske god.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argumentasjonen min er litt annerledes:

Det er billigere om mannen steriliserer seg. Ca 1200. Kvinner ca 6000.

Det er et enklere inngrep for mannen - lokalbedøvelse, og poliklinisk.

Mannen er fruktbar hele sitt liv, kvinner kun til overgangsalder. Menn eldes ofte med sjarm, kvinner blir bare gamle;) Med dette mener jeg at selv om mannen er over "småbarnstiden", så kan kvinnen han evt er utro med fortsatt være i "småbarnstid".

Mannen kan gjøre en annen kvinne gravid ved utroskap, like enkelt(kanskje enklere om kvinnen vil bli gravid og ha han som far, eller prøver å "overta" ham). En utro kvinne er mer forsiktig. Dette er jo vanlig - kvinner er de som tar seg av prevensjon i de aller fleste tilfeller. Hvor mange menn har ikke trodd på dette: "jeg bruker pillen, jeg"?

Og så mener jeg at NOE må være mannens "smerte" i dette også;) Vi har båret frem og født barn, hvorfor skal vi også gå gjennom en operasjon i narkose da? Kan ikke mannen kjenne på pungen(i dobbel forstand;)) noe av ansvaret?

Skrevet

En velger da selv om en er utro. Slik bestemmes ikke av SSB!

Skrevet

Gammel er mora di da? Si til sin datter at statistikken tilsier at hun sannsynligvis vil være utro....

Skrevet

Hun er 60.

Og hun sa ikke at jeg sansynlig vis komm til å være det, men at det var en vesentlig fare for det. Det er jo sant.

Om hun selv eller faren min har vært utro noen gang vet jeg ikke, men jeg ser ikke bort fra det. Jeg vet at min ene bestefar var og sansynlig vis min andre bestemor. Det er ikke noe sensasjonellt i det. De hadde i hvertfal gode år i ekteskapet etter disse episodene også selv om jeg tror det var litt turbulent i perioder.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er greiere for mannen å sterelisere seg, men jeg vet også at det for en del menn er veldig vanskelig følelsesmessig. En del føler at de mister en del av mandommen sin. Jeg synes derfor man skal være forsiktig med å pålegge mannen sterelisering. (man kan jo eventuelt si at man ikke pålegger dem sterelisering men at de får ha ansvaret for prevansjonen. Etter et år eller to med kondom er det nok en del menn som vil ombestemme seg)

HI

Skrevet

Akkerat, ja... *dåner*

Skrevet

Det er da ingen "fare for" at man selv kommer til å være utro. En bestemmer da dette fullt og helt selv.

At det kan være fare for at andre er utro er jo en annen sak, for andre kan man jo ikke bestemme over.

Skrevet

Jeg har tenkt å sterilisere meg om jeg får et barn til. tar det samtidig som ks siden jeg alikevel må ha ks av andre grunner.

Mannen min tilbydte seg å sterilisere seg slik at jeg slapp.

Jeg mener dette er galt. for hvis vi skal gå fra hverandre i fremtiden så kan han ende med en partner som vil ha flere barn, jeg derimot kan ikke gå gravid mer en en gang til siden de helst ikke vil at man skal ta mer en tre ks, plus jeg har vært veldig syk i mine svangerskap.

Skrevet

Jada, man bestemmer det selvfølgelig selv, men ettersom rundt halvparten av alle kvinner kommer til å være utro før eller senere tror jeg nok det er mange som har sakt "Aldri jeg", men sm plutselig står i situasjonen.

Skrevet

min mann har selv kommet med forslaget om å sterilisere seg. Jeg nekter å gå gravid flere ganger og han vil ikke ha flere barn(om han så velger å gå fra meg og den nye dama hans vil ha barn bryr han seg ikke noe om fordi HAN vil ikke ha flere barn).

det er også mye mindre problemer med sterilisering av menn, kvinner får jo ofte problemer med "alt det rundt". Hormoner påvirker jo så mye av kroppen...

Skrevet

hehe.. alle hormoner er som de normalt er, selv med en sterilisering;) En sterilisering fører ikke til andre endringer enn at en ikke lenger er fruktbar. Dette gjelder både for kvinner og menn. En merker det ikke på andre måter. En bare vet at en er steril.

For at hormoner skal påvirkes, så må eggstokkene fjernes helt hos kvinner og menn må kastreres(steinene i pungen fjernes helt). DA er en mann blitt kastrat og en kvinne vil komme i overgangsalderen. De er samtidig blitt sterile.

Skrevet

Så da blir det slik da.

Jeg velger å sterilisere meg pga jeg ikke vil ha flere barn. Da må også min mann sterilisere seg slik at han ikke får barn med andre siden det er stor sjans for at han er utro i følge statestikken.

Fullstendig idiotisk teori

Skrevet

Det skaper da ingensom helst endring i hormonbalansen for kvinner å sterilisere seg. Det er jo bare egglederen (forbindelsen som egget bruker mellom eggstokkene og livmora) som kuttes/blokkeres.

Skrevet

I fløge min mor er det selvfølgelig like sansynlig at han ville være utro, men det ville være hans problem.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...