Gå til innhold

Hva mener dere? Bhg og bleie/bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior har vært uten bleie siden sommer'n (han er 3 år)..

I barnehagen når de er ute, så har det hendt at han har glemt seg bort og blitt litt våt.. Ikke at han har tissa seg helt ut, men litt våt i trusa og litt foran på buksa..

De i barnehagen spurte meg om vi syntes det var greit at de tok på bleie mens de var ute, slik at ikke selvtilliten (ble det riktig ord tro) ikke blir dårlig mtp at han tisser på seg.. Jeg sa at det var greit, tenkte på at det blir kaldere og sånt og da er det dumt om han skulle bli våt..

Når jeg tar av bleia når vi kommer hjem, så er den aldri våt..

Er det "greit" at han har på bleie når han er ute, eller kan jeg forlange at de faktisk tar han jevnlig inn på do istedet? Tenker liksom at selvtilliten hans blir dårligere av å måtte ha på seg bleie nå som han igrunn har slutta med den..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om mange "uhell" eller bare èn gang?

Jeg hadde latt han gå uten bleie, ihvertfall hvis det er det han vil selv. De ansatte i bhg kan jo minne han på å gå og tisse innimellom, det er ikke for mye forlangt syns jeg!

Skrevet

Det var ett par ganger i uka han hadde uhell..

Skrevet

min gutt gjør det samme innimellom, og bhg her har ikke spurt om de kan ta på bleie... Han går på tur uten bleie og allting han.

Jeg syns at bhg bør ta han inn på do jevnlig (jobber i bhg selv)-

Skrevet

her er bleien på når de er ute og på tur osv... pga er ikke alltid barnet gir beskjed, også når uhellet er ute.. da er det bedre med litt våt bleie enn at alle klærne osv er våte...

Skrevet

Hva sier han selv da?

Jeg hadde ikke tatt på bleie igjen, om han var helt bleiefri og har klart seg uten i noen mnd.

Skrevet

jeg ville bedt de la ham gå uten bleie en stund for å se hvordan det gikk hvertfall(jobber selv i bhg og det er endel av jobben vår å hjelpe mest mulig med avvenning...syns jeg hvertfall)

vil tro det blir vanskeligere etterhvert hvis han blir vant med denne bleia ute.trolig er det bare et spm om tid før det ikke kommer en dråpe.be de følge ham jevnlig på do, og sørg for å ha nok skiftetøy i tilfelle uhell;-)

tror ikke det svekker selvtillitten hans med mindre de gjør et stort nummer ut av det når han lekker litt...

Skrevet

gutten min blir helt fra seg om uhellet er ute, så her er nok foreløbig det beste at bleien er litt på av og til.... det er som om han føler seg skamfull, vil ikke se deg inn i øynene og begynner å grine når du spør om han har gjort noe i trusen osv... ikke bra:( men er kjempeflink å gå på potte osv når han er inne:) løper inn selv og styrer seg:) men ute kan han glemme seg litt...

Skrevet

Helt enig med Lykke her! Klart de skal ta han inn på do med jevne mellomrom!

Skrevet

Har ikke spurt han hva han vil selv..

Men synes på en måte det er noe de kan gjøre, å ta han på do rett før de går ut og med jevne mellomrom mens de er ute..

Skrevet

Jeg syns de skal ta han oftere på do jeg, vil tro det vil svekke selvtilliten hans hvis han må ha bleie på.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at de tok på han bleie ute. De får ta han på do før de går ut og skjer det et uhell får de heller gå inn og skifte. Tror barn blir veldig forvirret av å ha bleie ute, men ikke ellers. Har man sluttet så har man sluttet.

Skrevet

Jeg synes det er en dårlig løsning å bruke bleie ute når de har vært tørre så lenge. Da vasker jeg heller, og har to dresser. Her gikk guttene på do, og da hadde de ikke noe valg, rett før de gikk ut.

Skrevet

Jeg er av dem som mener at det er en overdreven frykt for dette med forvirring hos barnet og sviktende selvtillit om de må gå med bleie på seg innimmellom under en avvenningsperiode.

For det første, så sier du jo at bleia hans alltid er tørr når dere kommer hjem. Han benytter altså ikke muligheten til å tisse på seg selv om han har på bleie. Han blir altså ikke forvirret av bleia.

Og jeg tror ikke han protesterer så voldsomt når han får på bleie eller, for da tror jeg nok du ville ha sagt nei til at de kunne sette på bleie. Så jeg tror ikke selvtilliten hans har fått seg så veldig stor knekk heller. Snarer tvert om så tror jeg faktisk at gutten selv syns det er helt greit med bleier fordi han vet med seg selv at han ikke har full kontroll enda og at uhell skjer. Da har han tryggheten i bleien han har på rompa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...