Gå til innhold

fødselspenger uten fast jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kunn en tilkallingsstilling, å er ikke fast annsatt, jeg har hørt at man må jobbe siste 6mnd av svangerskapet, å at de regner permisjonspenger fra de 3beste månedene i løpet av disse 6mnd.

men hvis jeg blir dårlig i svangerskapet å ikke får til å jobbe? hva skjer da?

jeg har en tungt krevende jobb å det er ikke bare bare å jobbe med feks bekkenløsning osv. å jeg kan vel ikke sykemelde meg , for jeg har jo ikke noe å syke melde meg fra når jeg kunn er tilkalling?

noen som har vært borti det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare deg så godt jeg kan :)

Man trenger ikke være fast ansatt for å få fødselspenger, men inntekten din på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp som er på omkring 72000.

Et annet krav er også at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før stønadsperioden tar til.

NAV vil gjøre en helt konkret vurdering i hver enkelt sak. Så hvor mye du får er det de som beregner. De ser på de 6 beste månedene av de 10 siste tror jeg. Det er ikke lett dette her altså!

Jeg tror du har rett på å sykemelde deg, om det skulle bli nødvendig. Da har du rett på sykepenger. Et krav er i alle fall at du må ha jobbet i minst 4 uker.

I og med at du er tilkallingsvikar så er jeg litt usikker på reglene rundt dette.

Jeg ville tatt en telefon til NAV på mandag, eventuelt tatt deg en tur innom de, slik at du får helt sikre svar! For dette med foreldrepenger og rettigheter osv. har jeg selv brukt lang tid på å forstå! :)

Håper jeg hjalp deg bittelitt på vei i alle fall :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...