milla75fikk en gutt Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Det anbefales jo at gravide, spesielt i siste del av svangerskapet, vaksinerer seg. Jeg har i grunnen vært usikker på om jeg skal gjøre det hvis jeg får tilbud om det. Men på et debattprogram på TV var det en jordmor som anbefalte vaksine og folkehelsa anbefaler vaksine til gravide. Et poeng var at antistoffer overføres til barnet slik at det ikke kan få influensa de første månedene etter fødsel. Og det er jo et godt argument for vasinering synes jeg. Noen som har gode argumenter mot å vaksinere seg?
Silje_vanilje Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Tjaaa. Syns hele saken virker merkelig jeg da. Først skal man ikke vaksineres, så dauer ett menneske, så skal man plutselig vaksineres likevel?!.. Man kan risikere og bli sykere av selve vaksinen enn av den faktiske influensaen, jeg ville ikke tatt sjansen på å ligge kjempe syk nærme fødsel. Folk dør av vanlig influensaen og, hvert år. Noen blir hardere rammet enn andre, sånn er det jo med alt, syns media har blåst denne saken alt for mye opp.
ræsi Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Hei jeg ville ikke ha gjort det, har hørt at det er ganske mye kvikksølv i vaksinen, det er jo ikke bra i det heletatt.... Jeg har og snakket med en sykepleier å hun mente at gravide ikke skulle ta den....
milla75fikk en gutt Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2009 Er i grunnen enig med deg. Jeg tror heller ikke at denne infuensaen er noe værre enn det influensa tidligere har vært. Men de som deltok i debattprogrammet var så veldig klare på at gravide kunne få mer komplikasjoner enn andre og har større risiko for å bli alvorlig syke. Spesielt synes jeg argumentet med å overføre antistoffer til barnet er viktig. TV2 legen (Skavlan?) sa jo også at denne typen vaksinen ikke er noe nytt. Influensavaksiner har eksistert i 10 år og denne er ikke noe annerledes enn de andre. Er det mange som tidligere har blitt syke av denne typen vaksine?
Lila84 Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Er usikker på om jeg skal ta den eller ikke. Men det har jo hele veien vært fokus på at gravide er i en større risikogruppe en andre, så det er jo ikke noe nytt. Leste et sted at årsaken til at gravide vanligvis ikke blir vaksinert mot noen verdens ting er at de fleste vaksiner inneholder aktive bakterier. Men influensavaksinen inneholder inaktive bakterier, og er derfor ikke farlig i utgansgspunktet. Men at vaksinen inneholder kvikksølv går ikke jeg på!!! Kvikksølv er farlig, og også ulovlig å ha i medikamenter. Så tror nok ikke det er å finne i noe influensavaksine... Ellers kjenner jeg at jeg er mye mer obs på folk som er syke/forkjøla nå enn for bare en liten stund siden. Skummelt med hun stakkars dama som døde, selv om hun bare er en av mange... Den ene kunne like gjerne vært oss, og jeg vil i allefall ikke dø fra mitt nyfødte barn.
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg var på fødselsforberedende samtale med jordmor på Drammen sykehus i går, og hun sa at jordmødrene der ikke hadde fått beskjed om å anbefale vaksinen enda. Nå har jeg vært hos fastlegen + 2 jordmødre, og har fått til svar at de vet for lite om vaksinen enda, og at de ikke ville ha vaksinert seg... Jeg er riktignok i uke 35 + 1 nå, og har kanskje født når vaksinen kommer. NB! Det er vaksinen for vanlig influensa som kommer til uka. Sineinfluensavaksinen kommer tidligst i slutten av oktober (sto i avisa i dag). Min fastlege sa at den kom i november. Ikke lett å bli klok på dette...
Fullrulle86 Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Vaksinen inneholder dessverre kvikksølv jo. har lest litt om dette og fant en bra artikkel om vaksinen, hvordan den virker og hva den inneholder. http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80892.aspx
Lila84 Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 KvikksølvFORBINDDELSEN Tiomersal ja... http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80890.aspx Mengden kvikksølv i én vaksinedose som inneholder tiomersal som konserveringsmiddel er vanligvis mellom 2,5 og 25 µg. I vaksiner som bare inneholder spormengder av tiomersal er det betydelig mindre. Til sammenlikning er gjennomsnittlig inntak av kvikksølv i form av metylkvikksølv gjennom kosten beregnet til ca 4 µg per dag. De som spiser mye fisk, særlig rovfisk eller ferskvannsfisk, vil få i seg betydelig større mengder av kvikksølv... Tror ikke dette vil være avgjørende for meg i allefall om jeg bestemmer meg for å ta vaksinen eller ikke.. Men, men... Så utrolig mange usikkerhetsmomenter å tenke på synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå