MissAntrop Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Har tenkt å ha 46 uker permisjon denne gangen. 10 uker går jo til far, så vi tenkte å ta noe ut som tidskonto, dvs at han er hjemme 2 dager i uka i noen uker. For å få dette til å gå opp må også jeg ta ut noe permisjon uten lønn. Men, kan jeg ta permisjon uten lønn midt i disse 46 ukene eller må den komme på slutten av alt, liksom? Huff, dette er sååå vanskelig!!!
Tweak Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Vi gjør det i allefall slik at jeg har 80 % permisjon og mannen 20 % permisjon hver uke, og mine ulønnede permisjonsdager er da 1 dag hver uke. Jeg tror nemlig ikke at foreldrene kan ha permisjon samtidig, sånn som de ukene da mannen din er hjemme to dager. Jeg går og venter på tilbakemelding fra nav nå, og håper at vår løsning er grei! Tenker jeg skal legge ut hvordan det gikk, i tilfelle andre vurderer samme ordning. Men ellers så kan du ta pause i permisjonen med ulønnet permisjon både midt i og på slutten. Jeg skal ha min ferie midt i permisjonen forresten, omtrent på den tiden jobben betaler ut feriepengene mine. Dette med permisjon blir plutselig innviklet når en ikke vil gjøre det helt A4, men heller tilpasse det til hva som passer OSS best...
"nøtteliten" Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Dere kan godt gjøre som dere har tenkt. Du trenger ikke søke om ulønnet perm de to dagene han skal ta ut fedrekvote. Maksdato som man får i vedtaket om permisjon er medregnet fedrekvoten. Det er ikke før etter maksdato at man trenger å søke om ulønnet perm. Dersom dere gjlr det som du har tenkt får far utbetalt 2 dager pr uke og du 3 dager pr uke. Maksdato blir nøyaktig den samme. Det eneste dere trenger er at far og hans arbeidsgiver lager en avtale om gradert uttak. Hvilke dato fra og til samt at han skal jobbe 60% (3 dager pr uke)
mamman til to gutter Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Du kan ha noen uker ulønnet permisjon etter din lønnede permisjon, før far begynner sin permisjon, men du må "søke" til nav for å få det godkjent. Jeg skriver "søke" for jeg kan ikke tro at det i noen tilfeller ikke blir godkjent ettersom det er noe man har full rett til hvis man ønsker det. Dere trenger ikke å søke nå før babyen blir født, det holder at dere gjør det innen din betalte permisjon er ferdig, det er jo først da dere faktisk vet hvor lenge du har betalt permisjon og det kan jo påvirke hvordan dere gjør det videre noe. Vi kommer til å gjøre det samme som dere. Først tar jeg ut min betalte permisjon, så har jeg noen uker ubetalt permisjon og så har far 3 dager betalt permsjon hver uke mens jeg har 2dager ubetalt permisjon. Og så med litt ferie i tillegg og kanskje litt hjelp fra noen besteforeldre, så håper vi at vi har kommet til august 2011 og at vi har barnehageplass:-)
2010 Mammaen Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Hei! Jeg tror du må ta den ulønnete permisjonen på slutten. Årsaken til dette er at far ikke kan utsette sin permisjon dersom mor ikke er i lønnet arbeid (eller studier etc). Faren må da ta ut sin permisjon med en gang slik jeg har forstått det. Det ironiske er at det er fullt mulig å gjøre det motsatt! Snakk om likestilling! Jeg ville sjekket dette veldig nøye med NAV for jeg vet om noen som nylig fikk blankt ei i tilsvarende tilfelle. Lykke til : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå