Gå til innhold

Litt hjelp damer ! ! ! !

Anbefalte innlegg

Skrevet

endte på legevakten i dag med magen min, de ville ha meg på haukeland, men var ikke plass..

Sendt hjem med beskjed om å spise lite, holde meg mest mulig borte fra karbohydrater, laktose, gluten og sitrus.

Så hva kan jeg da spise (hater fisk)

Skal spise sånn i en mnd til jeg skal til legen 11nov (eneste timen han hadde)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veggismat med fullkornsris og frukt? Du kan jo erstatte laktosen med andre melketyper som soya f.eks. Kylling er jo snadder, og få oppskriften på glutenfritt brød av noen her inne (har lagt merke til at det er mange som har god peiling på glutenfri mat). Glutenfrie knekkebrød er jo ganske så godt, litt dyrt da.

Selv har jeg god peil på melkefri mat,og litt gluten.

Skrevet

supert

(allt uten frukten.. fikk nettopp tlf om å holde meg unna frukt og grønt, da dette kunne forverre tarmen.. jeg som er så glad i salat)

Noen som har god oppskrift på glutenfritt brød uten for mye fibes som ikke smaker svamp??

Skrevet

Stakkars deg, men kan jo hende du blir bedre? Om det funker å gå på diett så må du si på sykehuset at du må ha samtale med ernæringsfysiolog iallefall. Sånn at du kan få tips og råd om hva du kan spise.

God bedring til deg:)!

Var det Frokostquiz jeg så hadde oppskrift på glutenfri pizzabunn?

Skrevet

håper selv å bli bedre, men bare blitt verre siste året.. nesten så jeg vurderer å gå i mot legens råd så jeg blir så dårlig at de må finne ut av dette en gang for alle

Skrevet

Har ikke peil på hva det er karbohydrater i, så ikke heng meg om jeg tar med noe fra den kategorien :o)

Gå i diett-hylla på Obs, Safari, Meny, Mega eller Ultra, der er det masse ting uten melk og gluten.

Av knekkebrød smaker Wasa dritt, mens Semper er godt.

Ellers får du Fria glutenfritt brød hos Obs, Maxi, Safari og enkelte Meny. Dette er det beste glutenfrie brødet og faktisk saftig.

Dette er en hvit pose med blå eller gul ende (litt lettere å finne når man vet hva man skal se etter) og det ligger i frysedisken.

Bakers smaker dritt.

Ellers er det masse pølser, karbonadekaker og medisterkakar uten melk og gluten.

Skrevet

Kan jeg spørre hva som er problemet?

For jeg er veldig skeptisk til å kutte uten gluten uten at det ligger en diagnose til grunne.

Dette kan gjøre at tester for cøliaki iallfall vil vise feil når du kommer til legen om en mnd.

Skrevet

takker for tips.. fler??

Hadde du btw oppskrift på glutenfri pizzabunn??

Bakers glutenfrie brød smaker våt svamp

Skrevet

Og her skrev jeg for noen dager siden en oppskrift på glutenfri pizzabunn: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140750210

Har en kjempegod oppskrift på glutenfrie hamburgerbrød (bedre enn glutenholdige) som også kan brukes som rundstykker.

Skrevet

Bakers er ikke spislig.

Det gjør at mytene rundt at glutenfritt smaker dødens lever i beste velgående.

Skrevet

jeg har store problemer med mage/tarm..

Og legen vil først finne ut hva det ikke er før han finner ut hva det er..

Mest sansynlig er det kolitt og cøliaki (me kan være bortimot et år før jeg får diagnose og kan starte behandling)

Skrevet

alle tips og oppskrifter tas i mot med takk (gjerne på PM så jeg finner dem igjenn)

Skrevet

Men er det cøliaki og du går på glutenfri diett vil det ikke slå ut på prøvene om en mnd. Og da får du ikke diagnose. Det er da noe alle leger er nøye med å understreke.

Synes denne legen tok en merkelig beslutning på dine vegne da. Hadde tatt en telefon og dobbelsjekka før jeg starta på noe.

Skrevet

fikk beskjed da han regna med at det var maten i går jeg ble dårlig av da jeg ble så mye verre i løpet av natten..

(lefser med kylling).. så skal prøve å være glutenfri for å se om jeg da blir bedre

Skrevet

Helt feil råd iforhold til hva eksperter på området sier.

Tar du en tlf til gastro imorgen garanterer jeg at du får et annet svar, 99% sikkert.

Men skulle du følge denne legens råd og ser bedring MÅ du begynne på glutenfritt igjen i god tid før utredninga. Antagelig blir den utasatt hvis du kommer om en mnd og bare har spist glutenfritt.

Er det cøliaki så leges tarmene når du spiser glutenfritt, og de vil da se en frisk tarm på gastroskopien.

Skrevet

legen min er en av legene på gastro. med. Haukeland =)

Får gjøre som han sier og se om det hjelper, men reagerte litt på at ingen satt seg ned med meg og foklarte mer i detalj hva jeg kunne og ikke kunne spise

Skrevet

Oki da så.

Da er det mulig at det er han du skal fortsette å ha kontakt med da.

Og da kjenner han jo saken din og ser etter andre ting.

Vet bare de generelt er veldig strenge på at en ikke skal spise glutenfritt føren gastroskopi. Og at allmenpraktiserende generelt har lite greie på cøliaki. Har brent oss på det siste med guttungen.

Så måtte bare rope litt, he he.

Lykke til iallfall.

Skal se om jeg finner den oppskriften jeg snakket om imorgen.

Skrevet

vært gjennom kolonoskopi (?) og laktal måliger med sonde (laktose test ting) de tre siste ukene (sistnevnte med full gjennomlysning). allt under denne legen, og det er han som skal være legen/kontakten min der oppe til evt ny avdeling/mulig løsning

Skrevet

men takk for omtanken =)

Skrevet

He he, måtte bare si ifra.

Guttungen ble ekstra syk pga leger som hadde null peil på cøliaki, så når jeg leser om slikt klarer jeg ikke holde kjeft.

Men er vel bedre å si OBS OBS en gang for mye enn en gang for lite :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...