solei Skrevet 9. oktober 2009 #1 Skrevet 9. oktober 2009 Hva koster en hest? En som passer som første hest. Og hva koster det sånn ca i året å ha en hest? Men stalleige og for osv... Jenta vår sparer til hest til konfirmasjonen om 4 år. Men hun vet jo at det ikke bare er hesten som koster.
Zitro Skrevet 9. oktober 2009 #2 Skrevet 9. oktober 2009 Stallplass er ofte inkludert for og kan da koste mellom 3000-4000,- i mnd. Her i mitt område ligger det på 4000,-. I tillegg kommer hovslager ca hver 6-8 uke - 1000,-. Veterienær ved behov (tannrasp, vaksineringer o.l.) Prisene varierer her. Utstyr til hest er dyrt - god sal ca 10.000,- hodelag 3-500,-, bitt 500,-, dekken (regndekken, fleecedekken og vinterdrekken) 2-3000,-. Hest er ikke billig - men en fantasisk hobby! :-)
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Hest er en ganske dyr hobby...men en billig forsikring på hva ungene bruker tiden på om de er veldig intrisert... Jeg ville mye heller brukt 4.000 i mnd på hest enn å bekymre meg for om jentungen reker på senteret. Er hestejente selv da, så sikkert lettere for meg å forsvare. Prisene er stort sett som beskrevet over, men om man har gratis plass kommer for og strø på ca 1000-1500 kr/mnd for en mellomstor hest avhengig av rase og bruk. Prisen på innkjøp av vidunderet vil og variere etter bruksområdet. For uerfarne passer det best med en erfaren hest som kan sine saker. De koster da og litt mer enn en unghest men er det tryggeste alternativet! Fjordinger som er brukbare får du for ca 20.000 og oppover. Ridehester må du vel reine med 50.000 og oppover. Xtravere kan og være veldig kjekke om de er godt omskolert, men har stort sett noe begrenset kapasitet. Prisen her er vel fra 20.000 og oppover. Om jenta ikke er så stor (lengde vekt) kan jo en nordlandshest være aktuelt. De er små og sterke, og spiser langt mindre enn en svær oldenburger! Det finne mange rimeligere hester, men det er jo en grunn for at de er rimelig, så det ville jeg ikke vurdert om jeg var deg. Lykke til med hestekjøpet!! PS. Få med trener når dere skal se på hester, er viktig med litt fagkunnskap i bakhånd!!
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 Man kan være heldig å ha en hest som holder seg frisk og som er grei på alle områder. Eller så kan man ha en hest som skader seg og som har store dyrlegeregninger. Jeg tror det koster iallefall 5 tusen i mnd, for det er viktig å ha penger til trening osv. Jeg har vært uheldig å hatt hest som blakket meg helt, da den hadde store dyrlegeregninger. Derfor er jeg nå litt skeptisk til å kjøpe meg hest. Ikke før jeg har veldig god økonomi. Hva med å ha hest på fór en periode der man står for alle utgifter, da får man en idé om hva det koster uten å eie hesten. Blir det for dyrt er det bare å si opp avtalen?
solei Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2009 Håper hun fortsetter å drive med hester. Hun er helfrelst på 5 året. Er nå alltid igjen i stallen etter ridetimen og hjelper som hesteleier/ passer! Da kommer årsprisen på rundt 60 000 for leie og for+ veterinær o.l? Men hva er prisene på hester? Mulig hun senere kan jobbe litt istallen som småbetaling. Hun er bare 10 år men virker veldig målbevisst der!
Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 Prisen på hester og ponnier varierer veldig Alt fra rundt 20.000 til så mye du vil betale.. vet at det går an ved flere rideskoler å eie en rideskolehest. Det kan jo kanskje være en grei begynnelse, og så er det ikke så dyrt i året heller! Send gjerne en PM om du lurer på noe. Har drevet noen år som ridelærer:-)
solei Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2009 Ja, kanskje hun kan leige først. Nå får hun jo en dag i uken som ridetime. Og hun kan hjelpe til andre dager om hun vil på rideskolen. De har som oftest bruk for hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå