Gå til innhold

kan man gi baby på 9 mnd olivenolje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en teskje til hvert måltid? hun går ikke opp i vekt og virker å være litt matlei.

er det da ok med olivenolje? det er jo masse kcal og fett i det. bare som ekstra vedsiden av maten

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

tror nok heller jeg ville diskutert slikt med legen, kanskje fått resept på næringsdrikk?

Skrevet

jeg tenkte det :) venter til knøttet våkner først :) tenkte å høre andre sine erfaringer også :)

Skrevet

Hva med litt fetere (men fremdeles sunne) matvarer som f.eks avokado som mellommåltid?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, hiver meg litt på tingeling sin der altså... jeg tror ikke ren olje er så veldig greit, selvom det er sunt? aner ikke jeg altså, men de jeg vet om har fått nevnte næringsdrikk på resept :)

Skrevet

olivenolje er fettere.

Skrevet

Til min lettvekter puttet jeg alltid en ts olje i maten etter anbefaling fra hs. Høres litt guffent ut å få bare olje.... kan også bruke raps eller solsikkeolje :-)

Skrevet

oi. det andre jeg skrev kom ikke med.

olivenolje er fettere så derfor tenkte jeg det hadde vært greit med noe kjapt til hvert måltid. men jeg skal jo selvfølgelig ringe legen å høre da :)

takker for svar :)

Skrevet

jenta mi gaper somregel til alt :) bare nå for tiden så vil hun ikke spise så mye som før. og hun er så proppell hele tiden.

hvor mange ganger ga du det om dagen?

Skrevet

Vi gir Vita hjertego oljen til sønnen vår, den er en blanding av raps, solsikke og olivenolje:) Han får 2-3 ts om dagen (han er 2 år) siden han sliter med maten:) Vi fikk anbefalt dette av ernæringsfysiolog og helsesøster:) Fikk tips om å blande det ut i maten siden det har jo en litt ekkel konsistens:) Men guttungen her nekter å spise maten hvis oljen er blanda i, han skal ha den på ts;)

Står også i spedbarnsboka at 1-2 ts er bra å gi barn under året hvis de ikke spiser så bra og sliter med å legge på seg:) Det er sunn olje og den gir gode kcal:)

Skrevet

Jeg fikk tips om fra helsesøster om at en ss olivenolje i grøteb var supert for avføringa.

Så farlig er det ikke.

Skrevet

da gir jeg henne en teskje med olivenolje og prøver på avokado igjen også :)

tusen takk for svar :)

Skrevet

Er det ikke bedre å prøve å finne ut hvorfor hun ikke går opp i vekt? og evt forsøke annen mat for å finne noe hun liker hvis det er problemet`?

Skrevet

svaret er jo ekelt. hun forbruker MYE energi. må logisk nok tilføre mer næring. hun er mildt sagt turbo hele dage. og hun har fått tann nr 9 og 10 nå, så dårlig matlyst pga de.

ikke tro at vi ikke har prøvd alt ;)

Skrevet

Jeg ville prøvd å blande det med maten, for ikke at det skal bli en vane for henne å spise olje fra skje. Dette er jo bare en forbigående fase. Men det kan være vanskelig hvis hun spiser svært lite, kanskje blande det med bare 1-2 munnfull, bare for å vanne smaken ut litt?

Sliter også med liten propell, han er ikke interessert i noe annet enn å tøye sine egne fysiske grenser. Foreløpig spiser han godt og vekten er ok, men han gidder ikke sove på dagtid, vil ikke kose, vil ikke leke med leketøy, vil ikke sitte i vogn, vil ikke die...

Jeg antar våre barn er helt normale???

Skrevet

Jeg blandet alltid i grøt/middag litt olivenolje eller rapsolje. Det er sundt med omega3 og omega6 og det er en grei måte å holde fordøyelsen i gang. Jeg fikk også råd fra hs om å ha litt olje i maten da småen begynte å gå saktere opp i vekt da han lærte seg å krabbe :-D

Skrevet

Det skader ikke å gi ren olivenolje vil jeg tro:) De anbefaler jo at en tilsetter raps eller olivenolje i babymaten istedet for smør osv. Vår gutt var tynn etter sykdom, og barnelegen anbefalte at vil hadde en skje oliven eller raps i maten hans.

Skrevet

er jo bare sunt med olivenolje =)

extra virgin er best. anbefales faktisk å ta en teskje hver dag til voksne.

er garantert bare bra for babyer også.

Skrevet

Jeg bruker tine ekte smør i maten hans. Det er ikke så usunt som som folk vil ha det til. Det er faktisk bra for kroppen. Ny forskning som ikke ernæringsmyndighetene er oppdatert på hele tiden.

Skrevet

olivenolje gikk ned på høykant :)

Myrtel: jeg har lest et sted (et kyndig sted) at når barnet er over 1 år så er det lurt å tilsette setersmør og fløte i maten. siden de er så aktive. så jeg kommer også til å tilsette ekstra smør når hun blir over året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...