Gå til innhold

smokk,noen fordeler med det????

Anbefalte innlegg

Skrevet

syns alle rundt meg sliter med avvenning og ser fler barn opp til 5års alder av venner og fam som er "store babyer" i mine øyne å bare mååå ha den ellers blir det ett ramaskrik av en annen verden..ble skremt av smokk jeg allerede før fødselen.. prøvde litt å gi snuppa det men villle ikke ha, å når skulle hun ha den uansett?? hmm..

nå er hun 6 mnd å bruker enda ikke smokk..er d noen vits? eller bør jeg bynne med det nå?-er det noen fordeler med det? hun sover godt på natta å jeg tror hun har med bitebehov da tenner har kommet..

sålangt har jeg bare sett bakdeler ved det, eller tar jeg helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vits i å begynne med det nå, synes jeg.

Skrevet

Ingen vits å begynne nå med mindre du ser et behov.

Selv har den vært gull verdt fra vi kom hjem fra sykehuset. Puppeavløsning, trøst, nattero - alt i ett. Bare fått den til trøst ved sykdom eller slått seg, lange bilturer og soving og ikke noe problem med avvenning. Ikek alle går med den i munnen hele tida - det syns jeg selv er en uting.

Skrevet

Jeg har ei som aldri tok smokk, og ei som tok. Det var mye mer lettvint med hun som ikke tok smokk, i lengden ihvertfall. Det er et herk med den smokken som stadig ramler på gulvet, under sengen, midt på natta, hvorpå ungen våkner med et vræl og man halvt i svima må leite fram en ny smokk for å å få roa ned ungen.

Avvenninga tok vi når hun var 2 år (på dag), og 2,5 år (natt), det var ikke noe problem egentlig. Hvis argumentet er at ungen skal bruke smokk til den er 5 år for å unngå ramaskrik så blir den litt for tynn spør du meg. ;o)

Nei, det er ikke noe vits i å begynne med smokk nå som hun er så stor. Du må faktisk ikke finne på å begynne med det! ;o)

Skrevet

Hvis hun ikke trenger smokk så trenger hun ikke smokk:) Vi begynte med smokk fordi Leah holdt på å sutte brystvortene mine av meg, hun hadde et enormt suttebehov og sov ikke med mindre hun hadde puppen i munnen..var vanvittig vondt og jeg fikk jo aldri sove. Hun begynte med smokk og alt ble mye bedre, både for henne og meg.

Bitebehovet kan du gi en bitering mot om du ikke vil gi smokk, og det høres jo ikke ut som at du trenger å gi smokk:)

Skrevet

Vi introduserte smokken da Mini var 2 dager gammel. Men dette pga at han begynte å suge på tommelen og det ønsket ikke jeg at han skal gjøre. Men han er ikke spesielt glad i smokken og bruker den svært sjelden. Bare av og til når han skal sove og ikke finner roen. Men da spytter han den ut rimelig kjapt igjen.

Så dersom dere har klart dere fint uten smokk disse 6 mnd, ser ikke jeg noen grunn til at du skal begynne med det nå. Mange barn bruker jo verken smokk eller tommelen.

Skrevet

De har et reelt sutte og sugebehov frem til 6 mnd. Noen bruker mors pupp, andre hender, noen sutteklut og mange får smokk. Noen har ikke det, og trenger da heller ikke noe. Jenta di trenger det ikke, og det er jo flott.

Mine har fått smokk fra 6-7 uker, og har da roet seg i senga om kvelden og natta uten stimuli fra oss. Å slutte med smokk var enklere enn vi trodde. De fikk smokk når de skulle sove, og gikk svært sjelden med den ellers. Sovesmokken ble tatt fra barna da de var 1,5-2 år. Det ville de ikke, men det er foreldrene som bestemmer og barna samarbeider oftere enn vi tror.

Skrevet

takk for svar jenter:) skal ikke begynne nei:o)

Skrevet

Det siste som blir anbefalt nå på føden på Ahus er å gi barnet smokk fordi det skal være mot krybbedød. Hørte det av en helsesøster i dag.

Skrevet

Det er sugingen som forebygger, ikke smokken i seg selv, så om du ammer ofte oppnår du samme effekt.

Skrevet

Ingen vits å begynne med det så sent, nei.

Hos oss brukes smokken kun ved 3 tilfeller:

til innsoving.

i vognen og bilen (i håp om at han skal sove).

ved krise i offentlighet (ala hyling på flyet).

Vi har vært ganske nøye på det at han aldri skal ha smokk i munnen når han er våken, unnatt nødsituasjon, det har fungert for oss så langt.

Er livredd for å få en unge som bruker smokk super lenge, men han hadde et veldig sterkt sugebehov når han var liten og jeg ville ikke klart meg uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...