Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Saken er den at jeg ikke helt vet om jeg orker å ha mer kontakt med ei av mine venninner.... Dama er grei og hyggelig nok hun og vi har det hyggelig sammen. Problemet er at hun hele tiden skal utnytte ting til sin egen fordel. Hun vil helst ikke yte noe selv, men tar gjeeerne imot tjenester av alle slag og nøler ikke med å spørre. Og spørre gjør hun, mange ganger hver uke. Noen ganger spør hun om tjenester flere ganger for dagen. Det er snakk om skyss, barnevakt, låne ditt, låne datt osv... Jeg blir helt matt. Jeg orker ikke ta kontakt og håper hun holder seg litt unna... Men dengang ei. Hva gjør man med slike? Hun har jo ikke gjort noe galt heller og jeg får dårlig samvittighet når jeg sier nei. For jeg sier nei... De siste ukene har jeg sagt nei til ALT. Men hun skjønner det ikke og fortsetter på samme måte... Noen tips? Synes jeg må fortsette å vøre hyggelig og, da vi bor på et lite sted og gjerne treffes på butikken ol.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Ingen som har tips/råd å komme med? Lignende erfaringer??
Jojo x3 Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg opplevde noe av det samme som deg. Hun ringte hver dag og ville prate lenge, hun hadde det ganske tøft den perioden, men det ble for mye likevel. TIlslutt sa jeg det til henne, rett ut. Jeg ga henne også selvf noen råd om hva hun kunne gjøre selv for at ting skulle bli bedre og forklarte min situasjon også. Hun ble såret, lot være å ringe på et par uker. Jeg ringte henne etterhvert og spurte om hvordan det gikk med henne og fortalte hva jeg hadde gjort i mellomtiden (skole osv). Vi avtalte å møtes på kafe for å prate mer uken etterpå. Vi er idag verdens beste venner og er veldig åpne med hverandre. Viktig at det er gjensidig forståelse av hva en kan klare å gjøre for hverandre. Jeg tror det er viktig å være åpne om dem....ikke alltid så lett, men er det beste likevel er min erfaring. Ikke helt som din erfaring men, men...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Så bra det ordnet seg for dere Jeg vet vel at jeg burde si noe, men samtidig frister det lite med en slik konfrontasjon. Hadde det ikke vært for at vi bor såpass tett ville jeg nok brutt kontakten helt, men det nytter ikke når man treffes rundt omkring. Så derfor går jeg rundt og er verdens falskeste venninne... Samtidig blir jeg litt provosert også, for jeg mener det er mangel på folkeskikk når man spør noen om tjenester av ulike slag så ofte (5 ganger denne uka). Hvertfall når jeg aldri har spurt henne om en ting... Jaja, jeg har fått lufta tankene mine om ikke annet
skorpionfruen Skrevet 9. oktober 2009 #5 Skrevet 9. oktober 2009 Slitsomt med slike mennesker, de suger livskraften ut av deg. Det er bare en ting å gjøre og det er å sette ned foten og si hvor skapet skal stå, ellers blir ingenting bedre. Noen tenker rett og slett ikke over det, andre er skamløs når det gjelder å utnytte andre. Håper du klarer å rette på dette slik at hun skjønner det, si det på en fin måte.
metaMORfose Skrevet 9. oktober 2009 #6 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har hatt en konfrontasjon med en slik venninne. Da jeg ikke kunne stille opp for henne med alle mulige tjenester, så kalte hun meg dårlig venninne. Aldri kom hun på besøk, aldri kunne hun hjelpe, bare motta og motta. HUN brøt kontakten fordi jeg aldri stilte opp....... greit for meg! La det gå sin gang, og du, si NEI når du ikke har lyst.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2009 #7 Skrevet 9. oktober 2009 Hehe, ville jo vært perfekt om hun brøt kontakten med meg Jeg vet jeg burde si ifra, men får meg ikke til å gjøre det. Synes det burde holde å si nei.... De siste to ukene har jeg svart nei på samtlige henvendelser (10 stk ca), men det virker ikke som om hun skjønner tegninga. Hvertfall ikke enda. Jeg skjønner i grunn ikke hva som får folk til å holde på slik jeg da? De må jo forstå at det ikke alltid passer for oss å kjøre å hente deres barn i bhg midt i middagstiden flere ganger i uka?!? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå