Gå til innhold

Hvem har krav på jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at man som 2.gangs fødende ikke har krav på jordmor.. å at det er vanskeligere for 2.gangs å få det.

men nå snakket jeg med helsestasjoenen å dem sier at alle stiller likt.. å det var jo posetivt for min del da som har en fra før. for jeg vil gjerne gå til jordmor ! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig alle har det, men har hørt at 2. gangs ikke blir prioritert først der det er få jordmødre. En venninne av meg fikk ikke gå til jordmor før langt uti svangerskapet.

Skrevet

Tror alle gravide har krav på jordmor.

Men i enkelte kommuner (der det er jordmormangel) så får ikke 2.gangsfødende like mange kontroller som 1.gangs.

I min kommune så får ikke 2.gangsfødende komme til jordmor før i uke 24.

Mens 1.gangsfødende får komme i uke 16.

Jeg er i uke 35 nå å jeg skal ikke til jordmor flere ganger dette svangerskapet. Har hatt 3 kontroller hos henne.

Skrevet

Alle har krav på jordmor, men dessverre så er det ikke alle kommuner som klarer å oppfylle dette. Derfor vil man sikkert oppdage at enkelte kommuner da prioriterer 1. gangsfødende før 2. gangs, og at alle som ønsker ikke får jordmor rett og slett fordi det ikke finnes kapasitet.

Skrevet

Såvidt jeg vet har man faktisk ikke krav på jordmor, men man HAR krav på svangerskapskontroller enten hos lege eller jordmor.. Om kommunen da har lege men ikke jordmor tilgjengelig oppfyller de kravene så lenge man faktisk får svangerskapskontroller.... Synd, men i noen små-kommuner er det jo kjempevanskelig å få jordmødre så da blir det slik..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...