Gå til innhold

Hull i tennene hos fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser tennene og barnet får fluor, ikke får mye sukker i kostholdet, men likevel har han fått noe hull.

Andre som har opplevd dette? Hva kan årsaken være? Får kritikk fra tannlegen nå snart....... Huff....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet harr hyppige antibiotikakurer?det kan være en årsak til hull/dårlige tenner.

Skrevet

Be om å få en slags fluorkrem som smøres på hullene hver morgen og kveld etter tannpuss.

Min sønn har 1 hull, og har hatt det siden i fjor. Ikke noe hyggelig. Ellers er tennene hans helt fine og hvite, men det er et bittelite hull i en jeksel. Vet ikke hvorfor. Har pusset dem siden han fikk sine første to fortenner.

Skrevet

Jeg hadde det som barn. Har sett noen av melketennene mine, som moren min tok vare på, og det var virkelig digre hull!

Foreldrene mine var veldig nøye med kostholdet vårt, og pusset tennene våre morgen og kveld. Søsteren min hadde ikke ett eneste hull, jeg hadde masse. Noen har bare mye dårligere emalje enn andre, dessverre. (Og dessverre var tannlegen min heksa sjøl, som ikke hadde det minste empati med en livredd fireåring. Var så livredd forå gå til tannlegen at til slutt skrev en barnelege ut Valium til meg!)

Om det er noen trøst, så har jeg hatt feilfrie tenner siden jeg mistet melketennene, så det er ikke sikkert gutten din må slite med dette for alltid!

Skrevet

Melketennene er ofte veldig rue og har dype groper og er sliksett veldig vanskelig å få rengjort. Dessuten er det jo ikke alle av de små som er så fryktelig samarbeidsvillige når de skal pusse tennene.

Vi pusser i vei, og har ei venninne som ser over tennene deres sånn innimellom. De har ingen hull enda, men jeg ser ikke på det som usannsynlig at det kommer til å skje, før de mister dem.

Det er visst veldig lett å se om de har hull og sliksett fått gjort noe med det tidlig, da hull i melketenner blir brune, sorte prikker som ikke kan pusses vekk. Så se og sjekk over når du pusser, eller når de ler eller skriker. Å pusse så godt en kan, og å følge med er vel det beste en kan gjøre. Men det er ikke totalt krise om de får et hull, eller to.

Jenta mi har de humpete tennene, helt annerledes enn gutten min. Særlig den ene tanna er nesten umulig å få gjort rein.

De har jo noen å gå på, så om de må miste en eller to før tida så kalrer de nå å tygge da også. Men sikkert ikke koselig for dem å sitte i tannlegestolen når de er så små.

Skrevet

Som sagt over her, noen har sterkere emalje enn andre.

Min lillebror ble født uten emalje på tennene. De var nesten myke....

Skrevet

Takker så mye alle for svar.

Sitter litt fortvillet her og tenker på dem som ropper "barnevernsak" når barn får hull i tennene. Er jo så hysteri med dette nå for tiden, at man blir paranoid av det minste ting.

En mor føler seg på en måte "skyldig" når noe er ikke helt perfekt med sitt barn. Og tannleger sier jo at om vi pusser tennene og ikke spiser sukker får aldri hull.....

HI

Skrevet

Du kan nok slappe av, det er ikke ett og annet hull det lages barnevernssaker om, men omfattende tannråte.

Skrevet

jeg hadde en del hull i melketennene men har ikke hatt et eneste hull siden jeg fikk mistet dem og fikk nye. Foreldrene mine var veldig nøye når det gjaldt pussing av tenner/fluor så jeg er veldig sikker på at disse hullene ville kommet uansett.

Mine søsken har heller aldri hatt hull etter de mistet melketennene.

Og jeg kan heller ikke se for meg det skal bli noen barnevernsak av at unger har hull i tennene?

Skrevet

Enkelte kan faktisk ha et magesyrenivå som er høyere enn normalt. Dette kan gjøre at de har lett for å få hull, selv om de er flinke med tannhygienen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...