Galskapens overhode Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Minsten har hatt maxi cosi 0-13 kg, og nå besafe izi combi 0-18 kg. Selene på besafe kan lukkes bare akkurat nå som vinterjakka kom på, så er på utkikk etter et 3. og siste sete.. Hva anbefaler dere og hvorfor? Han sitter framovervendt, er 14,5 kg, 2 år i januar. (Ingen diskisjon på hva som er best av fram- og bakovervendt, vet det, er opplyst, og vi har våre grunner til å ha valgt fremovervendt. Takk) Har sett litt på dette. Erfaringer med det? http://www.barnesete.no/kiddy/comfort_pro/blue/
It's all about me Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Er veldig fornøyd med Britax Kidfix. Det er beltestol fra 15 kg. Så hadde drøyd det den halve kiloen, beltestol er jo det som anbefales når de sitter framovervendt fre 15 kg av. Og denne har i tillegg knallbra sidebeskyttelse.
bondeknøl Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Vi hadde Besafe Izi Comfort her, men måtte bytte, for fant ut at vi måtte ha Combi. Men vi kommer nok til å kjøpe Comfort etterhvert, likte det veldig godt. og besafe er jo bra også!! Har hørt veldig mye bra om det!
bondeknøl Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 hmm, når jeg tenker meg så blir jo det lite også... Recaro ville jeg gått for da
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg spør ikke for å diskutere altså, men får du ikke selene lenger, altså? Snupp brukte samme setet til hun var 4, uten problemer med seler enten hun hadde tskjorte eller vinterdress. Hun er/var riktignok lettere, men hun har jo vært forholdsvis lang.. Som stol nr 3 har vi hatt britax kidfix og er kjempefornøyd, men så lenge han er såpass liten/ung ville jeg kanskje heller funnet et "kraftigere" sete enn så lenge. Kidfixen er fra 15kg da, så uansett vente litt til, hehe ) Lykke til - kjedelig når ungene vokser fortere enn man hadde tenkt (plutt er på vei ut av babystolen sin, og jeg skulle så ønske at han kunne ha det litt til)...
Neijasså... Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Håper han ble 2 år i januar som var og ikke som kommer...? Hvis du uansett vil ha ham forovervendt mot alle anbefalinger, så ville jeg ha ventet til han rundet 15 kg (gitt at han er ca 100 cm lang også). Da ville jeg gått for Britax KidFix.
Galskapens overhode Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2009 han har ikke vokst ut av setet i bredden eller lengden. Det er fysisk ikek mer å gå på for å justere ut selene. Bare den siste fliken igjen. der det er søm. Kjøpte setet brukt, så det er ikke av de nyeste modellene av denne typen. Han er vel rundt 88-89 cm nå. Han fyller 2 år januar som kommer, så det er sagt. Er nå da snart 21 mndr. Hadde samme problem med eldste også da hun var 18 mndr. Hun var da 88 cm og 14,5 kg. (Omtrent samme størrelse som minsten er nå, ungene mine er litt kompakte) Trodde virkelig dette settet skulle vare til han i hvertfall var 3 år.
Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Britax kidfix er supert. Og man slipper å ha et sete stående løst i bilen når det ikke er i bruk. Tenk bare på hvor mye et slikt sete veier når det kommer flyvende i en kollisjon....Grøss.
Galskapens overhode Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2009 jenta mi på 6 har en besafe 123. Den fester jeg alltid hvis hun ikke er med. Skummelt med løse ting i bilen. Da skal jeg se på britax kidfix
hundemamma ♥ Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Jo større spenn det er på vektklassen setet er laget for (her opp til 12 år på det du nevner) jo dårligere vil tilpassingen være for hvert enkel klasse. Jeg anbefaler deg å bytte til et sete som fremdeles er klasse 1 ikke 2 som er 15-25 da han er altfor liten (alder) men heller et sete som er laget klasse 1 til 25 kg. Å plassere et barn på to år i en beltestol med bilens trepunktsseler som noen foreslo, er farlig og faktisk ulovlig i den forstand at man ikke sikrer barnet forskriftsmessig. Barnet skal ikke ha på tykke vinterklær når det sitter i setet. Selene vil da ikke være stramme nok om man kommer utfor en kollisjon så om det er jakken hans som er flaskehalsen, kan du bare ta den av og forsette med samme sete en stund til.
Neijasså... Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 Det er faktisk ikke ulovlig å plassere en toåring i beltestol, men enig i at det vil være uforsvarlig. Han vil være for lav til at beltet kan ligge som det skal (derfor jeg skrev han bør være ca 1 m lang, min 4-åring satt fint i setet ved den lengden men hadde da nakkestøtten på nederste hakket). Hvis barnet blir 2 år nå i januar ville jeg definitivt ha kjøpt et nytt bakovervendt sete som er lenger i ryggen, f.eks. Britax Two Way elite. Det kan han bruke lenge bakover. Men den enkleste og beste løsningen er nok som hundemamma sier å ta av barnet jakka i bilen!
hundemamma ♥ Skrevet 7. oktober 2009 #13 Skrevet 7. oktober 2009 Det er ulovlig i den forstand at du ikke har sikret barnet med korrekt tilpasset utstyr. Dessuten er setet innenfor en helt annen vektklasse. Faktisk en-to klasser opp fra det han skal ha.Et barn på to år er ikke utviklet nok til å kunne tåle en kollisjon sikret kun med bilens trepunktseler og en beltestol. En beltestol er for barn fra 3-4 år og oppover. Helst 4. Jeg jobber med forebyggende arbeid om trafikksikkerhet og særlig sikring av barn i bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå