Gå til innhold

Listeria

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble servert mat med blåskimmer-ost, noe jeg oppdaget litt etterhvert...har da fått i meg noe. Hvor tidlig bør jeg ta blodprøve for å sjekke listeria (er det ikke det det heter?)....litt bekymret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tilfellen at du får listeria i deg hvis du spiser muggete ost. Det er en risiko at visse upasturiserte oster, som blåost, brie, camembert osv KAN innholde menger av listeriabakterier pga måten de er produsert på. Hvis maten var varmet så er det veldig lite fare og sjansen at den innholdte listeria er forsatt liten selv om den ikke var varmet.

Etter det jeg har lest hvis man har blitt smittet med listeria bakteria så pleier man å få influensa-lignende symptomer (feber, kroppsverk, hodeverk osv) som dukker opp alt fra 2 dager til flere uker i etterkant. Hvis du er bekymret kan du jo nevne det til fastlegen eller jordmor ved neste kontroll men jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over.

Jeg spiste pizza med masse gorgonzola ost på i uke 11, før jeg visste at det var noe jeg burde ha ungått. Alt har gått fint så langt (er 21 uker på vei og har hatt to ultralyd siden)

Lykke til videre :)

Skrevet

Det er ikke noe problem om maten har vært oppvarmet. Listeria dør ved 60 grader, så det trenger du ikke være redd for.

Ellers så har det i følge min lege vært et tilfelle av listeria i blåmuggost på 70- tallet, ellers er det brie og camembert som har vært synderne for det meste. Listeria er svært uvanlig, tror det er snakk om150 smittetilfeller så det er ikke noe som er utbredt.

Likevel. Hvis du er bekymret, så snakk med legen din, han/hun kan sikkert beroelige deg, evt ta prøver for å sjekke.

Skrevet

Har lest at det kan være listeria i myke oster som brie ol, selv om de er pasturisert. Spesielt hvis de er veldig modne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...