Gå til innhold

Erfaring ved abort på Ullevål ?


ikkesålett

Anbefalte innlegg

hei !

 

Jeg har blitt anbefalt/anmodet av lege om å avslutte svangerskapet grunnet min egen helsetilstand.

Er nå 7+3 og det tar 7 -14 dager før prov abort vil bli foretatt.

Er det noen som har hatt inngrep på Ullevål ? - Er personalet snille med deg ? Tatt med isinsk eller kirurgisk ?

Jeg er så redd for at de skal være abortmotstandere og avskylige mot meg når man er i en så sårbar situasjon...... Leste nemlig ett innlegg hvor en skrev att de hadde vært direkte ufine og fordømmende på Ullevål på forsamtale samt dagen under inngrepet. MEN man vet jo ikke om det er riktig eller om det er en som er imot abrt som la inn det for å være "slem"

 

Hører gjerne dine erfaringer på godt og vondt om du vil dele

Mvh

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei. Jeg skal ta en kirugisk abort nå og tok en for ca 1 år siden. Trenger du noen å snakke med så gir de deg mulighet til det. Jeg tok en kirugisk abort fordi jeg var for ung og denne gangen fordi jeg det fant ut 2 uker etter at jeg ble dumpet av x'n. Det er utrolig vanskelig og derfor er det greit å vite at de på ullevål dømmer deg ikke, uansett hva grunnen er. Alle har sine grunner og i bunn og grunn så er det ditt eget valg.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har tatt abort på ullevål. Personalet var kjempe hyggelige både på forundersøkelsen og ved selve inngrepet. Jeg har vært ekstremt uheldig og har derfor vært gjennom to aborter. En kirurgisk og en medisinsk. Den medisinske aborten var en hjemmeabort og derfor på mange måter bedre enn den kirurgiske. Hvis du er usikker på hva du skal velge og har lyst til å høre om mine erfaringer med de forskjellige så er det bare å si fra så skal jeg skrive til deg om mine erfaringer.

 

Men du trenger uansett ikke å grue deg for hvordan personalet på ullevål skal behandle deg, jeg har kun positive opplevelser derfra.

Det viktigste er at du har noen som er der for deg både før og etter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg har positive erfaringer med personalet der. Høres jo rart ut å si det på denne måten med "anbefales"

 

hvis du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Tok en medisinsk abort på Ullevål for noen år tilbake. Fælt å si det, men det var en ganske fin opplevelse. Personalet var strålende.

 

Det jeg syntes var kjipt var å ligge på en stor sal sammen med andre jenter som også tok abort, enten medisinsk eller kirurgisk. Det var litt bråk til tider. Men hadde det stort sett behagelig bak gardina mi. Jeg las et par pocketbøker på de timene jeg var der.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tok abort der, og syns det ble noe upersonlig da jeg lå på en sal med mage andre jenter, og fikk følelsen av en "masse-abortering". Men jeg hadde ingen plager i ettertid, blødde bare en dag etter, så de var dyktige og grundige med å utføre inngrepet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg tok abort på Ullevål for bare noen måneder siden.

 

Jeg ble anbefalt å dra hjem med en person som kunne "holde meg under oppsikt i tilfelle noe gikk galt" av personalet fordi alternativet var å ligge på en sykeseng i gangen..

Jeg valgte å dra hjem og abortere, og det gikk som det skulle.

 

Ble litt overraska over at de hadde et så trist alternativ som å ligge sånn og vil ikke engang tenke på hvordan det hadde blitt hvis ikke kjæresten min kunne vært med meg den dagen.

 

Ellers synes personalet var hyggelige nok, og taklet meg ok selv om jeg kanskje ikke var i mitt ess.

 

Men synes det ble upersonlig og veldig trist,men så har jeg ikke noe å sammenlikne med, og slik er det vel på store sykehus..

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg tok medisinsk hjemmeabort, og dro til Ullevål for undersøkelse. Tok en pille å begynne aborten og fikk med meg flere for å kunne fullbyrde aborten dagen etter.

 

Jeg hadde kjæresten min til å passe på meg den dagen.

 

Synes personalet på Ullevål var hyggelige, men de informerte meg ikke bra nok hva de gjaldt hva slags smerter som kunne forekomme. Jeg hadde veer og satt sammenkrøllet på knærne og hyperventilerte og gikk gjennom noen enorme smerter i noen minutter jeg ikke lenger har oversikt over. Jeg ble fortalt at smertene kunne variere, men veiledende var som en sterk mensturasjon, men for å si det sånn; det var en brutal underdrivelse for hva som gjaldt for meg.

 

Etterpå følte jeg meg derimot veldig bra. Jeg hadde vært slapp da jeg var gravid, men fikk energien tilbake igjen rett etter aborten.

 

Jeg hadde litt problemer i ukene som med at jeg tok en ny ultralyd og det viste seg at livmora ikke hadde tømt seg helt. Jeg fikk oppfølging av Ullevål på kort varsel men det var ikke så mye blod igjen at de måtte gjøre noen utskrapning, og så ordnet det hele seg.

Lenke til kommentar

 

Jeg tok medisinsk hjemmeabort, og dro til Ullevål for undersøkelse. Tok en pille å begynne aborten og fikk med meg flere for å kunne fullbyrde aborten dagen etter.

 

Jeg hadde kjæresten min til å passe på meg den dagen.

 

Synes personalet på Ullevål var hyggelige, men de informerte meg ikke bra nok hva de gjaldt hva slags smerter som kunne forekomme. Jeg hadde veer og satt sammenkrøllet på knærne og hyperventilerte og gikk gjennom noen enorme smerter i noen minutter jeg ikke lenger har oversikt over. Jeg ble fortalt at smertene kunne variere, men veiledende var som en sterk mensturasjon, men for å si det sånn; det var en brutal underdrivelse for hva som gjaldt for meg.

 

Etterpå følte jeg meg derimot veldig bra. Jeg hadde vært slapp da jeg var gravid, men fikk energien tilbake igjen rett etter aborten.

 

Jeg hadde litt problemer i ukene som med at jeg tok en ny ultralyd og det viste seg at livmora ikke hadde tømt seg helt. Jeg fikk oppfølging av Ullevål på kort varsel men det var ikke så mye blod igjen at de måtte gjøre noen utskrapning, og så ordnet det hele seg.

Lenke til kommentar

 

Jeg tok medisinsk hjemmeabort, og dro til Ullevål for undersøkelse. Tok en pille å begynne aborten og fikk med meg flere for å kunne fullbyrde aborten dagen etter.

 

Jeg hadde kjæresten min til å passe på meg den dagen.

 

Synes personalet på Ullevål var hyggelige, men de informerte meg ikke bra nok hva de gjaldt hva slags smerter som kunne forekomme. Jeg hadde veer og satt sammenkrøllet på knærne og hyperventilerte og gikk gjennom noen enorme smerter i noen minutter jeg ikke lenger har oversikt over. Jeg ble fortalt at smertene kunne variere, men veiledende var som en sterk mensturasjon, men for å si det sånn; det var en brutal underdrivelse for hva som gjaldt for meg.

 

Etterpå følte jeg meg derimot veldig bra. Jeg hadde vært slapp da jeg var gravid, men fikk energien tilbake igjen rett etter aborten.

 

Jeg hadde litt problemer i ukene som med at jeg tok en ny ultralyd og det viste seg at livmora ikke hadde tømt seg helt. Jeg fikk oppfølging av Ullevål på kort varsel men det var ikke så mye blod igjen at de måtte gjøre noen utskrapning, og så ordnet det hele seg.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Canarias   0 innlegg

Canarias

Jeg tok en abort på Ullevåll Sykehus for 1mnd siden. Jeg var usikker og hadde en del følser. Vente tiden på senga med beina dinglende gikk greit og ble etterhvert trillet inn til operasjons salen.

Men der gikk følsene i tverr. Jeg begynte å stri gråte å følte meg ikke klar. Jeg opplevde en svært ubehagelig situasjon på alle måter. Sykepleieren og kirugisk lege så bort i det at jeg ikke var klar! faktisk så overså mine tårer som stri rant og gråt som ble høyet seg av knust hjerte og redsel i det at jeg ikke var klar! Med tårer som stri rant og gråt overså de totalt og satte på oxegenmaske insinerte intravanøs narkose. Uten å bry seg! Jeg følte meg overfalt, på det mest uetiske plan ved det at de abseslut ikke respektert meg! Det er faktisk overgrep da dette skulle være en frivillighandling. De var ikke innetrisert i å prate med meg eller noe.. de kastet seg over meg! Jeg syntes dette er viktig å legge ut om da det er mange som sikkert har møtt samme situasjon, men som ikke har snakket ut ennå siden det å ta en abort er sterk nok i seg selv er det "lett" og legge en situasjonen bak seg. 

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...