av og til anonym Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 hva er de små villig til å leke? hva syns de er gøy? hva behersker de? og hvor mye motorisk kan de?
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Min er akkurat blitt 9 mnd. Han elsker å være på leketeppe sitt, og åle seg rundt.. ligger masse på magen og sitter i lekergrinda, koser seg oppi der. Han har begynt å reise seg litt opp med gåbilen sin. Så det tuter i vei og han storkoser seg. Han har masse forskjellig leker med lyd og det høres for å si det sånn hehe.. Han elsker å leke bø/tittei og at jeg gjemmer meg for å skremme han. Han klapper i hendene mens jeg synger bake bake søte. Han vil også opp og gå, så jeg går mye med han. Men krabbe gidder han ikke, da bare åler han seg rundt overalt.. er utrolig gøy og se utviklingen... det går fort. Han reiste seg opp i lekegrinda i går så nå er den satt helt ned.. han hang over kanten. Er sikkert masse annet også.. det er en utrolig fin tid fremover med noe nytt hver dag ))
av og til anonym Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2009 høres knallgøy ut kan han sette seg opp selv?
Aini Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Littla her liker og reise seg opp overalt, Hun er ikke så veldig intressert i lekene sine, men alt annet som fjernkontroller og mobil og ledninger. Littla her både kryper og reiser seg opp, ellers elsker hun når vi skremmer henne, jo mer hun blir skremt jo morsommere er det:P Noen ganger kan hun sitte fint på lekematta og leke med leken sine, men det er som oftest bare enn 10 min. Er veldig kjekt nå som hun kryper og kommer seg rundt, hun kryper etter hvis jeg går i andre rom=)
av og til anonym Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2009 reiser seg opp på føttene eller knæra? lille her kan ikke sitte selv enda. hun åler seg enda, me hun drar seg opp på kærne hele tide oppetter alt.
Collette Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Min lille gutt åler seg fremover her i verden, men krabber når han er på et underlag med mer friksjon enn parketten. Han reiser seg opp til stående stilling og går rundt bord etc. Han setter seg også opp i sittende stilling og sitter helt stødig selv. Han elsker at vi holder ham i hendene og går rundt omkring. Borte-bø er også en stor slager. Han pleier å reise seg opp ved vinduet og hvis han ser en hund utenfor, hviner han av fryd. Bare vi sier ordet "hund" blir han helt vill. Ellers åpner han alle skuffer og skap og tømmer dem for innhold. Han blir 9 mnd om en uke.
Itsrejk Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Småtten min blir ni måneder om få dager. Han er litt lei av de gamle lekene sine, men er fornøyd med noen nye jeg har henta fram (har litt arvegods på lager). Ellers er det moro å krabbe rundt på stue og kjøkken, prøve å finne en ledning man kan smake på, trykke litt på dvd-spilleren, henge litt i gardinene, prøve å få opp kjøkkenskuffene osv. Rive ned tårn er kjempegøy ennå, likeså å plukke fra hverandre de tårnkoppene når de står inni hverandre. "Lese" bøker alene er moro, men å sitte på fanget og bli lest for er kjedelig. Trille ball med storebror er kjempegøy, men da må jeg sitte bak ham og hjelpe til litt, for han har ikke helt skjønt reglene... Veldig moro å huske/disse på lekeplassen! Gøy å trille tur og enda gøyere å få sitte i bæremeis. Ellers er det veldig gøy å få sitte ved bordet, spesielt om vi har middagsgjester, slik at det er mange han kan observere. Andre unger er morsomt å se på, synes han. Moro å spise selv, enten det er brødbiter, middagsbiter eller ting mor har gitt ham for å holde ham okupert ei stund (puffet ris, cherrios, mais osv). Motorisk: Småtten setter seg opp, krabber, setter seg opp på knærne inntil lekekasser osv og han har reist seg opp to ganger de siste dagene (holdt seg fast i trappegrinda). (Viktig å huske at motorikken er utrolig individuell da. Broren hans ålte seg bare på magen på samme alder, og han er høyst normal motorisk.)
mei&mi + marcus :) Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Lille turbo elsker å utforske alt! Ledninger er kjempespennende, alt han finner rundtom på gulvet går rett i munnen, når han ser at jeg er på vei for å pirke det ut igjen av munnen hans hviner han av glede og krabber fort vekk mens han gliiser. Badet er kjempegøy å være på, spennende ting som do, do kost,bosspann og skap med masse rare ting å pille og trykke på. På kjøkkenet har jeg endelig fått barnesikring så der henger han etter skuffene og blir kjempesint fordi de ikke går opp. Å boltre seg inne på storesøster sitt rosa rom er kjempegøy! Da går han berserk i lekekasser så pet shoper og barbieklær flyger rundt han. Ser ikke ut etter han har vært der inne. Kaste ball synes han er kjekt en liten stund, rive ned klosser er morsomt, hive ting opp i luften og se når de faller ned er hysterisk morsomt. Han kommer seg veldig lett rundt, krabber i superfart, setter seg opp, hiver seg rundt igjen, klatrer på alt det går an å klatre på, reiser seg opp etter alt mulig, slipper seg og står ett par sekunder før han setter seg ned. Løper bortover med gåbil mens han ser på oss med det stolteste gliset .. Et skikkelig turbotroll,ikke i ro et sekund og en utrolig vittig fyr å leve med.. Dette ble visst et langt skryteinnlegg..hehe.. jaja..
mei&mi + marcus :) Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Han er forresten straks 10 mnd.
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Hehe, det er jo kult når de er tidlig ute, jeg har også ei turbojente på 9 mnd som høres akkurat ut som gutten din. Går med gåstol og andre leker bortover golvet, og fra et rom til et annet, krabber opp trapper, står på golvet selv noen få sekunder, og finner stort sett alt som ikke skal spises på og lekes med, hele tiden! Musikk er noe hun digger,og borte-titt-titt er kjempegøy, bading og plasking også. I dag begynte jeg å bjeffe til henne, og da hylflira hun så jeg så plutselig at hun straks får tann nr 3, den første tannen oppe.
mei&mi + marcus :) Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 hehe...bjeffe faktisk! Det får jeg prøve i morgen og se om det slår like godt an her.. Min turbo har forresten fått 8 tenner og er et skikkelig sjarmtroll med alle tennene..
Gjest yrild Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Nå er jo lillemann 10 mnd om en drøy uke, men... Han synes alt er gøy (bortsett fra å sitte stille). Å jage ham, dvs krabbe etter ham er ekstreeeeemt morsomt. Spille piano er gøy (han står på tærne og klasker og prikker ned tangenter :-) Nye leker er gøy. Stå, åpne skapdører, dra ut skuffer og krabbe er gøy. Vi er mye ute og han utforsker, blader og sølepytter. Klatrer i hver trapp han ser! Han har kunnet trekke seg opp og sette seg opp fra 8 mnd, krabbe fra ca samtidig, men det var mest åling frem til 9 mnd. Nå er det å gå langs møbler som er det nye i tillegg til at vi tror han sier Mamma, Pappa og ha det... men sikre er vi ikke ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå