Gjest herr og fru strert Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Kan noen fortelle meg (bedre enn NAV..) hva det vil si med graderte fødselspenger? Ønsker å strekke permisjonsperioden opp mot 2 år (for et enda ufødt barn..), far jobber 100% og jeg 80%. Hvordan kan vi gjøre dette for å få mest mulig tid med baby/barn og kombinere med litt jobb? (hvis jeg har forstått rett..) ???
flypapir Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er ingen ekspert på dette emnet, men kan jo fortelle hvordan vi skal gjøre det... Jeg har vært i 100% jobb og valgt den korte permisjonen hvor jeg får utbetalt 100%lønn hele veien. Denne er jeg ferdig med fredag om en uke. Deretter skal jeg begynne å jobbe kvelder/helger ol (når pappan har fri). Min mann skal ha gradert permisjon. Han har krav på 6 ukers perm, dvs 30 dager. Ettersom han i sin 100% stilling har 4dagers uke skal han ha 2 dager fri i uka i 18 uker (litt ferier også inni der). På denne måten har han gradert pappaperm fra 1.februar til sommerferien hvor han jobber to dager i uka og har fri tre dager i uka. De dagene han jobber må jeg selvsagt være hjemme, men ellers håper jeg å få jobbet mest mulig.
Makko med to små gutter Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Det er et skjema helvete uten like. -Men så lenge du tar ut dagene innen poden er 3år kan du egentlig gjøre som du vil. -Vi har ikke hatt spesielt vanskelig deling, men har sendt inn over 20!!! skjema til nav, og brukt totalt mange arbeidsdager i telefon for å få det rett. -Og det har nesten gått. -kun en gang har vi fått feil utbetalt...
___ Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 De første 6 ukene etter fødselen må du ta fult ut. Etter det kan dere selv velge hvor mange % permisjon hver av dere vil ha (tror det er maks 100% til sammen). Hvis du velger 50% permisjon kan du jobbe opptil 50%. Det lønner seg totalt å velge 100% av lønn i forhold til 80% for beregning av foreldrepengene og så heller velge et lavere forholdstall bellom permisjon og lønn. Både du og mannen kan velge graderte foreldrepener. Permisjonen strekkes i forhold til hvor stor grad av permisjonspenger du får utbetalt. Det gir lik utbetaling totalt sett.
bompymamma Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har gradert uttaket av fødselspengene. Stillingen jeg er i er 50%, og det var den også da jeg opparbeidet meg retten til fødelspenger. Fikk beskjed av Nav at jeg måtte arbeide 50% dersom jeg kun skulle ta ut 50% av fødselspengene. Det vil si at uttaket av fødselspenger, og stillingen du arbeider, skal utgjøre 100%. Tar du 30% fødselspenger, må du jobbe 70%. Merkelig system dette her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå