Gå til innhold

svangerskapforgiftning

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har det eller hatt det?når tok de barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg...tok barnet i uke 26 pga at jeg hadde den alvorligste variantetn,HELLP, som tilsier at jeg hadde dødd om ikke barnet ahdde blitt tatt ut.

Skrevet

godt at ikke det skjedde deg eller barnet noe.

vett om ei som døde av det,bare noen få år siden,barnet overlevde!

Skrevet

Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist (uten hellp).

Ble syk uke 31 og babyen ble tatt med ks uke 32. Lå 5 dager på sykehus først, men ble for syk til å fortsette svangerskapet. Var alvorlig og jeg var livredd, men tror de hadde nokså grei kontroll på meg.

Svangerskapsforgiftning kan være livsfarlig hvis man ikke tar symptomene på alvor og sjekker dem ut.

Skrevet

jeg fikk svangerskapsforgiftning med min første. (12 år siden)

fikk diagnosen preklampsi i januar uten at legen gjorde en dritt.

det som var ekstra trasig var at UL terminen ikke samsvarte med den egentlige terminen fordi både jeg og ungene ikke er "tjukke nok i hodet" de målte henne til å være 2 uker yngre enn hun var pga det :(

så terminen som egentlig var 10. ble satt frem til 25. og jeg ble ikke regnet som på overtid før 2 uker etter det igjen...

gikk med diagnosen over 2 mnd, og var ganske syk på slutten.

da jeg endelig fikk rier, den 30., 20 dager over den rette terminen, var det nesten for sent.det ble hastesnitt, apgar på 1 etter 10 min, dåp etter 2 timer (når jeg såvidt hadde våknet fra narkosen), luftambulanse til RH, 4 uker i Oslo med en 100% sedert unge i respirator og 4 uker til på lokalsykehuset etterpå på neonathal.... - et Helvete for å si det mildt!

ungen lever, jeg lever og vi er rimelig friske, men ikke helt! vi var døden nær begge to.

jeg ble aldså hverken tatt på alvor eller satt igang på tross av 2+ på urin over lang tid, BT på 145/95 og så store ødemer at jeg gikk opp fra 37 til 43 i sko....

men heldigvis har de journalen min. og med nr to fikk jeg tett oppfølging og ble satt igang med en gang de så anntydning til symptomer. men da var jeg jo også 4 dager før terminen...

gikk fint den gangen, så satser på at det går fint denne gangen også :)

Skrevet

Lykke til til deg Frk Marge! Hvor langt er du på vei nå?

Jeg er veldig spent på hvor langt jeg går uten symptomer denne gang. Det sies at når alvorlig preeklampsi/truende eklampsi oppstår før uke 32 så er det større sjanse for å få det igjen neste gang - enn om det oppstår senere i svangerskapet.

Jeg ble syk uke 31 og forløst uke 32, så er litt tett på "grensen" til det de kaller "tidlig". Er nå uke 27, og merker enda ikke noe til det. Men er veldig veldig spent.....:-S

Skrevet

jeg er 12+1 i dag :)

fikk vel diagnose 8-10 uker før terminen den første gangen... (uten at jeg visste at jeg fikk det, leste det selv i journalen flere mnd etter fødselen), så jeg fikk det vel omtrent ved uke 30-32 da?

uff. vel det kom jo tilbake med nr 2, men ikke før helt på tampen.

jeg tror selv at jeg klarte å forebygge mye med kosthold og trening med nr 2. jeg gikk på grethe roedekurs og var i aktivitet med trening gjennom hele svangerskapet. med nr 1 gikk jeg opp 45 kg (mye vann de siste ukene), mens med nr 2 gikk jeg opp mindre enn 20 kg :)

håper på å slå rekorden min denne gangen lol.

eneste jeg bekymrer meg litt over er at jeg har flyttet.

har ny lege, ny helsestasjon og jordmor, nytt sykehus og hele raden av langfjella mellom meg og dem som kjenner situasjonen jeg var i..., men håper jeg klarer å formidle hvor alvorlig det var så de ser det prekære her.

og jeg kommer jo ikke til å stole på en lege som sier jeg er frisk en gang til om jeg ikke føler meg frisk selv for å si det sånn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...