Gå til innhold

Tannregulering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, har ei datter som blir 11 år i januar. Vi har blitt henvist til kjeveortoped for vurdering ang. tannregulering. Vi var kjapt innom før sommeren og fikk beskjed om at "ja hun kan få regulering" (det var slik hun sa det "kan få") Vi synes hun har fine tenner. Rette og pene.. Men hun har en tann i underkjeven som kommer utenpå framtennene i overkjeven når hun biter sammen. Dette vises ikke synes vi, men det er klart at det kanskje kan bli verre eller at hun selv vil synes at det ikke er pent, en gang i framtida....

Vel, jeg blir så usikker på hva man skal tro og hvem man skal stole på... Er det nødvendig med regulering eller er det bare reguleringstannlegen som vil tjene penger, for å sette det på spissen...

Vi var der i dag og fikk tatt avstøpning til regulering... går litt fort i svingene syns jeg. Etterpå sier tannlegen at hun må trekke 4 tenner for å få plass til å regulere....Da skjønner jeg ingenting! Trekke fire tenner på en 10-åring pga at en tann ikke står "riktig". jeg synes det er veldig drastisk rett og slett. Jeg ba om betenkningstid, og at siden hun ennå bare er 10 så skulle de kalle henne inn på nytt om et års tid.

Summen i dag ble 1800 kr! Helt utrolig...

Noen som vet hvor jeg kan søke kvalifisert informasjon om dette. Under seansen i dag satt jeg hele tida og tenkte "I want an second opinion"!! Jeg vil at noen andre skal uttale seg!! Mulig jeg er altfor kritisk men jeg vil gjerne sjekke dette ordentlig før vi går til et så alvorlig inngrep!

Hva mener dere? Noen med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes merkelig ur dette da, men kan desverre ikke hjelpe deg, da jeg ikke har noe erfaring på omerådet:(

Men det må jo være noen andre her inne som vet noe??

Skrevet

jeg har heller ikke peiling på tannregulering, men må si at det høres helt rart og feil ut at man skal trekke 4 tenner for å kunne sette på tannregulerungen...

Skrevet

Jeg måtte trekke 5 eller 6 for å få plass. Jeg tenker som så, tenner skal man ha for livet. Fikser de det nå så har hun fine tenner for alltid, kjipt å måtte fikse på det når man er voksen. Kjeveortopedene er eksperter og vet hva de gjør

Jeg har hatt streng oppe og nede,strikk mellom overkjeve og nerkjeve og bøyle på natten. Etter dette måtte jeg ha plate på nattet. Men glad for det i dag da slev om det var et sabla styr den gang.

Skrevet

Du kan også få dekket en viss sum...Det var hvertfall da jeg hadde-jeg og søstern hadde det samtidig... På søstern min fikk mamma dekket 40 prosent,og på meg 75 prosent. Det går på behov. Jeg hadde rette tenner,men dybt bitt sånn at jeg kunne blitt plaget med hodepine senere... Søstern hadd litt sånn "ekstra hoggtenner" -de måtte trekkes (om jeg ikke husker feil)

Sjekk med Nav eller hør med tannlegen ang dette -så blir det iallefall billigere...

Skrevet

Hei hei! Du betaler bare egenandel til regulering for barn, hos "min" tannlege sendte de giroer direkte til trygdekontoret.

Personlig er jeg av den oppfatning at man i dag regulerer tennene til så og si alle, for den minste lille uregelmessighet, noe jeg er svært skeptisk til. Jeg ble anbefalt å regulere tennene mine i voksen alder, og innhentet da endel info om dette. Det de faktisk gjør er å rive opp tennene med røttene og flytte på dem. Dette fører ofte til svakere røtter, men det er ingen forskning på senvirkninger (naturlig nok, da denne generasjonen ikke har blitt voksne ennå...)

Jeg synes det er veldig bra at du er kritisk og bevisst dette, istedet for bare å godta det tannlegen sier! Det er dere som skal ta avgjørelsen:)

Lykke til!

Skrevet

eg har hatt tannregulering oppe, å fikk tilbudet om det nede og, men si dei ikke viser noe særligt så sa dei at egentli var det ikke noe vits med mindre eg hadde noen plager med det. så kansje jenta skal få være med på å betsemme litt, om hva hun føler osv. angrer hun kan hu få regulering når ho blir litt eldre.

Skrevet

å ja, dei trekte 4 tenner hos meg og. tenna må jo ha plass til å komme på "rett" plass.

Skrevet

Datteren min hadde regulering, og hun måtte trekke to tenner for at to hjørnetenner som lå på tvers i ganen kunne komme ut. Det var en komplisert affære, og ikke engang et spørsmål om "second opinion" for hennes det. Hvis vi ikke hadde gjort det, hadde hun aldri fått hjørnetenner på riktig sted, hvis de hadde kommet ut i det hele tatt. Hvis de hadde vokst ut, hadde de kommet ut i ganen.

Jeg stoler 100% på dem, og det de sier.

Hvis du føler du vil vente, kan du jo gjøre det, men samtidlig er det veldig godt for ungene å bli ferdig med reguleringen også. Jenta mi gikk med sin i 2 år.

Det de ser på, er røntgenbildet av hva som kommer. Ikke hva som er der nå. Og når det ligger tenner i underkjeven som ikke kommer til å komme ut pent og riktig når barnet når tenårene, kan dette virkelig bli en plage for henne. Smilet er jo viktig, og hvis det ser ut som om noen spilte yatzy med tennene, er det jo ikke noe morsomt for henne.

Datteren min hadde også helt rette og pene tenner, og jeg visste ikke om problemet før jeg så røntgenbildet.

Men vi fikk en veldig god forklaring fra dem, og de viste oss før og etterbilder av andre som hadde akkurat det samme problemet.

Skrevet

Som sagt ser de på røntgenbildene, på hvordan de kommende tennene ser ut og slike ting. Husker jeg egentlig skulle trekke tre tenner, men jeg felte de så fort at det ikke ble noe av :) Jeg hadde også helt greie tenner, litt overbitt, men det var ikke mye..

Jeg råder deg til å stole på tannlegene, de vet som oftest hva de gjør ;) Og angående de tennene som visstnok skulle trekkes, spør om det er noen mulighet for at hun kan felle de selv. Hvis det er melketenner da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...