Gå til innhold

Nyfødt baby og minusgrader


thankful

Anbefalte innlegg

Hei! Vi som føder i januar.. når kan vi ta med babyen ut på trilletur, egentlig? Ut i 15 minus går vel ikke? Er det noen som har oversikt over dette/gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En overlege ved barneavd vår svarte slik:

"Det er ikke kuldegradene utendørs det kommer ann på, men hvor fornuftig dere pakker inn ungen i vogna. Der kan det være lunt og godt, selv om du som mamma fryser. Hvis man kuns skulle forkusere på gradestokken, ville ikke barna på finnmarksvidda visst hva frisk luft var før i mai"

Litt satt på spissen kanskje, men godt svart. Har du et lammeskinn underst, gode ullklær i flere lag og en god voksipose blir det utrolig god temperatur i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til ull! Jeg kommer til å kle lillemann i tynn ull innerst, ha en tykkere ulldress utenpå og tulle ham godt inn i et ullfleeceteppe jeg kjøpte hos nøstebarn, så stapper jeg hele bulten ned i saueskinnsposen jeg har brukt til de andre to (og som jeg lå i selv for 26 år siden)

Jeg kan ikke forstå at han skal fryse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ha på babyen litt mer klær/innpakning enn det du selv har for å ha det komfortabelt varmt", fikk jeg beskjed om for mitt første november barn en gang. Barnet ligger stille, men du beveger deg, derfor bør barnet ha litt mer :) Fulgte dette rådet jeg, og hadde aldri kalde barn. Ikke så altfor varme heller;) Men var aldri på langtur i 15 minus, da. Mener å ha hørt at det bør være varmere enn 10 minus før man er ute med liten baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at minus 10 grader er grensen, men selv ikke da tror jeg at jeg ville lagt ut på noe særlig lang tur. Tror man bare må bruke sunn fornuft, og kle babyen godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte turer i kaldt vær går bra hvis babyen er kledt etter forholdene, og det ikke blåser..... Lillemor her i huset er født i januar 07, og de første tre ukene etter vi kom hjem fra sykehus var en eneste lang kulde og uværsperiode, så det tok litt tid før vi fikk den første trilleturen:-(

 

Et annet alternativ til vogn er bæresjal o.l, hvor du kan ha bærejakke, eller en annen tilsvarende jakke over deg og baby. Igjen må man ta hensyn til vinden, men ellers så får baby kroppsvarme fra deg, du klarer å følge med baby bedre enn i vogn, og baby får nærhet samtidig som du får mosjonert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte om dette på sykehuset med 1.mann (også januarbarn). Da fikk jeg beskjed om at det var ok med trilletur intill 10 minus grader. Blir det kaldere enn dette nytter det ikke så mye med gadri så god påkledning. Ved så lave temperaturer blir babyen nedkjølt innenfra pga den kalde luften (som trekkes ned i hals og lunger). Det er gjerne noen grader varmere inne i den lune vogna enn utenfor, men blir det kaldere enn dette blir det for kaldt for turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom jeg skulle følge dette rådet om at ungen ikke kan være ute dersom det er kaldere enn 5 minus kan ikke jeg som føder i januar ha min baby ute på tur før tidligst i slutten av mai - begynnelsen av juni.

så jeg tror at så lenge baben er godt kledd og har ett teppe som dekker litt til vogna skal det gå bra å ha den ute, men man trenger jo ikke å gå en maraton for hver tur. jeg regner med at det blir mange turer på 15-20 min per dag når normaltemperatur hos oss om vinteren er ca. 20 minus og mange dager kaldere.

"det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er viktig med ull og at barnet ikke fryser, men en av grunnene til at man skal være forsiktig med å ha med så små barn ute i så kaldt vær er at lungene deres er ikke modne nok til å takle så kald luft, og veien ned dit via nesen er så kort at luften rekker ikke varmes godt nok opp. Det tar litt tid før pusten stabiliseres etter at de er født, og jeg tror iskald luft ikke er særlig heldig sånn helt til å begynne med.

 

10 minusgrader brukes blant annet i barnehager (til barn som er minst et år gamle) som en grense på når barna kan sove ute, og jeg ville i alle fall ikke tatt med noen yngre barn ut på noe særlig lang trilletur i så kald luft... Jeg tror ikke så mange i Finnmark raver rundt i snøføyka i 20 minusgrader med sine nyfødte heller... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...