snart5_82 Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 kan jo bli spennende å kanskje møte noen av dere i døren på kk. evt når har dere termin? jeg har bare en estimert en foreløbi den 13april:) har dere vurdert føden eller storken?
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 jeg har termin 20.april..bor på askøy og har en jente fra før på 2 år..
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 hei! bor på bønes, og har termin 4. april og venter nummer 2. vi har en gutt født mai 08, så blir nesten akkurat 2 år mellom dem. blir nok føden engang til på meg. likte meg godt der, håper alt går like kjapt og greit som sist, det var supert!
Nathalie'i'magen Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Termin 21 april. Bor i Fana... Dette er førstemann, så jeg kjenner egentlig ikke så godt til alternativene. Har sykehusskrekk, så vil egentlig føde der min kjære får være med hele tiden, også etterpå. Slik jeg har forstått det må man da på Storken, og der får man ikke "smertestillende" Stemmer dette? Hva er evt alternativene?
Frk Marge Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 lurer også veldig på hva som er alternativene her???? er nyinnflyttet til bergen og har termin 23 april. har et svangerskap med preklampsi bak meg forresten, og er klassifisert som risikosvangerskap... har det noe innvirkning?
Yo&La+spire Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Eg har også termin den 13.april, og har ei jente fra før som fyller 3 i mars;) Blir føden på meg, siden eg har diabetes. Blir satt igang på termindato om eg ikke har født før det, så litt deilig å vite at eg slipper å gå over;)
pityriasis Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 Hei, Jeg er snart 25 og venter vårt første barn omkring 20.april. Bor på Landås. Har veldig lyst å føde på Storken, så satser på å holde meg frisk og ha et heeeelt normalt svangerskap... Så får vi se hva som skjer! Nå er neste gulrot UL, og jeg venter stadig på innkallelse i posten. Noen av dere som har fått det ennå? Ryktet sier at de er trege på Haukeland...
pityriasis Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Kan jo forresten informere litt om tilbudene i Bergen, siden noen spør om det. I bergen kan man velge mellom 1) Storken, 2) Føden 3) Hjemmefødsel. Man står selvsagt fritt til å velge et annet sykehus, men man da til en annen by, eksempelvis voss eller stord... Det kan jo bli litt langt å reise med rier? For å få føde på Storken eller hjemme må man ha et normalt svangerskap og ikke tilhøre noen risikogrupper. Det innebærer: * Man kan ikke ha diabetes/svangerskapsdiabetes * Man kan ikke ha preeklampsi/eklampsi * Man må ha et normalt stort barn, ikke veksthemmet/SGA-barn * Man må ikke tidligere ha blitt forløst med akutt keisersnitt/blitt forløst med tang el vakum * Man må ha et barn i hodeleie * Man må ikke føde for tidlig (dvs før uke 38) * Man må føde spontant (de setter ikke i gang fødsler...) * Man må ha et normalt fødselsforløp (om det blir patologisk flyttes man til Føden) * Man må forvente at det ventes et friskt barn og ha en normal CTG/ normal fosterlyd Føden ligger i 1.etg på KK, Storken i 3.etg. Operasjonssalen der det foretaes akutt keisersnitt er i 1.etg, det samme er det mest avanserte utstyret. Derfor denne prioriteringen av fødende. Fødesalene på Storken har alle eget bad, alle unntatt ett har eget badekar og rommet har et "huslig" preg utenfor mye sykehusutstyr. De har likevel en god del utstyr tilgjengelig, og kan ved behov forløse både med tang og vakuum. Man kan ikke få epidural ved fødsel på Storken, da må man flyttes ned til Føden. Det er fokus på en naturlig fødsel og alltid en jordmor på vakt som kan sette akkupunktur eller saltvannspapler om du ønsker det. Man kan velge fødestillinger litt friere da de har matter på gulvet, sakkosekk, fødeseng, vanlig seng, badekar, ++. På føden er salene eldre og mer sykehuspreget. Her er ikke eget bad til alle rom og bare ett av rommene har badekar. Her er alt en kan finne på å trenge av utstyr, og det er muligheter for epidural som jo er den mest brukte smertelindringsformen under fødsel. Man har ikke fult så mange valg hva gjelder valg av fødestilling, men de tilpasser seg dine ønsker så godt det lar seg gjøre. Min erfaring (som legestudent med praksis begge steder) er at miljøet er koseligere på Storken, da avdelingen er mye mindre og de som jobber der har mer fokus på fødsel som en naturlig prosess enn som en potensiell patologisk. De er veldig flinke på Føden også, for all del. Kommer an på hvilken innstilling en har selv. Er en fast bestemt på smertelindring bør man velge Føden!
It's all about me Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Har foreløpig termin 17 april, men møtes uansett ikke på KK. Jeg skal til Voss.
rosapanter Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har temin 27 april og bor i Fana. Ha en datter på 3 år fra før. Hun var født på storken og var kjempe fornøyd med det. Vi ble innlagt igjen en uke etter fødsel og ble da innlagt på føden. Stor forskjell på storken og føden syns i hvertfall vi. På storken bryr de ansatte seg og er til stede for å hjelpe, mens å føden er det litt mere "fabrikk". Satser på en ny fødsel på storken<3
Frk Marge Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 pityriasis: da er det uaktuellt for meg å komme inn på storken desverre jeg har hatt preklamspi som endte i akutt KS og begynnende preklampsi der fødslen ble satt igang andre gangen. men jeg er veldig lite komfortabel med fødesenger og masse folk rundt meg og stress. sist hadde jeg tilgang på badekar, noe som var velkomment etter 3 døgn med maserier ved en fødsel som aldri kom skikkelig igang på tross av 2 drypp. jeg ønsker meg en fødsel der jeg og samboeren min kan ha det litt intimt og koslig, men fortsatt har sikkerheten ved akuttberedskapen i nærheten. jeg ønsker faktisk ikke epuderal da jeg ikke hadde noen god effekt av det forrige gang og er livredd for å få den sprøyta inn i ryggmargen *grøss* hadde vondt i det stikket i et par år etterpå... fikk rett og slett panikk da de skulle sette den på ordre fra jordmor uten at jeg ville ha det ang fødestillinger så ble jeg også beordret til å legge meg med beina i bøyler forrige gang fordi jordmoren syntes det var lettere for henne. det føltes rett og slett som et overgrep. sånn vil jeg ikke ha det en gang til hvordan får man en ok fødsel på føden da? hvordan får man det som man vil innenfor sikkerhetsrammene?
pityriasis Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 Frk Marge: Det høres ut som om du bør føde på en fødeavdeling, ja - og da er Føden alternativet i Bergen. Jeg tror nok helt sikkert du kan få en ok fødsel på Føden, særlig siden du tydeligvis har noen erfaringer om hva du ønsker rundt fødselen. Alle gravide har tilbud om å skrive brev til fødeavdelingen på forhånd, en slags ønskeliste, om hvordan de vil ha det rundt seg når de føder. Om du får alle ønskene oppfylt er nok lite trolig, men kanskje du kan få noe? F.eks er det bare et rom med badekar, men det er også badekar på noen av innkomstrommene som du kan få bruke om du skulle være uheldig å komme når rommet med badekar er tatt. Så lenge fødselen din går som "den skal" kan du nok velge fødestilling litt selv, men blir det komplikasjoner må du nok ha bena i bøyle så det blir lettere for legene å jobbe... Det viktigste er jo tross alt at det går bra med mor og barn! Du kan jo skrive i brevet at du opplevde det traumatisk å måtte ha bena i bøyler mot din vilje sist, og at du ønsker å slippe det så langt det lar seg gjøre nå? Dessverre er det sånn i Bergen at faren ikke får være særlig lenge med mor og barn i tiden etter fødsel. Det er visittid mellom 17 og 20, og da er far velkommen - foruten under selve fødselen og de første timene etter. Jeg synes det er kjempedumt, men det er nå en gang slik det er. På storken har de et familierom, men det er forbeholdt dem som skal hjem etter 1 døgn og ha jordmor hjem. På føden flyttes man jo over på Barsel etter noen timer, og de fleste må da dele rom med opptil tre andre kvinner - og det er vanskelig med mye besøk, selv fra far. Skriv et brev når det nærmer seg du! Også sees vi kanskje der oppe? Selv om jeg ønsker Storken er det jo meget mulig jeg havner på Føden, og vi har jo termin omtrent samtidig! ;-) Lykke til!
Frk Marge Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 artig. kanskje vi møtes ser det ikke som så kjempestort problem at ikke far kan være der 24 timer i døgnet da..., bare man får delt de første timene. men man får vel ikke ligge på føden så lenge etter fødselen er over heller... et par timer eller noe? tror jeg ble trillet ut ganske fort sist. erfaringsmessig er det ikke så mye vits for far å være der når jeg og ungen bare sover og ammer allikevel lol det første døgnet er litt i tåkeland for min del lol tror jeg sov MYE! det er mest opplevelsen av selve fødselens faser og liggetiden på barsel med ammehjelp og sånn jeg er "bekymret" for. gleder meg ellers
Tantrum Skrevet 14. oktober 2009 #14 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har termin 3 april og skal føde hjemme Dvs om det lar seg gjøre... Sånt får man ta< underveis, men om alt er i orden /ligger rett vei, normalt svangerskap og utvikling) så skal jeg det. Med mann og venninne (samt jordmor og hunder....) tilstede for å hjelpe til. Min mor sitter antakelig på flyet og får vente utenfor sammen med svigers til alt er over, kjenner jeg =) Om ikke det lar seg gjøre, er det vel Storken på KK som er alternativet. Får noia av sykehus og "rullebånd" følelsen.....
Bergen1983 Skrevet 14. oktober 2009 #15 Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har foreløpig termin 29.april, og er gravid for første gang. Jeg fikk UL time fra Haukeland 3 dager etter at jeg var hos jordmor i midten av forrige mnd. Skal ikke før den 30.november, og det synes jeg er aaaalt for lenge til. Jeg SKAL på Volvat innen den tid på privat ul;) Er forresten 26 år, samboer og bosatt på Minde v/ Stadion:)
*nr4isommer* Skrevet 14. oktober 2009 #16 Skrevet 14. oktober 2009 heji heji alle sammen. Jeg er 26 år og min kjære er 22 år. Vi venter nr 3 10.april. Har en gutt på 2 og en jente på 1 så her blir det tripp trapp tresko. Vi gleder oss veldig. Jeg har også diabetes1 og har derfor måtte føde på føden de to andre gangene og begge er endt i KS. Men jeg er VELDIG fornøyd med hjelpen de har gidd og jeg har også fått familierom begge gangene med eget bad og dusj som far også har fått dele med oss. Vi har hatt rommet i 5 dager begge gangene også. Håper virkelig det er slik enda. Men tror dette er pga jeg har diabetes og har hatt KS. Når man har diabetes tar de barnet med seg til barneklinikken bare 2 min etter fødsel pga fare for lavt blodsukker. Nr1 kom tilbake til oss dagen etter, mens nr2 ble liggende på barneklinikken hele barseltiden min i 5 dager så da var det godt å ha enerom slik at jeg skal å se alle andre som var sammen med de nye barna sine. Hadde vært kjekt å treffes alle sammen da, ser vi er ganske unge alle sammen... :-) selv har jeg ikke mangen venenr med barn og ventetiden og permisjonstiden kan være lang og "ensom" om man er eneste med stor mage og barnevogn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå