Gå til innhold

når bør man begynne med rutiner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

når bør man begynne med faste rutiner? jenta mi er tre uker gammel.. og når er det ho kan bli bortkjemt? siden jeg har hørt at nyfødte ikke kan bli bortkjemt. Bør jeg begynne å legge henne til faste tider, og ikke la henne ligge i samme seng som meg?

hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med faste rutiner når hun var tre dager gammel vi. Matrutiner, morgenstell når hun våknet og kveldsstell kl 21. Men sove fikk hun gjøre når hun ville. Og jeg er overbevist om at siden vi begynte med rutiner så tidlig og fortsatt har de så sover hun hele natta. Og det har hun gjort siden hun var to uker gammel.

Skrevet

VI startet nesten med en gang han ble født. Har ikke helt faste måltider og soving på dagtid- det tar vi alt ettersom hva vi gjør på dagen og når han trenger å sove osv.

Men jeg har alltid tatt kveldsstell kl 19. Bad og på med pysj. I begynnelsen la han seg ikke for natta før kl 23 (fikk siste måltid da), men etterhvert har det blitt tidligere og tidligere. Nå er kveldsstell kl 19 og deretter mat og rett i seng. Sovner før kl 19.30. Er 3 mnd nå. Har alltid ligget i sin egen seng. Er veldig glad for at vi har kvelds-/natt-rutine inne. På dagtid er det ikke så nøye, men spiser sånn ca til samme tid hver dag og pleier alltid ha en lengre lur (3-4 timer) midt på dagen.

Skrevet

Nei, de kan ikke bli bortskjemte! De trenger bare nærhet og trygghet. Og rutiner inngår som en del av den tryggheten. Ting, sanger og ritualer de kjenner igjen i hverdagen sin. Vi hadde faste ting vi gjorde ved leggetid helt fra starten, og flere rutiner kom etterhvert. Men de første 4 månedene ammet jeg fullstendig ved behov, og vi samsov og jeg bærte han mye i bæresjal. Han ble ikke bortskjemt, men en glad baby :)

Skrevet

Det styrer hun selv, men det kan være lurt å la henne lære å sovne uten stimuli fra deg. Jeg sier at alt er lov første 3 mnd. Fra 4 mnd. må en være obs på søvnvaner, om en vil ha det på en spesiell måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...