fia08 Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg sliter veldig med å legge på meg. Gikk ned endel i starten av svangerskapet grunnet kvalme/oppkast og gikk ned enda mer en runde til litt senere grunnet sykdom. Er nå 20 uker og er ikke engang kommet opp i normalvekten min. Kaster ikke opp lengre, men sliter mye med kvalme og dårlig appetitt. Prøver så godt jeg kan å spise, men gjør lite utslag på vekten. Hadde hyperemesis med første barn også, så jeg vet at barnet tar den næringen det trenger, men trenger jo næring jeg også. Føler det er en ond sirkel, er veldig sliten og det er jo egentlig ikke noe rart, og jeg har ikke så mange kilo å skryte av i utgangspunktet. Blir litt bekymret. Noen gode råd (eller trøstende ord)?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Ikke stress med å legge på deg, blir ikke noe bedre av det, snarere tvert imot. Spis det du klarer når du klarer (om du ikke får i def så mye), ellers spiser du når du er sulten. For all del ikke begynn med feit og usunn mat bare for å få vekta til å øke det er hverken du eller baby tjent med. Spis sunt, men tillat deg en sjokolade av og til om du har begov for den ekstra energien. Jeg hadde knapt legt på meg noe før rundt uke 25 med førstemann, og ikke mange kiloene i pluss nå heller (er i uke 26). Vekt og mage vokser i ulikt tempo fra person til person, sån er det bare. Stol på at kroppen din og lytt til signalene den sender. Så oppnår du nok den vekten og str som er riktig for deg (selv om du kanskje ønsker det skulle være litt mer).
mamma og my Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 et lite tips: sjekk jernlagre og hb, kan bli veldig kvalm og få dårlig matlyst dersom du har for lite jern
fia08 Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2009 Takk for tilbakemelding. =) Godt å vite det er flere i samme situasjon. Er så mye fokus på vekt i graviditet, men mest på pluss-siden. Min minus-vekt blir kommentert med at "nå må jeg begynne å spise" etc., og det er det! Lettere sagt enn gjort! Skal prøve som du sier Huldretussa, å ikke stresse med å legge på meg, men blir så skuffet hver gang jeg må på vekten. Dessuten må jeg innrømme at jeg blir litt bekymret (selv om jeg som sagt vet at barnet tar den næring det trenger...). Hb og jern er tipp topp! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå