♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Jenta mi på 6 mnd kan rett og slett ikke fordra å bli trillet i vogn. Slik har hun vært fra hun var ganske liten. Har sjelden sovnet i vogna ved trilling, selv da hun var helt nyfødt, hun bare ligger og surver og gråter, tilslutt skriker, og syns det hele er helt pyton. Vi har prøvd å heve hode-enden, slik at hun skal kunne se mer, vi har prøvd med og uten nett foran, med "kalesjen" oppe og nede. Hun finner seg i det litt lenger når: hodeenden er hevet, kalesjen er nede og ingenting er over vogna, så hun får masse lys, luft og utsyn. Hun er litt for liten ennå til å sitte i sportsvogndelen - ifølge hs må hun kunne sitte selv (holde balansen selv) før hun kan sitte sånn. Vi tror at hun vil bli helt annerledes innstilt til vogntur når hun etterhvert kan sitte, men jeg blir sprø av at det er håpløst å gå tur med henne (fordi det har vært det hele tiden). Vi kan aldri trille tur uten å ha med oss bæresele, slik at vi kan sette henne over i den litt før hun slår seg helt krakilsk i vogna. Men å gå tur med en 6 mnd gammel baby i bæresele er veldig tungt og veldig "skummelt" (tenk om man skulle komme til å snuble og falle fremover f.eks, da lander man jo med babyen under seg). Er det noen flere som har det sånn ? Jeg har liksom inntrykk av at "alle andre" triller turer i det uendelige, med fornøyde barn som gjerne sovner i vogna. Jeg har ennå ikke kunnet gå én skikkelig langtur med vogn med henne, og det er utrolig frustrerende. Jeg hadde sett så frem til å trille masse turer og komme i knallform i permisjonstiden. Isteden blir det en sjelden trilletur, ellers kjøpesenter og kafé en gang iblant, eller rett og slett at vi blir hjemme. Barselgruppe går vi heller ikke i, nettopp fordi de alltid skal trille lang tur, og det går jo ikke med vesla mi... Jeg begynner å bli SPRØ av å være hjemme hele tiden.... *sukk* Noen råd fra andre som har opplevd det samme ? Hvis det i det hele tatt finnes andre som opplever dette da... Føler meg litt alene, kjenner jeg :-(
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 8. oktober 2009 Uff... Nå kjenner jeg at jeg savner veldig en "rediger innlegg" eller evt "slett innlegg"-knapp... Sikkert noen som klør seg i hodet når de leser overskriften.... Hva er "trilleur" ?? Det skulle selvsagt stå trilleTur.... *rister oppgitt på hodet og skylder på ammetåken* ;-) :-P
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Lillegutt har ikke vært så ille som dette, men han har heller ikke likt å ligge lenge i vogna. Han kan sovne der, men når han våkner så vil han opp med en gang helst. Det er jo ikke alltid det går... Så jeg har alltid med noen leker i vogna som han får hvis han blir utålmodig. Det hjelper, sånn at vi kommer oss til bestemmelsesstedet. Men synes det er litt "dårlig" av barselgruppa at de ikke tar litt hensyn til deg. Man kan jo gå kortere turer også da. Vi går ikke turer i det hele tatt vi, vi samles hjemme hos hverandre. Skjønner deg godt jeg, men prøv å ha med noen leker Lyke til
shari_z Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Min jente *var* akkurat det samme! Jeg ga opp, hun ble så sint i vogna at det gikk ikke å trille. Jeg hadde også tenkt å trille mye, komme meg i form, osv, men den gang ei. Jeg kunne gå på kjøpesenter HVIS jeg hadde henne i bilsete som var klikket inni den andre vogna, for da kunne hun se rundt. Men i Emmaljungaen, i bagen, nei. Svigermor trodde ikke på meg, hun prøvde, og kom seg hjem så fort som mulig. Ikke moro. Og soving i vogna var også umulig. (Kan si jeg er glad jeg ikke kjøpte vogna til henne, for hadde blitt rimelig irritert å bruke så mange penger på noe som ikke kunne brukes.) Men da hun var 7 mnd byttet jeg til sportsdelen, hadde mange tepper rundt henne til å støtte henne opp, og endelig var hun fornøyd i vogna. Nå kan jeg trille i timesvis uten at hun "sier" et pip (hun blir ett år neste uke). Jeg fikk også inntrykk av at "alle" trillet lange turer hver dag, hørte aldri at noen andre hadde dette problemet, så følte meg ganske ensom. Du er IKKE alene, det kan jeg love deg. Og snart blir jenta di stor nok til at hun kan proppes opp med puter, tepper, osv og da tenker jeg at det går bedre i vogna. Nå sitter min i enda en annen vogn der hun ser foran (ikke vendt mot meg), og hun trives godt med det. Hun har alltid likt å være med på det som skjer rundt, så dette er helt perfekt for henne. Klem til deg. Du er ikke alene!
Ranni Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Har du prøvd å ha henne på magen i vogna? Det liker lillegutten min ofte. Da kan han se masse til begge sider (han har vært sterk nok og bagen lav nok til at han kan se over kanten en god stund nå, er 6 mnd). Han likte faktisk dette før han likte å ligge på magen på matta på gulvet :-)
Trollemor75 Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg føler med deg! Vi har det ikke så ille, men gutten har aldri vært en som lo rolig i vogn over lenger tid. Vi gikk over til sportsdel på Bugabooen når han var 5 mndr, han ville ikke ligge i bagen lenger. Sove har han aldri gjort særlig lenge på tur. I sportsdel går det bedre, hvis det er noe spennende å se på. Sove gjør han sjeldent.
Snuppa + Spire Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Tror jeg ville prøvd sportsdelen. Det skal vel gå greit når hun er 6 mnd, og blir støttet godt av puter og tepper? Trenger jo ikke ha ryggen så bratt?
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Min minste gutt var slik. Han hyyyylte hver gang vi prøvde å ha ham i vognen. Som du nevner, så løsnet det litt når han ble stor nok til å halvsitte litt, men han var vel rundt året før det løsnet skikkelig og han faktisk likte å sitte litt i vognen. Jeg ville byttet til sportsvognsdelen og latt henne halvsitte litt. Skjønner utrolig godt hvordan du har det, jeg hadde det slik sist. Følte emg lenket til huset og ble helst gal av det følte jeg. Du kommer til å tilte om du ikke får litt luft under vingene snart (jeg vet!), og hun har ikke vondt av å halvsitte bitte litt. Ta med masse leker hun kan bite på underveis :-) Heldigvis har jeg en som elsker vognen denne gangen, og det vet je gå sette pris på nå etter han siste.
Gjest yrild Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 He he :-) Jeg merket overhodet ikke at det var trilleur du skrev! Lille stump har bare likt vogna til å sove i, ellers er det kjedelig... nå ble det noe bdre når vi begynte med sportsdelen, men... vi må alltid ha med bæreselen fortsatt. Nå vet jeg jo ikke hva slags sele du har, men Manducaen min er ikke så tung å bære selv med stumpencito på litt over 9 kg (Baby Bjørn, som jeg brukte litt i begynnelsen var et mareritt for ryggen min...) Jeg går masse tur med lillemann. Måtte bare venne meg til å enten bare ha bæresele og liten sekk, eller drasse med vogna for den lille sovepausen hans og ellers bære, bære. bære! Prøv ulike seler så du finner en som er god å bære. En med et magebelte som tar mesteparten av vekten av skuldrene! Jeg føler med deg :-) men jeg ville ikke blitt sittende inne :-) Ut på bæreturer!!
M og Lille E Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Du er ikke alene, og nå ser jeg jo at ikke jeg er det heller *lettet sukk*! Jenta vår er også straks seks måneder, og har frem til vi byttet til sportsvogndelen da hun ble fem fullstendig hatet vogna. Hun liker den fortsatt overhodet ikke, og en av tre turer nekter hun rett og slett å være der.Men, jeg går fortsatt aldri en meter uten babybjörn-selen, selv om jeg hater det når jeg må resignere og ta henne oppi. Siden hun har et generelt problem med å sovne inn, og sover svært lite og dårlig på dagtid, så har jeg bare måttet presse på med vognsoving for ikke å bli helt gal hjemme. Dvs. jeg har prøvd, og prøvd, og prøvd hver eneste dag å trille ut på tur. Som regel returnert med illskrikende, svett, og fortvilt baby. Og, jeg må innrømme at det har falt mange tårer pga dette! Har heller ikke kommet meg noe sted, og har sett ganske mørkt på tilværelsen. Det virker nå som snuppa, sakte, sakte, sakte begynner å venne seg til å ligge i vogna. Dvs. at hun litt sjeldnere, men fortsatt ofte, blir krakilsk når jeg legger henne ned. Jeg tror også jeg har blitt flinkere til å se når hun er akkurat passe trøtt. Vi er nemlig avhengig av at hun sovner i vogna, hun klarer ikke å sitte der lenge våken, og det er ikke snakk om å sitte der når hun våkner fra en lur. VI bruker helseteppe foran åpningen på vogna, ellers sovner hun ikke. Hun bruker ofte 10 - 40 min. på å sovne, og kan godt våkne når vogna stilles i ro. Lykke til!
Style_hunter Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Frem til min sønn var litt over 5mnd ble bagvognen mer brukt til å ha poser i...Min sønn nektet også å være i vogna hvis han ikke sov når jeg la han er så vi byttet til sportsdelen (har en Bugaboo) da han var litt over 5mnd. (ikke glad i bæreseler, prøvd både Manduca, Beco og BB)Sjekket med barnefysio først og hun sa det ikke var noe problem å bytte over allerede. Det går mye bedre nå og han er stort sett fornøyd, bortsett fra at han hyler hvis vi setter på beltet over skuldrene så foreløpig bruker vi det rundt magen og det mellom beina.
*lindamor* Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Sånn er frøkna her også. men hvis hun har sovnet før jeg legger ho ned, da kan det gå. så da må jeg ha gjort alt klart på forhånd, så det er bare å legge ho ned og komme meg fortes mulig ut av døra ellers er det skriking. men er jo umulig å planlegge noe til bestemt kl, hvis jeg bruker vogn. men jeg bruker veldig mye bæresjal og der stooorkoser ho seg. ho er nå snart 4 mnd. ikke er det tungt å bære ho i det heller, annbefales :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2009 Tusen takk for mange svar ! Jeg er så lettet nå, over å se at vi faktisk er ganske mange i samme situasjon, at tårene bare triller.... Dette har plaget meg så mye, og jeg har følt at folk tror jeg bare er lat og ikke gidder å trille tur. "Ingen" skjønner at det er et rent mareritt hver gang... Tenk at man kan finne så god trøst i felles "skjebne" ! ;-) For å svare dere "etter tur": @ Blomsterpiken & Lillegutt: Takk for tipset. Leker pleier vi å ha med, men det hjelper dessverre ikke.... Hun skal bare opp, uansett. Ja, det er kjipt det med barselgruppa, og jeg skulle ønske vi også kunne treffes hos hverandre isteden, iallfall iblant. Men, det er bare jeg som har dette problemet i gruppa, og de andre ønsker å trille lange turer, så jeg har bare trekt meg tilbake. @ Ranni: Nei, det har vi ikke prøvd ! Takk for tipset, det skal prøves :-) @ shari_z: Min svigermor tror ikke på meg/oss hun heller *sukk* Åååå - timesvis med trilling uten klaging ?? *ser drømmende ut i rommet med stjerner i øynene* Jeg oså vil !! ;-) Tror jeg snart må prøve sportsvogndelen, med masse puter og "stæsj" ! Tusen takk for klemmen, og for at du forteller meg at jeg ikke er alene - det trengte jeg ! :-) @ Trollemor75: Takk for svar. Tror jeg snart må følge eksempelet og prøve sportsvogndelen, med masse puter og "stæsj" ! :-) @ Snuppa er her:) : Jeg tror du har rett ;-) @ Alva♂♂♂♀: Tror nok at jeg snart må følge eksempelet og prøve sportsvogndelen, med masse puter og "stæsj", ja ! :-) Og du har helt rett - full tilt er ikke langt unna hvis jeg ikke snart får vært mer ute... Og full tilt vil man ikke få ! ;-) @ yrild: Jeg bruker Babybjørn, og som du sier - den er et mareritt for ryggen, og i mitt tilfelle også for hofter/bekken (hadde bekkenløsning som gravid). Hvor får man tak i denne Manducaen, og hva koster den ? Man burde ikke bli sittende inne, det er jeg enig i, og det ønsker jeg jo heller ikke. Men kroppen min tåler ikke å bære henne i selen lenge av gangen, dessverre... (iallfall ikke i Babybjørnen) Jeg har lenge tenkt på evt bæresjal isteden, men det finnes så mane forskjellige, og jeg vet ingenting om noen av dem... Og de er jo så dyre, så det er liksom ikke bare å prøve noe anne "på måfå" føler jeg... Vi får se. Tror nok heller, i første omgang, at jeg snart prøver sportsvogndelen, med masse puter og "stæsj", ja ! :-) @ M og Lille E: Ja, er det ikke godt å vite at man er fler i samme båt ? ;-) Jeg håper at å bytte til spotrsvogndelen vil være det som snur marerittet til en drøm her hos oss - dette skal testes !! ;-) Lykke til du også - jeg håper både snuppa di og mi venner seg mer og mer til vogna, så vi får gått disse lange trilleturene vi trenger og fortjener ! ;-) @ Style_hunter: Tror nok at jeg snart må følge eksempelet og prøve sportsvogndelen, med masse puter og "stæsj", ja ! :-) Takk for beltetips i den forbindelse, forresten ! @ *lindamor*: Snuppa mi er så "kjekt anlagt" at hun våkner etter to-tre minutter hvis jeg flytter på henne når hun har sovnet på dagtid... Så det "trikset" fungerer ikke her, dessverre... Bæresjal har jeg hørrt en del positivt om ja ! Er det bedre enn Babybjørn/annen bæresele ? (Hvis du har prøvd det også, mener jeg.) Hvilket bæresjal bruker du ? Jeg har en stund vurdert å kjøpe Maya Wrap babyslynge.
Gjest KMGLT Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 Takk! Herlig å se at det ikke bare er jeg og jenten min på 3,5 mnd som sliter. Selv om jeg ikke ønsker dette problemet på andre. Hun vil bare opp og se denne verden, helt fra hun var bitte liten. Nå har hun i tillegg vokst ut av bagen sin (67 cm lang for to uker siden...), så vi skal prøve sportsvogndelen i OTH Urban Jungle hvor ryggen heldigvis kan legges helt ned. Krysser fingrer for at det fungerer bedre for den forvitne. Blir sprø av å ikke få beveget meg ordentlig. Gledet meg spesielt til å bli befridd fra kontorstolen i permisjonstiden, og det er dessverre flere kilo å ta av. Å gå langt og lenge med BabyBjørn synes jeg ikke er optimalt, spesielt i vind, regn, ruskevær - eller steikende sol. Lykke til videre, alle sammen! Håper vi får det til.
Ranni Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Angående bæring: Hvis du bor i Oslo-området, vil jeg sterkt anbefale Bæreglede i Bidenkapsgate (http://bereglede.no/). Der kan du prøve ut forskjellige bæretøy og finne noe som passer deg.
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 12. oktober 2009 Hehe, takk selv - det er godt å vite at man ikke er alene ja, selv om - som du sier - man ikke ønsker dette problemet på andre ;-) Din lille prinsesse og min er tydeligvis veldig like. Hun har også bare ønsket å komme seg opp og se verden rundt seg helt fra hun var nyfødt. Hun er så nysgjerrig på verden at hun nesten ikke vet hvor hun skal se, hehe ;-) Jeg har også noen kilo å ta av, og gledet meg SÅÅÅ til å kunne trille meg i form. Nå har det gått et halvt år, og formen er slett ikke bedre, siden vi ikke får trillet tur. Litt bedre er den da, vi går jo litt turer med Babybjørnen, men da klarer jeg jo ikke å trå på. Enig med deg i at det sjelden er optimalt å gå med den fordømte bjørnen... Lykke til videre til deg også, vi får det nok til :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 12. oktober 2009 Takk for supert tips, Ranni - da skal jeg prøve å få tatt meg en tur dit ! :-D
Julispire! Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 Som om jeg skulle ha skrevet dette innlegget selv!! Vi får håpe de små blir flinkere etter hvert..
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 16. oktober 2009 Vi får krysse fingre og tær, og håpe det beste :-)
MintCondition Skrevet 16. oktober 2009 #20 Skrevet 16. oktober 2009 SKaff deg skikkelig bæretøy! Selg BB, den er ubrukelig både for rygg og for baby...jeg foreslår at du går inn på tettinntil.com og snakker med nien flinke bære-damer der inne, som kan anbefale deg et bra bæretøy til ditt bruk. Jeg vil forslå sjal, Manduca eller Meitai.
Gjest yrild Skrevet 16. oktober 2009 #21 Skrevet 16. oktober 2009 mother2be :-) Hei! Hvordan går det nå? Har du fått prøvd noe bærestæsj? Eller putet opp sportsdelen? Jeg har hatt bæresjal (som jeg ikke følte ble så godt for korsryggen min), Manduca og en super Mei-tai. Både Mei-taien og Manducaen er supre :-) Det finnes masse bæretreff i norge der du kan prøve selene til andre mammaer. Kikk inne på tettinntil.no (eller er det com?). Lille stump liker vognen sin mye bedre nå som det er kaldt og han kan sitte på saueskinn og varme seg :-) ...men nå er han jo 10 mnd så det var vel på tide! Klem
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. oktober 2009 #22 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg sier bare en ting- maaanduca!! Fantastisk god og enkel sele- med den kan du gå lange turer i god fart uten å kjenne det i ryggen (såfremt du får stilt den inn riktig selvsagt, og hvis du skal bære på magen er det absolutt å anbefale å bære med selene i kryss på ryggen, ikke rett ned). se mer her: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258 den er like enkel å få på som babybjørnen, men MYE bedre for ryggen din og baby=)
husmus &2 Skrevet 16. oktober 2009 #23 Skrevet 16. oktober 2009 Vi var ikke så glad i trilleturer en lang stund her i gården. Han sov en halvtime og så våknet han og da var det hyling, men så kom snøen og med den humpende og da gikk alt så mye bedre og har siden det ikke vært noe problem. Men jeg skjønner frustrasjonen din med barselgruppe som bare vil gå tur. Jeg hadde også en sånn gruppe og det var ekstremt irriterende. Støtter rådet om Manduca, veldig bra.
Squirrel79 Skrevet 17. oktober 2009 #24 Skrevet 17. oktober 2009 Her kjenner jeg også meg ganske godt igjen. Ikke fullt så ekstremt som hos deg, men vi og hadde store problemer med å få mini til å ligge i bagdelen på vogna. Vi hadde konstant med bæretøy, og det ble myyyye brukt. De første tre månedene brukte vi elastisk bæresjal, og det funka veldig bra. Mini sovna så fort han kom oppi. Etter hvert gikk vi over til Manduca. Når han ble fem-seks måneder kunne jeg begynne å bære han på ryggen i manducaen, og det var veldig deilig. Hva slags vogn har du? Vi har en Easywalker og gikk over til sportsdelen en ukes tid før mini var 5 måneder. Det var en ny verden! Vi hadde den på den laveste settingen, og da ble det som å sitte i en vippestol. Mini storkoste seg i vogna etter vi gikk over. Har hørt at det ikke er noe problem å gå over til sportsdel før de kan sitte selv. Hvis vi skulle ha ventet måtte vi ha venta til nå, og mini er 8 1/2 måned. Først nå han har begynt å sette seg opp selv. Jeg vil og anbefale tettinntil.no og bæreglede butikken som er i Oslo. Helt genialt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå