Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Hei. Jeg tok en medisinsk abort for mange år siden, før den ble utført var jeg ekstremt kvalm, kastet opp ALT jeg fikk i meg, gikk ned 5-6 kg på kjempekort tid. Da jeg skulle til sykehuset for første konsultasjon skulle jeg ikke kommet meg til og fra for jeg holdt på å besvime og spy hele tiden, var veldig redusert med andre ord! Nå har vi planlagt å bli prøvere snart og jeg er redd det blir likt igjen, da ser jeg nesten for meg innleggelse. Noen som vet om det er vanlig å bli ekstremt kvalm ved neste graviditet også? Egne erfaringer? Vet noen hvorfor enkelte blir det? Har hørt noen snakke om det ang tvillinger, men det er kanskje tilfeldig? Takk hvis noen kan svare og dempe frykten min litt. Gleder meg jo til å prøve men dette ligger i bakhodet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Ja. Det har en tendens til å være sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Med første svangerskap var jeg ikke kvalmen i det hele tatt. Andre svangerskap var jeg så kvalmen at jeg kunne ikke en gang reise meg. jeg var sofaliggenes omtrent hele tiden i 12 uker. klarte og komme meg gjennom dagen, var mindre kvalmen så lenge jeg var ute av huset, men om kvelden måtte jeg være hjemme med jenta så da lå jeg på sofaen hele tiden... Første jenta var med en annen og nr to var med nåværende samboer.. Vi planlegger nå nr 3 så lurer på om det blir slik da også.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har vært konstant kvalm i alle mine svangerskap. Like kvalm. Ingen forskjell. Og det varte i alle mnd.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Noen plager må man faktisk regne med å ha når man går gravid, og kvalme er et av de vanligste plagene. Men det går som regel over innen 12 uker.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Men hva med de som ikke blir kvitt det?? Er ikke mye koselig å ligge å spy i 9 mnd! Det kan jeg skrive under på!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Ærlig talt 01;35 det ER forskjell på vanlig kvalme og Hyperemesis. Kvalme må man regne med med Hyperemesis er det 0,5 % av gravide som får- Du må vel skjønne at de som går ned over 10% av kroppsvekten og får elektrolyttforskjeller (endring i blodprøver) sliter med noe litt mer enn "noen palger må man faktisk regne med å ha når man går gravid" Skjønner at ikke du har hatt HYperemesis, men jeg gikk ned nesten 20% av kroppsvekten og var sengeliggende hele svangerskapet og det håper jeg virkelig ikke at du får oppleve.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Dere får adoptere, da. Jeg er ferdig med å gå gravid, og har hatt min store dose kvalme. Og jeg må da få lov til å likevel synes det var verdt å være så dritta kvalm alle månedene. At dere andre klager og syter får være deres problem.
The Bad Gal Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Har vært plaga med ekstremkvalme(hyperemesis) 3 svangerskap på rad. Det første endte desverre i en missed abortion(MA) i uke 12, men spydde frem til da), de andre to har det gått bra med, er i uke 27 nå med barn nr.2 nå. Har vært litt mildere denne gangen, og blitt en del bedre tidligere enn sist, men aldri kvalmefri.
kei80 Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Hyperemesis i begge.Men svangerskap nr 2 var verre enn nr 1.Denne gangen kastet jeg opp fra uke 5-39 og fikke ikke i meg vått eller tørt og lå enten i sengen hjemme eller på Ahus store deler av svangerskapet. MEN det var faktsik verdt det Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har vært veldig kvalm i begge mine svangerskap, men det er hjelp å få som kan hjelpe mange av de som sliter med ekstrem kvalme. Jeg kastet opp alt jeg fikk i meg av både mat og drikke sist og gikk som deg ned mange kilo i løpet av få dager. Så fikk jeg noen tabletter som heter Phenergan på resept av legen og i løpet av noen dager kunne jeg spise nesten som normalt. Jeg måtte fortsatt passe på å spise ofte og lite av gangen,men jeg kunne spise helt normal mat uten å bekymre meg for å kaste opp. I tillegg var jeg selvfølgelig sykemeldt en god stund, for det å bli sliten gjorde det enda verre. Denne gangen fikk jeg medisinene tidligere enn sist og jeg har aldri blitt like dårlig. Kastet opp har jeg gjort nå også og jeg har gått ned noen kilo, men ikke like mange og ikke like raskt som sist. Jeg vet at ikke alle får hjelp av disse tablettene og jeg vet at mange leger helst ikke gir ut medisiner til gravide, men disse tablettene er helt ufarlig for babyen og det er ikke noe problem å ta dem hvis man er virkelig dårlig. For de fleste så blir det bedre rundt uke 12, selvom ikke alle blir helt friske da og noen fortsetter å kaste opp til de føder, men det er fåtallet, selv av de med ekstrem svangerskapskvalme. Jeg må uansett si at resultatet man får til slutt, gjør at det er verdt noen mnd med oppkast. Likevel må jeg si at vi gir oss nå på to, uten tvil, for vi orker ikke å gå gjennom dette en tredje gang og da med to små fra før.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg var gså kjempekvalm mitt første svagerskap. Hadde sa som endte i ma i det svangerskapet. Var kjempekvalm! kunne ikke gå ut døra for de gikk max 5 minutter mellom hver gang jeg spydde! Var også kjempenervøs før jeg ble gravid igjen fordi jeg var redd det skulle bli det samme en gang til, men det var to svangerskap som var stikk motsatt av hverandre! Andre gangen kjente jeg ingenting! Hadde absolutt ingen plager som er typisk! Så det gikk fra å henge over doen konstant i det første sangerskapet til å ikke gjøre noe annet enn å kose meg i det andre:) Så det er absolutt ikke sikkert det blir det samme denne gangen:)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har hatt hypermesis i begge svangerskapene, er 16 uker på vei nå, og vet at det er verdt det i lengden, men jeg klarer ikke helt å se det enda... Spyr døgnet rundt, på en god dag bare 10 ganger til dagen, er konstant kvalm og trøtt.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg hadde en abort og var veldig kvalm til den var utført og har fått to barn etter det og hadde Hyperemesis Gravidarum gjennom begge svangerskapene. Glad jeg er ferdig.
Hyacinth Bucket Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 I første svangerskap spydde jeg de 3 første og de 3 siste mnd, til og med under fødselen :-/. I andre svangerskap spydde jeg ut uke 20, men helt fin etter det :-) Helt vanlig å gå ned en del i vekt, men det tar seg opp igjen. Så lenge du ikke blir dehydrert er det liten fare for barnet; ble jeg fortalt. Forferdelig å være kvalm og spy så mye, men du blir faktisk vant til det. Og når barnet kommer er alt glemt og man tenker at man har fått verdens fineste belønning for en "kort" tids slit!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Ikke nødvendigvis. I to av fire sv.skap har jeg hatt hyperemesis. I de to andre var det bare oppkast i tre måneder. Absolutt overlevelig, mtp hvor mye verre det kunne vært!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå