Gå til innhold

Ang flytting og samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å flytte sammen med kjæresten min, som bor 50 mil unna meg! Kan barnefar, som nå har samvær med barnet sitt/vårt annenhver helg+div ferier/ høytider, nekte meg å flytte så langt vekk?

Noen som vet hvordan samværet da evt burde fortont seg mellom far og barn? Hvor ofte ville jeg måte sette barnet på flyet for samvær med faren da? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj oj oj! dette er nesten ordrett likt det jeg skulle spørre om. genialt!

Skrevet

Hvorfor må du og barnet flytte? Kan ikke kjæresten din flytte til dere?

Skrevet

Nei, barnefar kan ikke nekte deg å flytte, uansett distanse. Han har ingen lovhjemmel til å nekte deg å flytte. Den forelderen som har barnet registrert bosatt hos seg, står fritt til å flytte innenlands; Barneloven § 37.

Dere må selvsagt lage en ny samværsavtale tilpasset lengre avstand, med sjeldnere men forlengede samvær- Hvor ofte og hvor lenge må tilpasses barnets alder.

I forslag til ny barnelov som ennå ikke er vedtatt eller trådt i kraft, er det heller ikke vedtatt noe flytteforbud; at den ene forelderen kan nekte den andre å flytte, men det er innført en varslingsplikt på 6 uker. Bostedsforelder er pålagt å varsle samværsforelder 6 uker i forveien at vedkommende tenker flytte med barnet. Men dette gjelder IKKE nåværende lov.

Skrevet

Stakkars barn og stakkars far.

Skrevet

anonym nr 2 her.....

stakkars barn å stakkars far? hva vet du om situasjonen til HI?

i min egen situasjon mener jeg det er bedre med et stabilt hjem med en flink å omsorgsfull stefar enn slik det er nå med en far som velger slik det passer for han om å ha barna eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...