ToTette! Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Noen som føler seg tungpustet allerede nå? (altså rundt uke 26-27) Jeg har kjent i det siste at det er litt sånn ekkelt når jeg skal legge meg. At lungene liksom blir klemt sammen når jeg legger meg på sida. Og i dag har jeg kjent det på dagen også. Det er ikke sånn voldsomt at jeg strever skikkelig, men litt sånn som når man er overspist kanskje. Kjenner det. Når jeg tenker på det blir det enda litt værre og synes jeg, så det er mulig litt psykisk også... Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning sist, så jeg blir fulgt opp tett nå og det føles litt vel spennende.. Kan derfor være ekstra oppmerksom. Er jo litt spent. Ble syk uke 31. Bare 1 mnd til nå.. Har ingen symptomer enda da, men sist ble jeg syk i løpet av 1-2 uker. Også går jeg og grunner mye på vaksine eller ikke vaksine - vil jeg evt tåle influensa eller ikke? Har vært så mye om at gravide har dårlig lungekapasitet - og alt negativt som blir fokusert på har en tendens til å bli virkeliggjort! Altså at jeg har tenkt på det at jeg faktisk HAr dårlig lungekapasitet! Man kan jo bli tungpustet av mindre .. hehe. Litt tett nese til tider også som ikke akkurat hjelper på oksygenopptaket da. Må bare høre om det er andre enn meg som føler seg litt tungpustet?
Småtorsk Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg veit ikke om jeg akkurat vil si tungpusta, men jeg har hele svangerskapet liksom kjent en "stramhet" i brystet og at det er litt rart å puste. Vanskelig å beskrive. Greia er at jeg kjente dette omtrent fra befruktning, altså før jeg visste at jeg var gravid. Selv om det bare var fysiske symptomer, tenkte jeg at jeg kanskje begynte å få angst, for det ligner på beskrivelser av det. (Bortsett fra at det aldri blir ille, aldri noen anfall eller noe.) Da jeg fant ut at jeg var gravid, tenkte jeg at det kunne være alle hormonene som spilte kroppen min et puss, og legen er enig i det! Altså en slags hormonelt forårsaktet "angst". (Altså, ikke sånn at jeg føler meg redd eller noe, men lette fysiske angstsymptomer.) Jeg er vant til det nå, og det plager meg ikke så veldig. Kommer og går og blir aldri ille, så det går nok bra. Jeg har aldri lest noe om dette, så det er min personlige teori. Men om du tror det kan stemme for deg og, vil jeg gjerne vite det. Trodde jeg var den eneste som følte det sånn!
ToTette! Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2009 Jo vet hva du mener med sånn type tungpustenhet. Har vært borti det da jeg var yngre. (Og ikke i forb med graviditet) Det var litt på en annen måte. Det var sånn at jeg måtte "hjelpe" pusten aktivt på en måte. Akkurat som det ikke gikk av seg selv på en merkelig måte. Det var vanskelig å puste normalt dypt inn, så det ble enten tunge kontrollerte åndedrag eller for korte pust inn når jeg ikke gjorde noe "for det" Tror kanskje kun de som har opplevd dette skjønner hva jeg mener! Kjenner du noe igjen av dette? Det var værst på kveldene, og sånn at når jeg sovnet om kvelden så kunne jeg våkne av at jeg ikke trakk pusten! Kjempeekkelt! Det gikk over da jeg gikk fra han jeg var sammen med da...hihi. Altså var det grunnet psykisk, og bl.a et ødeleggende forhold. Men dette her nå kjenner jeg er mer pga graviditeten - tror egentlig mest det er mest fysisk - men synes på en annen måte at det er for tidlig. Så lurte på om det kanskje også var sånn at det blir værre fordi man først begynner å tenke på det! Jeg trodde det var sånn man følte seg når man var høygravid! Det har jeg aldri vært, for jeg måtte ta ks iuke 32 sist. Lurer på om det er vanlig å kjenne det fysisk før man er høygravid.
Belladonna med to gutter Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg var veldig tungpustet og det var pga at jeg manglet mye B12 og jern! Sjekk det ut...!
Fifrildi Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har vært tungpustet av og på siden før jeg testet positivt. Før jeg visste jeg var gravid trodde jeg at jeg drev og ble syk... I følge "Trim for kule mager" av Jill Jahrmann kan dette bla skyldes progesteron i kroppen. Progesteron gjør at kroppen slapper av og dette påvirker respirasjonssystemet også og påvirker folk ulikt. Synes i alle fall at det er slitsomt med denne tungpustheten, men jeg forsøker venne meg til det.
mammatetogansketette:)) Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Ble tungpustet rundt uke 12 jeg, gikk på et par dagers fjelltur og pustet og peset som bare det, sambo gikk i vårt vanlige tempo og måtte stadig spørre om det var sikkert at det gikk bra med meg:D Og det gjorde dert jo, måtte bare ta det mye roligere enn vanlig. Spurte jordmor om dette senere og hun sa det er helt vanlig selv tidlig i svangerskapet- bl.a at behovet for oksygen øker, man puster jo for to:) Mange endringer som skjer i kroppen... Men- hvis du syns det er ekkelt er det jo bare å spørre jordmor og evt. lege, ikke gå å vær bekymret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå