Gå til innhold

er ikke 2700 gram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, jeg synes det iallfall. Tror også det er definert som lite. Gjennomsnittsbabyen er på 3600 gram, og store babyer fra 4500 gram og opp i flg jm på sykehuset.

Skrevet

Hva kan være årsaken til dette tro? og er det noe fare ved så liten fødselsvekt??

Har en god veninne av meg som akkuratt har fått en gutt som veide 2700 ved fødsel ..Hun har hatt ganske alvorlig spiseforstyrrelsen for mange år siden og er blitt "frisk" men har misstenkt og er redd hun har "slanket seg" i svangerskapet ...Å tenker at det ikke er bra hvis hun fortsetter med dette også når hun ammer gutten..både for henne og barnet!!

Vanklig å vite hva man bør gjøre som venninne i slike saker...

Skrevet

Det KAn være tilfeldig også..Kjenner en som var kjempedårlig hele svangerskapet og fikk i seg ekstremt lite mat (Hun spiste jo, men ble ikke veldig mye). Hun fikk et barn på nesten 4 kg. En annen venninne gikk opp 25 kg og føde nylig en datter på 2650 gram...Mulig det bare var veldig tilfeldig med venninnene mine, men tror at barnet i utgangspunktet skal ta til seg nok næring uansett hvor lite man spiser- Dersom vekten ikke går opp noe, vil vel jordmor si noe, evnt anbefale sykehus eller noe? Eller? Litt gjetning her....

Skrevet

Jeg tror ikke at vekten er så liten at det er skadelig, da ville jo sykehuset satt i verk tiltak, og jeg vil tro at hun går til kontroll med den lille. De vil trolig avdekke det dersom noe er galt. Forhåpentligvis er også lege/helsestasjon informert om hennes spsiseforstyrrelser, og de har helt sikkert erfaring med det. Jeg vet også om noen som har født små babyer, men de har vokst seg store og friske fordet. Som Kine&nurket sier kan det også være tilfeldig. Jeg ser i avisen rett som det er små (og store) mål på babyene. Alle er skapt forskjellig.

Jeg forstår at du er bekymret, men jeg ville ikke gjort annet enn å være venninnen hennes og støttet henne i første omgang iallfall. Ikke beskyld henne for noe du ikke engang er sikker på, det kan gjøre vondt verre. Dessuten er vel kritikk som foreldre noe av det såreste som finnes...

Skrevet

Det skal da masse til for å "slanke" seg så barnet blir lite! Jeg har ikke gått opp noe hittil i svangerskapet (er i uke 37), og barnet ser ut til å bli over gjennomsnittet i vekt.

En del mennesker får små barn, 2700 var da slett ikke så lite. Hvis 3500 er gjennomsnittet, må jo noen dra ned også. Mange av oss har født barn opp imot 5 kilo.

Skrevet

Det kan jo være tilfeldig, og det kan være en grunn til det. Vanskelig for deg å vite, så det vil uansett bli bare gjetning.

Alle barn jeg kjenner til som veide godt under 3 kg ved termin, var det en grunn til det. Vanligste grunner er vel svangerskapsforgiftning og røyking. Men jeg vet egentlig ingenting om hva slanking i svangerskapet kan gjøre med babyen.

Skrevet

Er fødselsvekten under 2800-2900 g (husker ikke eksakt) så må de passe ekstra godt på med blodsukker o.l.

Når det er sagt, er det da masse barn som blir født med vekt i sjiktet 2500g-3000g uten at det er noe som helst galt!

Jeg har nå født to jenter, første var 2670g og 2964g, født opp til 11 dager før termin (dvs til termin). De scoret begge 9-10-10 på apgar, og det var ingenting galt med de, morkaken, meg eller noe annet. Noen bare føder mindre babyer enn andre. Jeg spiste normalt i svangerskapet og røyker ikke.

Skrevet

Mulig at det foedes smaa babyer i hennes familie, gjennomsnittsvekt paa barn i vaar familie, har ligget rundt 3000 gram, litt under eller litt over, da snakker jeg om baade mamma, mormor og soesteren min. Tror barnet faar i seg den naeringen det trenger inne i magen

Skrevet

vel jeg fikk en jente 1 uker etter termin og hun var på 3300gram...kan godt hende at hun hadde ligget på litt under 3000 hvis hun hadde blitt født tidligere.

Noen mennesker får små babyer og jeg har også hørt at det skal MYE til for at slanking skader babyn....da må mor være underernært. Det går rett og slett utover mor om hun slanker seg for mye! Ungen tar sitt..

værre når man ammer fordi giftstoffene vi har i kroppen går ut i melka..

Skrevet

Jeg er sikker på at hvis noe var galt under svangerskapet så ville det bli tatt opp på svangerskapskontrollen hos jordmor og/eller lege. Jeg var sikkelig kvalm i en periode der hvor jeg kastet mye opp og jordmora kunne se på urinprøven at jeg fikk i meg litt for lite næring. Dermed gikk jeg inn for å kjøpe sånn energidrikke de har på apoteket for å sørge at jeg fikk i meg nok næring til fosteret.

Så hvis jeg var deg ville jeg trø forsiktig her, ikke spør, kritiser eller anta noe. Hvis jeg har opplevd noe slik av min venninne tror jeg ville følt det sårt og kanskje det har skapt avstand mellom oss. Tenk på at hun har fagfolk på helsestasjonen som følger opp babyen og får garantert beskjed der hvis det er noe.

Vær ei god venninne, spør vanlig om hvordan det går med dem :-) Du er ei god venninne som tenker på henne og barnets beste :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...