Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Har en 6 mnd gammel baby. Pappaen hans er ikke delaktig, men bor ikke så langt unna. Det er offentlig kjent at han er faren, men jeg har foreldreansvaret alene. Kan min samboer adoptere babyen min? Hvordan må man evt. gå fram?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Dette lurer jeg også på. så håper noen som vet kan svare;)
Agehya Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Adopsjon/Andre-former-for-adopsjon/Stebarnsadopsjon/
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Biologisk far må uansett om han har foreldreansvar eller ikke godkjenne adopsjonen. Du kan kontakte barnevernet ang. adopsjon. De skal uansett på hjemmebesøk og de har alle papir du trenger for å starte prosessen. Hos oss tok det over to år før adopsjonen gikk i orden, dette også en stebarnsadopsjon. Mye man kan si men jeg anbefaler som sagt å ta kontakt med kommunen/barnevernet og ta det derfra. Vi tok vel ikke direkte kontakt med barnevernet men møtte personlig på kommunen og spurte hvem som hadde med adopsjon å gjør, fikk da snakke med noen og utlevert papir osv. Du skal også ha div. fra lege osv. Mye papir. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Glemte å si at dere må være gift ja..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 hvorfor skal din samboer adoptere barnet? Dere har jo tydeligvis ikke vært sammen så veldig lenge. Jeg synes dere skal tenke dere veldig godt om, man kan ikke bare skille seg fra barn igjen hvis dere skulle gå fra hverandre.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Tusen takk. Hvis far ikke samtykker, er det ikke mulig å få igjennom adopsjonen da? Mottar ikke barnebidrag fra bf nå, men skal få (NAV-kø). Kan dette spille inn?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg spør fordi jeg lurer på en eventuell problemstilling som kan dukke opp frem i tid. Har ikke involvert min kjæreste i dette. Spør fordi JEG lurer på dette. Du kjenner ikke min situasjon. Dersom min sønn skal adopteres, vil det være av min mann - pappaen til mine andre barn. Og da ønsker jeg at min sønn skal være VÅRT barn også HI
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Om far ikke samtykker så skal det veldig gode og sterke grunner til for å få adopsjonen igjennom. Jeg er også enig med henne over her. Dere har jo ikke vært sammen så lenge siden barnet bare er 6 mnd. Dere har jo god tid til å tenke på dette og diskutere det. Husk at om han adopterer barnet må han betale barnetrygd om dere går fra hverandre, ha besøksordning osv osv. Det blir som om det er hans biologiske barn. Dere må tenke på HVORFOR han vil adoptere barnet, HVORFOR vil du han skal adoptere barnet og ikke minst, HVA er best for barnet? Vil barnet aldri ha kontakt med sin biologiske far? Det er mye å tenke på i denne situasjonen. Vi diskuterte lenge frem og tilbake. Selvfølgelig elsket min mann barnet men vi ville diskutere alt. Hva om biologisk far nektet, hva ville barnet si om 10 år? osv osv Nettopp fordi vi ville barnets beste. Dette synes jeg dere også bør gjøre. OM dere kommer frem til at ja adopsjon er til barnets beste så er det bare å starte papirmøllen. Det tar tid men det er overkommelig. Men første bud er å gifte seg. Det er også noe om at man må ha vært samboere så og så lenge, men jeg husker ikke hvor lenge det var. Lykke til da
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Takk for lange, gode og seriøse svar. Dette var bare noe jeg lurte på nå - etter en særs koselig fremtidssamtale med min samboer. Han er en fantastisk stefar for lillemann, og dette vil han være uavhengig av om han er oppført som far eller ei. Dette er selvsagt noe vi må tenke nøye gjennom. Men føles greit å vite litt om saken. Er forresten en god utredning om det på babyverden.no (under temasider, adopsjon, andre former for adopsjon, stebarnsadopsjon). God natt, dere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå