Gå til innhold

Jordmor vs lege - Vaksiner og andre helseplager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå håper jeg ikke noen tar dette spørsmålet ille opp, jeg spør virkelig ikke for å være frekk eller noe i den familien, men fordi jeg virkelig lurer.

Hvorfor spør enkelte jordmor fremfor lege om råd ifht vaksinering (både influensa A og andre) samt muligens også andre mer generelle helseplager? En jordmor er en sykepleier med påbygning og for meg er derfor lege rette stedet å gå med direkte helsespørsmål. Det er jo ikke uten grunn at alle helseproblemene man får i løpet av svangerskapet skal følges opp av lege. Tenker jeg. Og tenker det enda mer siden jordmødre som enkeltpersoner innenfor en gruppe er kjent for å gi motstridende råd noe som har frustrert alle mine småbarnsmødrevenninner noe helt vannvittig.

(For ordens skyld, jeg har enormt stor respekt for sykepleiere som yrkesgruppe - spesielt etter litt for mange turer på sykehus gjennom årene.)

Så hva er det de som først og fremst stoler på/spør jordmor legger til grunn for det? Noen som kan opplyse meg litt her jeg undrer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger nå å gå bare til jordmor, og ikke til legen hvis det ikke er spesielle grunner til det. Grunnen til dette er at sist gang jeg var til legen prøvde jeg å ta opp flere ting med henne som hun ikke gadd å undersøke ordentlig. Jeg har slitt veldig med ryggen, men hun sa f.eks at sånn er det bare når man er gravid. Senere da jeg tok opp dette med jordmora, lurte hun på hvem i all verden jeg hadde som lege, og sa at jeg burde ringe legen å få en henvisning til fysioterapaut med en gang.

Jeg tok også opp med legen at jeg har en del underlivsplager (noe jeg hadde gruet meg til, og forberedt meg på i ukesvis fordi jeg synes det er så ekkelt å snakke om), men heller ikke da gadd hun å undersøke meg...

- Jeg har altså ikke spesielt stor tiltro til legen min som har det så travelt at hun helst vil ha meg ut av kontoret sitt før jeg har rukket å sette meg ned.

Skrevet

Seriøst? Du må bytte fastlege! Jeg hadde en sånn fullstendig uinteressert en for noen år siden som feilbehandlet en kneskade. Et bytte av lege senere og vips ble jeg frisk!

Skrevet

Jeg skjønner godt at de som har en fæl lege, og en fin jordmor, velger å forholde seg mer til jordmor om det meste. Men jeg er heldig, jeg har en fantastisk lege og en grei jordmor og tenker som HI: Legen er absolutt best på det reint medisinske. Hun kan rett og slett mer!

For eksempel sjekkes jeg litt ekstra for svangerskapsforgiftningen, jeg er teoretisk sett i risikogruppa pga. lett nyresykdom.Jordmor hadde aldri hørt om at man skulle ha høyere risiko pga. det, mente det var tull. Men dette er velkjent kunnskap, har funnet det i flere pålitelige bøker, så legen har rett.

Det jordmor er bedre til en legen, er kunnskap og selve fødselen fødetilbudet på sykehuset osv. Og så har hun god tid. Ellers opplever jeg det som om jordmors kunnskap også inneholder en god del "gammel viten"/kjerringråd. Og det er mye sant i slikt, men mye som det ikke er hold i og.

Så ja, jeg er enig med HI. Full respekt for jordmødre, de er best på sine ting. Men legen veit mer om det medisinske, så det er henne jeg stoler på der!

Skrevet

Jeg tenker at de som spør jordmor enten bare går til henne, eller at de spør henne siden hun har mye erfaring med gravide og graviditet generelt.

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener!

Jeg vil spørre legen min når det kommer til medisinske spørsmål, sånn som vaksiner under graviditet. Men gjelder det mer klassiske graviditetsplager så holder jordmoren min i massevis!

Sykepleiere, jordmødre og leger oppbygger seg en enormt god kompetanse både gjennom utdanningen og jobberfaringen, men når det kommer til det medisinske og biokjemiske reaksjoner i kroppen så mener jeg at legen har lengst og grundigst utdannelse på det området.

Med min utdannelse så ligger jeg mellom sykepleier og lege når det kommer til biokjemi, og trenger jeg å spørre noen så går jeg til den "over" meg, he he. :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...