NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 begynte i dag å tenke på at det bare er 5 uker til jeg skal gå ut i fødselspermisjon, så jeg dro til nav å tenkte jeg skulle søke permisjon. men det var vist ikke rett, der skulle jeg kun søke om fødselspenger..... ugh, er helt grønn her på hva jeg skal ordne. det er så lenge siden sist. og regler har vist forandra seg veldig. eller har det med at de andre gangene har jeg vært frilanser og dermed ordna alt gjennom trygdekontoret, mens nå som jeg har fast arbeidsgiver må jeg ordne andre papirer? Hva må jeg sende inn hvor og når? finnes eventuelle skjemaer på nettet? MÅ jeg levere noe til arbeidsgiver innen en satt frist?
Nory Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Egentlig bare to ting du trenger å gjøre: 1. Søke arbeidsgiver om permisjon. Mange har ikke noe eget skjema så det er lurt å spørre. Det viktigste er jo at de får beskjed om at du skal i perm og fra hvilken dato slik at de kan forberede vikar ol. Jeg for mitt vedkommende har ikke søkt, bare informert. Jeg lette også etter et skjema på NAV sine sider, men fant det ikke. Når det kommer til et stykke så er det tross alt arbeidsgivers ansvar å ha skjema i orden, så om de ikke har det kan de heller ikke kreve at du skal lage det. 2. Sende NAV søknad om foreldrepenger. Dette skjemaet finner du på NAV sine sider. Du tenger en bekreftelse fra lege på termindato også legger du ved en lønnslipp. NAV videresender papirer til din arbeidsgiver og de ordner dette seg i mellom. Jeg gjorde dette rundt uke 30 men ingen krise å vente ennå lengre. Arbeidsgiver skal vel strengt tatt ha beskjed 3 mnd. før termin men antar de allerede er informert Om du skal benytte deg av tidskonto er det et spesielt skjema som skal fylles ut, men det kan du vente med til etter at du har født. Vet det oppleves litt overveldende, men det gikk veldig greit Lykke til!
LS81 Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Hei Vil bare legge til at det ikke er alle arbeidsgivere som forskutterer lønn i permisjonstiden. Det er det greitt å finne ut av, for dersom de ikke gjør det, får du "lønn" rett fra NAV i denne perioden. Vær også obs på at det er ulik behandlingstid i de ulike fylkene på dette... I mitt fylke er behandlingstiden 3 måneder, og selv om jeg forsøkte å være ute i god tid (dvs jeg begynte prosessen når jeg var rundt 25 uker på vei), ble det så klart litt frem og tilbake før alle papirene var i orden... så resultatet er at vi kan risikere i underkant av to måneder uten min lønn før NAV er ferdig å behandle min søknad... Så - dersom du har fem uker igjen til permisjonen starter, kan det være lurt å starte prosessen snart...
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2009 okei. Takk for svar. Jeg leverte inn det med foreldrepenger i går, så håper de begynner å se på saken.. har vært sykemeldt i snart 2 mnd uten at nav har ferdigbehandlet sykepenger- så det tar sin tid å vente på penger fra nav...... er glad jeg ikke er alene om utgiftene i huset, det hadde blitt knagert med uten lønn på flere mnd.... spurte om de kom til å gi meg noen penger snart, men de sa bare at om jeg var heldig så kanskje det kom i slutten av denne mnd..jaja....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå