Gå til innhold

Gradert uttak av fødselspenger??

Anbefalte innlegg

Gjest herr og fru strert
Skrevet

Kan noen fortelle meg (bedre enn NAV..) hva det vil si med graderte fødselspenger? Ønsker å strekke permisjonsperioden opp mot 2 år (for et enda ufødt barn..), far jobber 100% og jeg 80%. Hvordan kan vi gjøre dette for å få mest mulig tid med baby/barn og kombinere med litt jobb? (hvis jeg har forstått rett..) ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette emnet, men kan jo fortelle hvordan vi skal gjøre det...:)

Jeg har vært i 100% jobb og valgt den korte permisjonen hvor jeg får utbetalt 100%lønn hele veien. Denne er jeg ferdig med fredag om en uke. Deretter skal jeg begynne å jobbe kvelder/helger ol (når pappan har fri).

Min mann skal ha gradert permisjon. Han har krav på 6 ukers perm, dvs 30 dager. Ettersom han i sin 100% stilling har 4dagers uke skal han ha 2 dager fri i uka i 18 uker (litt ferier også inni der). På denne måten har han gradert pappaperm fra 1.februar til sommerferien hvor han jobber to dager i uka og har fri tre dager i uka. De dagene han jobber må jeg selvsagt være hjemme, men ellers håper jeg å få jobbet mest mulig.

Skrevet

Det er et skjema helvete uten like. -Men så lenge du tar ut dagene innen poden er 3år kan du egentlig gjøre som du vil.

-Vi har ikke hatt spesielt vanskelig deling, men har sendt inn over 20!!! skjema til nav, og brukt totalt mange arbeidsdager i telefon for å få det rett. -Og det har nesten gått. -kun en gang har vi fått feil utbetalt...

Skrevet

De første 6 ukene etter fødselen må du ta fult ut. Etter det kan dere selv velge hvor mange % permisjon hver av dere vil ha (tror det er maks 100% til sammen). Hvis du velger 50% permisjon kan du jobbe opptil 50%.

Det lønner seg totalt å velge 100% av lønn i forhold til 80% for beregning av foreldrepengene og så heller velge et lavere forholdstall bellom permisjon og lønn.

Både du og mannen kan velge graderte foreldrepener. Permisjonen strekkes i forhold til hvor stor grad av permisjonspenger du får utbetalt. Det gir lik utbetaling totalt sett.

Skrevet

Jeg har gradert uttaket av fødselspengene. Stillingen jeg er i er 50%, og det var den også da jeg opparbeidet meg retten til fødelspenger. Fikk beskjed av Nav at jeg måtte arbeide 50% dersom jeg kun skulle ta ut 50% av fødselspengene. Det vil si at uttaket av fødselspenger, og stillingen du arbeider, skal utgjøre 100%. Tar du 30% fødselspenger, må du jobbe 70%. Merkelig system dette her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...