Gå til innhold

Gir dere til tiggere? I dag ga jeg 100 kr..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..til en stakkar. Jeg går oftest forbi, gir kanskje en tier eller 20 iblant.

Men han i dag var så stakkarslig, en ung fyr, fryktelig narkoman, han satt i en rullestol innenfor utgangen til parkeringshuset der jeg hadde satt fra meg bilen, tynn som et skjelett og skalv (av kulde, abstinenser, hva vet jeg?). Jeg hadde tenkt å gi noen mynter, men hadde kun et par 50-øringer i smått. "Alt hjelper", sa han takkknemnlig, og jeg sikk så vondt av ham at han fikk en hundring.

Jeg vet jo at det går til stoff og at ikke hjelper ham overhodet i lengden, men det var så synd på ham.

Hva pleier dere å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir aldri.

Det motiverer til enda mer tigging!

Skrevet

Nei, jeg gir aldri til tiggere.

Skrevet

Jeg gir heller aldri til tiggere. Bor i oslo og her står de overalt.

Skrevet

Har vel aldri sett en tigger her jeg bor, så kan vel ikke akkurat si at jeg "gir til tiggere". Men jeg kan gjerne hive oppi noen småpenger til diverse bøssebærere og "spillemenn" på gata.

Skrevet

Jge bor i Bergen, vi er kanskje mindre plaget enn dere Oslinger. Tror ikke jeg pleide å gi da jeg bodde i oslo heller.

Hvis jeg gir er det til sånne veldig stakkarslige narkomane. Det er jo på en måte bedre at de tigger enn at de begår forbrytelse.

Skrevet

jeg kan gi til folk som spiller FINT et eller annet instrument. Ikke til de som bare sitter med en kopp.

Og så kjøper jeg gatemagasinet "asfalt" som byens løse fugler selger, der halve summen går til selger og halve summen går til å kjøpe nytt blad de kan selge.

Skrevet

Gir aldri. Pengene går nok neppe til mat og klær uansett, og begge disse tingene kan de få ved f.eks Blå Kors og andre organisasjoner. Vil ikke at mine penger skal gå til alkohol og stoff til en missbruker.

Skrevet

Gir aldri kontanter, men biter jeg mer i merke av en narkoman tigger så hender det jeg heller kjøper en kakao og et rundstykke å gir dem, de setter pris på sånt også.

Skrevet

For 10 år siden ga jeg gjerne en slant her og der , men nå gir jeg aldri. Det er jo stort sett rumernere som tigger her i Bergen for tiden...og de vil jeg ikke sponse.

Skrevet

Jeg gir heller aldri til rumenere. Men sprøytenarkomane har et helt forferdelig liv og noen ganger synes jeg det er vanskelig å bare gå rett forbi.

Hvis noen har sett dokumentaren "Varmere dager" fra 2008 (ble vist på Reflektor tidligere i høst), om to sprøytenarkomane i Oslo, er det vanskelig å ikke bli grepet.

Skrevet

Jeg kjøper alltid =Oslo. Jeg kjøper kaffe og mat til noen tiggere. Jeg gir aldri penger.

Skrevet

Signerer også Queen of Fools. Gir aldri til rumenere, men de norske narkomane har i noen tilfeller fått penger av meg, men det er sjelden. I de tilfellene jeg har gitt penger har jeg bare følt meg nødt.

Har ved flere tilfeller kjøpt en kopp kaffe/juice og noen rundstykker i stedet for å gi penger. Da vet jeg iallefall at det jeg gir er bra for personen.

Skrevet

Gir aldri penger, men dersom noen er sultne kan jeg gå å kjøpe en matbit til dem.

Skrevet

Ja det gjør jeg. Ikke bryr jeg meg om det går til stoff eller mat heller, for en rusmisbruker som kommet så langt trenger ikke stoffet først og fremst for å ruse seg, men for å holde seg frisk.

Skrevet

Alltid.

Både en og to ganger samme dag, og kan gjerne kjøpe =Oslo også.

Pleier å gi mynter, men da 20,-

Ikke en fattig 50øring. Å gi 50øre er bare et hån mot de.

Skrevet

Ja, det hender, gjør ikke forskkjell på rumenere og norske rusmisbrukere, ingen av gruppene har det fett akkurat.

Jentene har en fast fyr som spiller trekkspill, som de liker såå godt og er på hilsern med.Han får noen kroner innimellom, småmynt siden jeg ikke akkurat har det fett i studenttilværelsen.

Skrevet

Nei jeg gjør aldri det. Husker en som lurte på om jeg hadde en tier til kaffe. Men jeg sa jeg kan kjøpe en til han men det var han IKKE interessert i. Han ville ha penga. Gjett hva de gikk til.

Så jeg gir aldri bort penger, trenger de selv.

Skrevet

Ja, det gjør jeg.

Broren til besteveninna min er tung rusmisbruker og bor i Oslo. Da jeg traff han en gang og så hvordan de har det fikk jeg lyst å legge meg ned å hylgråte.

De har det vondt. Og om jeg gir så vet jeg at det går til rus, men det driter jeg i. De må ha dosen sin for å ha en ørliten følelse av "livskvalitet"

Sist jeg var i Oslo inviterte jeg med meg broren til veninna mi ut å spise. Han fikk treretters og god vin, tror jeg aldri har sett noen så glad før=).

Skrevet

Men sånn rent objektivt, der og da, trengte han sikkert 'det andre' mye mer enn han trengte kaffe. Hadde det vært så ille å hjelpe ham med den?

Skrevet

Jeg gir så ofte jeg kan til "norske" tiggere. Bryr meg ikke om etnisitet, men gir ikke til tiggere som har en "hallik" som samler inn pengene. Gir bare til de som tigger til seg selv. som f.eks narkomane.

Synes det er smålig av dem som sier at jeg gidder ikke å bruke mine penger på å sponse narkomane. De har det faktsik helt jævlig mange av dem, og at de ruser seg selv skader jo ikke andre. .Og jeg synes det er mye bedre å gi dem litt i bidrag enn at dem skal gjøre andre ting for å skaffe pengene, for tro meg pengene skaffer de, om de må så blir det via prostitusjon eller kriminalitet, og DET støtter jeg IKKE.

Klapp på skulderen til deg HI. Det at folk bryr seg varmer nok like mye som hundringsen!

Skrevet

Nei. Aldri her til lands, svært sjelden andre steder. Jeg gidder ikke sponse noens rusmisbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...