Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Mann 69 år 169- 91 Er ikke det voldsomt høyt? Takk for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 åndledd eller overarm? En gammel regel sier overtrykk på 100 + alderen din. Så så helt bortihampen er det nå ikke..Men det sier jeg bare fordi undertrykket er under 100. Bruker personen blodtrykksmedisin fra før? Hjemme-måling er en stor feilkilde, det skal måles i avslappet tilstand, i ro, man skal ikke være for mett, stresset osv osv.. Er mange faktorer som spiller inn.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Det er høyt, men ikke mayday høyt. undertrykket er viktigst...ta en tur til lege for kontroll!!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Du skal ikke måle blodtrykket to ganger på kort tid, og "pasienten" skal være avslappet og i rolige omgivelser. Første måling er litt høy, men ikke avskrekkende, bør sjekkes av lege. Hvis "pasienten" har symptomer på høyt blodtrykk, bør det sjekkes ganske fort!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Takk for svar. Vi er litt urolige for gamlefar i huset.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 "gamlefar" er ikke gammel, og ikke har han avskrekkende blodtrykk heller;-) Men han er vel som menner flest: nekter å gå til legen, og nekter å ta medisin?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Neida, far vil selvfølgelig ikke oppsøke lege eller ta medisin. Huff og huff. Det er egentlig mor som trenger å teste ofte, fordi hun har fått tiladelse til å slutte på medisin mot at hun tester ofte. Far og jeg har prøvd noen ganger også. Mitt og mors er tipp topp, men fars ble overraskende høyt. Det hører med til historien at han trener regelmessig og veier 60 kilo (172 høy)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 siden han er trent og slank(!) er det ikke sikkert han er noen kandidat for medidsin heller.. Tror nok han er i grenseland..Hvis kan ikke har for høyt kolesterol, har et greit kosthold, ikke røyker og ikke har svært nær familiær disposisjon for hjerte og kar-sykdommer slipper han nok unna enda en stund:-)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Hei. Hypertensjon sies å være når overtrykket er over 140 og undertrykket er over 90. Han trenger ikke akutt hjelp akkurat, men hadde rådet han til å ta en tur til legen for dette ganske snart. Hypertensjon gir sjeldent symtpomer, men kan føre til komplikasjoner som hjerteinfarkt, hjertesvikt, hjerneslag og nyresvikt. Dette er kilder fra internett. jeg er selv sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Dere er kjempesnille damer. Takk for god hjelp og trøst. Det skal sies at min fars foreldre døde da de var 73 og 74 år gamle. Farsfar av hjertet og farsmor av slag. Gode snille pappaen min!! Her skal alle over på kolestrolfattig kost, det er sikkert. Igjen, tusen hjertelig takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #13 Skrevet 7. oktober 2009 Lykke til! Det ordner seg nok! men send han til lege!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå