Gå til innhold

Ville dere synes dette var frekt av en 7 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår eldste gutt som blir 7 år nå denne uken, er en lang gutt som trenger mye mat. Derfor er han som regel sulten som en ulv til alle måltider og vil helst hugge innpå så fort som mulig. Vi har derfor måtte snakke litt med ham om at når vi har gjester, så er det gjestene først, og han må vente på tur.

Her forleden var han med en kamerat hjem og noen dager etter snakket jeg med moren som fortalte at mannen hadde synes gutten vår var litt frekk. Grunnen var at da de skulle spise og hadde satt seg til bords hadde gutten min sagt "Jeg er gjest, så da skal jeg ha først!" Jeg ble litt paff jeg, for dette er noe jeg selv har opplevd at barn har sagt når de er på besøk og aldri har reagert på som frekt, de viderformidler jo bare det de har lært. Men det er kanskje frekt? Har i hvertfall snakket med guttungen her nå om at han ikke trenger å si at han skal ha først, for dette er noe alle voksne vet, så de passer nok på at han får først som gjest uten at han sier noe. Hadde dere reagert på en slik uttalelse fra et barn på 6-7 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det hadde jeg overhodet ikke reagert på. Tror jeg har hørt det selv fra barn som har vært her på besøk. Barn er jo dessuten litt opptatt av den slags regler, og det er ER jo slik at gjesten vanligvis skal ha først. Så han sa det jo bare som det var.

Jeg synes denne pappaen var litt spesielt pirkete, ja.

Skrevet

Hehe, i grunnen mest festlig ;) Har en nevø på 7 og det høres ut som noe han kunne sagt.. Er jo ikke sååå rart at han kobler sånn da, hvis det har vært mye fokus på det hjemme.... Men det er klart, jeg hadde nok tatt en prat med han og fått han til å moderere seg ja.. :)

Skrevet

Jeg hadde nok smilt litt av det og tenkt at han hadde litt igjen å lære om hvordan man oppfører seg borte, men hvilken 7 åring har ikke det?

Det er vel litt sån at jeg ville tenkt at det var frekk oppførsel, men unnskylt pga alder.

Skrevet

Nei, ville nok dradd litt på smilebåndet og tenkt at dette var noe han hadde lært hjemme. Det er ikke alltid så lett å vite for en som er 7 år hva som "passer seg" og ikke. Egentlig så kan du jo si at gutten din er veloppdradd som har lært at gjestene skal få først :-)

Skrevet

Ja, jeg hadde nok reagert om en 10-11 åring + hadde sagt noe slikt, men en som knapt har fylt 7 år sier fortsatt omtrent alt de tenker. Og ja, han har fortsatt en del å lære, hehe...

Får heller se det positive i at om dette var det verste som skjedde der, så må han jo ha oppført seg bra eksemplarisk resten av tiden han var der ;-P

Skrevet

Nei, det hadde jeg vel ikke reagert på.

Jeg hadde vel tenkt at barnet nylig hadde hatt besøk og fått beskjed om å vente, siden gjestene skal få først. Og at han nå bare "prøvde ut" denne nye kunnskapen siden det nå var han som var gjesten.

Men, hadde det vært mitt barn hadde jeg gjort som deg, tatt en prat om at det ikke er nødvendig å fortelle vertene at han skal ha først.

Skrevet

Hadde helt klart ikke reagert på dette!! Som du sier: han formidler jo bare det han har lært. Rart ikke pappaen forsto det! Tror jeg bare hadde smilt og sagt at det er helt sant! -og selvfølgelig ledd litt inni meg. Det er jo dette som er så herlig med barn jo..de sier det de tenker, å forteller det de har lært. Ikke tenk at barnet ditt er frekt. Det er jeg sikker på at de fleste foreldre ikke synes!! :)

Skrevet

Syns vel heller at denne moren var en smule frekk som sier dette til deg...

Greit nok om hun tenkte det, men å klage til deg og kalle ham frekk på dette grunnlaget var mye frekkere!

Skrevet

Neimen helledussen da! For en merkelig mann som reagerer på det!

Tenk alle gangene han måtte vente fordi disse gjestene skulle få først - og endelig var det hans tur! :-)

Barn sier det de tenker, det er jo det som gjør dem så sjarmerende!

Skrevet

Nei, godt han har næringsvett! Jeg hadde smilt og servert han først. Selv om vi ikke har regler hjemme for hvem som får mat først, det er som regel den med mest intens sulten energi, så gutten din ville vel fått ført uansett.

Skrevet

Nei, han gjør jo bare som han har lært.. Syns det er så ekkelt med sånne foreldre.

Skrevet

Hadde nok smilt litt innvendig :-) Hadde bekreftet ovenfor alle ved bordet at han hadde helt rett og servert han først. Gubben hadde sikkert ledd høyt over komikken slike ikke-ferdig-med-oppdragelsen-men-godt-i-gang-situasjoner *ler*. Faren i huset der han var har jo ikke humoristisk sans eller innsikt i barns utvikling!

Skrevet

Nei, synes hun var frekk som tok det opp med mannen din.Hadde jeg ikke tenkt på engang, unger er unger:)

Skrevet

Leser nå at det var mannen hennes som synes han var litt frekk og at hun tok det opp med deg. Frekt å nevne det uansett.

Skrevet

Jeg hadde nok reagert på den kommentaren ja..... men nå skal det sies at jeg nok er litt hårsår når det kommer til frekke unger. Synes det er altfor mange av dem, og jeg håper bare at datteren min ikke er det.

Skrevet

Er bare å signere alle de andre her!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, så aldeles ikke. Hadde han vært 10-12 så...

Var jo forsåvit greit at de sa fra til dere syns jeg da, for nå begynner han å bli såpass stor at det er greit å forklare litt om slike ting :)

Skrevet

Frekt? Nei, overhodet ikke. Hadde sikkert smilt og synes at han var søt. Og hadde også tenkt at han har lært dette hjemme og det er en god ting. Synes at det var idiotisk å ta det opp med dere i det hele tatt.

Skrevet

Kommer an på hvordan barnet hadde sagt det. Men ut i fra det jeg leser; så ja.

Skrevet

Ikke frekt. Synes derimot at det viser at han er godt oppdratt;-)

Skrevet

Nei, hadde nok ikke det, men det kom kanskje litt an på hvordan og hvorfor han sa det.

Men akkurat den alderen er ofte litt vanskelig fordi forventningene til oppførsel fra omverdenen endrer seg.

Nevøen min er 9 år, og har i noen år nå vært ganske forvirret fordi han får annen respons enn han gjorde før. Det som man kanskje ler av fra en 4-5 åring er plutselig litt frekt når en på 8-9 år sier det...

Ikke alltid ungen har endret seg like mye som omgivelsene forventer.

Skrevet

Hehe, jeg hadde nok ledd og skjønt at han var sulten..

Skrevet

Herlighet, det er da ingen som er større regelryttere enn barn på 7-8 år.

Han gjentar da bare det han har hørt.

Synes det er foreldrene til vennen som er frekke, jeg.

Frekke og med litt dårlige sosiale antenner, kanskje?

Skrevet

Hehe, hadde jeg opplevd det, hadde jeg sagt til deg at gutten din sa noe morsomt hjemme hos meg, og det hadde fått meg til å le.

Jeg hadde ikke opplevd det som frekt, bare søtt og morsomt. Noe jeg hadde skrevet ned, og tatt fram ved bryllupstalen til gutten. Hehehe

Han er 7 år, ikke 15. Ikke frekt. Bare morsomt ala "fra barnemunn"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...